Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Blomlista, så många soreter det blev
          Yin o Yang
          Inlägg 18-10-2004, 10:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

Roade mig med att blädddra igenom den förträffliga Perenner i din trägård av Månsson & Johanson, för att försöka komma ihåg vilka blommor som finns i mina rabatter wink.gif . Det blev drygt 50 stycken tongue.gif . Antagligen finns det fler, men jag vet helt enkelt inte vad de heter (eller var de står blink.gif ). Kanske vore idé att till våren när allt börjar om (hoppas jag) göra små ritningar och skriva in vad som växer var sleep.gif . Börjar låta som om detta inlägg borde skrivits i tråden om "Tagit sig vatten över huvudet..." smile.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif Hur gör ni andra?

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 17)
          Betty
          Inlägg 18-10-2004, 11:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Den boken har jag med, visst är den bra! Jag fick den i födelsedagspresent av min dotter för några år sedan - den bästa bok jag nånsin fått. smile.gif
          Här har du en till som skriver upp vad hon har!
          När vi flyttade hit för fem år sedan så började jag med att identifiera de ca 20 olika perenner som fanns i trädgårdens enda lilla rabatt. Jag har gjort en perennlista där jag skriver in latinskt namn, svenskt namn, färg, storlek, blomningstid och läge. Alla perenner jag köper skriver jag in på listan. Jag är nu uppe i 209 olika perenner, det fattas några få på listan - växter som jag fått och ännu inte identifierat.
          Jag har även en lista för buskar och träd.
          Dessutom ritar jag mina rabatter i ett vanligt rutat A4-anteckningsblock, där ritar jag in var jag har satt mina perenner - bra att ha under vintern när jag "leker med mitt Rosenholm trädgårdsdesign-program". På vintern vilar ju min trädgård under ett drygt metertjockt snötäcke, och då är det ju så dags att fundera på vart jag har planterat de små liven...
          rolleyes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 18-10-2004, 11:27
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Betty @ 18-10-2004, 12:12)
          . Jag är nu uppe i 209 olika perenner, det fattas några få på listan - växter som jag fått och ännu inte identifierat.

Oj, där ligger jag i lä tongue.gif. Du måste ha en jätteträdgård, eller kanske som min mamma och hennes sambo, bara rabatter och ingen gräsmatta smile.gif . Jag skulle vilja ha fler/större rabatter, men det får bli på sikt, kanske när jag blir pensionär wink.gif , fast det känns långt dit.

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          Betty
          Inlägg 18-10-2004, 11:58
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Yin o Yang @ 18-10-2004, 12:27)
          Du måste ha en jätteträdgård, eller kanske som min mamma och hennes sambo, bara rabatter och ingen gräsmatta smile.gif .

Nej, jag har verkligen ingen jätteträdgård! Vi har en liten radhusträdgård med bara ett par hundra kvadrats yta att plantera på. Gräsmattan krymper mer och mer för varje år... rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 18-10-2004, 15:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 507
          Medlem nr: 4 322

Jag har gjort både en ritning och en tabell med allt där jag håller reda på växterna likt Betty. Detta är min andra trädgård och det är bra hjälp. Jag skriver skötselråd mm i tabellen som jag har kolumner för månaderna efter. Ritningen har jag gjort i Illustrator, är inte Rosenholm lite väl kitschiga färger och har den allt?

Jättebra att ha det i datorn när man flyttar om/ändrar. Jag har tom en vårversion med tulpaner mm och resten inte synligt

Har försökt lägga in en bild på allt, men det vill sig inte...kommer kanske.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-10-2004, 16:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Försöker hålla perennerna i huvudet, slutade skriva upp dem vid 400 sorter -Men rosorna skriver jag in i datorn -så lite kolla har jag ..smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Maria i Helsingb...
          Inlägg 18-10-2004, 16:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 142
          Medlem nr: 2 667

Tar mig vatten över huvudet, såklart! Jag har självklart också låtit mig ryckas med smile.gif Det är väl bra och en stor del av glädjen att veta vad man har och var, tycker jag.

Betty skrev;
          CITAT
          När vi flyttade hit för fem år sedan så började jag med att identifiera de ca 20 olika perenner som fanns i trädgårdens enda lilla rabatt. Jag har gjort en perennlista där jag skriver in latinskt namn, svenskt namn, färg, storlek, blomningstid och läge. Alla perenner jag köper skriver jag in på listan. Jag är nu uppe i 209 olika perenner, det fattas några få på listan - växter som jag fått och ännu inte identifierat.

Nu skrämmer du mig, Betty.
          Hos oss fanns det stort sett bara vinbär, krusbär, 3 bondpioner och ett antal The Fairy-buskar när vi flyttade hit......resten i LISTAN har vi köpt på oss i år.
          Du menar alltså att det blir lika dyrt varje år!! ohmy.gif laugh.gif rolleyes.gif

Vojne, vojne......vad kul wub.gif

--------------------
          CITAT
          * Gardening - Nature's Prozac *

Citera
          Betty
          Inlägg 18-10-2004, 16:13
          Länk hit: #8

Medlem

Nej Rosenholm trädgårdsdesign har inte "allt". Alla växter finns inte i växtdatabasen, man kan visst komplettera med egna men jag har inte studerat närmare på hur man gör. Storleken och utseendet på perenner är inte alltid så perfekt - ibland inte ens i närheten av bra.
          Men jag gillar 3D-funktionen, att kunna "gå omkring" i trädgården. Gillar även funktionen där man kan se hur trädgården växer till sig med åren.
          och möjligheten att se trädgården under årets alla månader + dag och natt. Jag har också ritat vårlöksrabatter, så man vet var man har dem om man skulle vilja gräva upp och flytta på någon sort när de är i nedvissnat läge. smile.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 18-10-2004, 16:25
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Maria i Helsingborg @ 18-10-2004, 17:11)
          Nu skrämmer du mig, Betty.
          Hos oss fanns det stort sett bara vinbär, krusbär, 3 bondpioner och ett antal The Fairy-buskar när vi flyttade hit......resten i LISTAN har vi köpt på oss i år.
          Du menar alltså att det blir lika dyrt varje år!!  :o  :lol:  :rolleyes:

Vojne, vojne......vad kul  :wub:

Inte min mening att skrämma dig... ... men det tenderar att bli dyrare allt eftersom jag får upp ögonen för träd och buskar. laugh.gif
          Perenner köper man billigast genom att gå med i någon/några trädgårdsföreningar och STA. De anordnar växtmarknader där man kan köpa fina plantor från 10:- och uppåt.

--------------------

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 18-10-2004, 17:35
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Betty @ 18-10-2004, 17:25)
          Perenner köper man billigast genom att gå med i någon/några trädgårdsföreningar och STA. De anordnar växtmarknader där man kan köpa fina plantor från 10:- och uppåt.

Så roligt att så många nappade på min lilla fråga biggrin.gif . Där jag bor har vi en makalös trädgårdsförening. Det sägs att den är en av Sveriges största med sina drygt 700 medlemmar. Den anordnar vår och höst en härlig plantmarknad smile.gif wub.gif och där kan man tillfredsställa sina växtbegär utan att bli ruinerad tongue.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 18-10-2004, 17:44
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Sen får ni inte glömma bort att många av favorierna kan man så själv -Och då måste man föra sålistor -Hur gick det ? Vad kom upp? HUr o varför grodde de/grodde deinte osv osv laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Maria R
          Inlägg 18-10-2004, 18:32
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem nr: 4 290

Xelma!
          Det skulle vara väldigt roligt att se din ritning som du gjort i Illustrator!
          Det kanske är formatet som gör att du inte har kunnat visa den här? (kör med jpg)

Jag har vid ett tillfälle provat att göra en illustrationsplan i Illustrator (helt hysterisk!) men jag tror att om man tar sig tid att göra representativa illustrationer av former och karaktärer på olika växter så kan det nog bli rätt bra. (sen är det ju bara att variera färger och storlekar, bara man har rätt form)

Hälsningar Maria R

Citera
          Betty
          Inlägg 18-10-2004, 19:36
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 18-10-2004, 18:44)
          Sen får ni inte glömma bort att många av favorierna kan man så själv -Och då måste man föra sålistor -Hur gick det ? Vad kom upp? HUr o varför grodde de/grodde deinte osv osv  :lol:  :lol:  :lol:

Några speciella sålistor har jag inte men däremot för jag "trädgårdsdagbok". I den skriver jag ner allt möjligt som händer i min trädgård under odlingssäsongen. Det brukar börja med en lista på årets fröbeställningar, vad och när jag sått, vad, när och hur fröna grott o.s.v. följt av inköp, händelser m.m. Avslutas kring mitten av oktober med höststädningen i trädgården och till sist en summering/sammanfattning av hur året har varit.
          smile.gif

...kontrollfreak??? Jag??? rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------

Citera
          Xelma
          Inlägg 19-10-2004, 08:29
          Länk hit: #14

Medlem

Hmmm...ordningsmänniska är jag också...men drivor med höstlöv, äpplen över halva tomten osv är ok. Tom vissna tulpaner "ser" jag inte för då finns alltid något nytt att titta på.

Har försökt lägga in ritningen som jpg (53kB) men får bara följande svar:

Bild 1 har lagts till.

Warning: stat failed for ../data/xelma/tb_1910_p18860.jpg (errno=2 - No such file or directory) in /home/userD/c0032300/public_html/odla.nu/album/user/upload.php on line 545

vet inte varför, har skickar fråga till Ingemar

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 19-10-2004, 12:12
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Betty @ 18-10-2004, 20:36)
          Några speciella sålistor har jag inte men däremot för jag "trädgårdsdagbok".

...kontrollfreak??? Jag??? rolleyes.gif  :lol:  :lol:

Jag började också med dagbok när jag i våras för första gången satt i mitt nya växthus
          smile.gif . I början var det tätt mellan anteckningarna, men sedan blev det glesare och glesare wink.gif . Till sist blev inget skrivet alls rolleyes.gif, så det var inte riktigt min melodi. Men den påbörjade "blomlistan" ska jag försöka att uppdatera allt eftersom rabatterna blir fler och större tongue.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

Citera
          Xelma
          Inlägg 19-10-2004, 12:40
          Länk hit: #16

Medlem

Här är min planering i sommarversionen. Lite grälla färger, men det drar jag ner när jag skriver ut den. Den innehåller både befintligt och det jag vill ha. Samma med min lista med skötselråd. Jag har redan funderingar kring rundeln runt den blivande dammen, den ska nog slingra lite. Den rabatten har jag inte gjort något med än, full av träjon samt en floxliknande blomma som sprider sig mycket, rosenspirea, hagtorn och annat risigt.

Det beror på mitt dåliga minne att jag började med detta... lätt att hålla reda på kalkning, vattning, täckning, beskärning, blom för att inte krocka i färger och för att få bra spridning på året.

--------------------
          Xelma
          zon 1, Helsingborg

Citera
          Maria R
          Inlägg 19-10-2004, 22:35
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 195
          Medlem nr: 4 290

Skitsnyggt!
          Den var kul att se, den ser helproffsig ut!

Det är smidigt med Illustrator och Photoshop, att man kan släcka ner olika lager beroende på vad man vill visa.
          Jag brukar ibland, beroende på tid, skissa in idéer på ett foto och göra fotomontage. det säger så mycket när man kan se hur en förändring ter sig, direkt på en bild!

Hälsningar Maria R

Citera
          Ewa L
          Inlägg 22-10-2004, 06:49
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag har också varit ordentlig och gjort så fullständig lista som möjligt. Började med de c:a 20 som fanns när jag flyttade in. Har för närvarande 149 st olika perenner.

Mina skisser finns i mitt album, men de stämmer inte något vidare. Det är alltid vinterns nöje att uppdatera och göra dem. Hur de aktuella ser ut har jag bara slarvigt nerritade på ett papper som stöd för minnet. Men som sagt, något kul skall jag väl göra i vinter.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 05:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon