|
Gå ur Svenska Kyrkan...? |
|
|
|
28-10-2004, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Förstår att det kan vara lite känsligt att skriva om detta... Men jag gör det ändå.. Jag och min sambo har gått ur kyrkan, av den enkla anledningen att vi ej är Kristus-troende. Ser därför inte någon anledning att ge kyrkan ett par tusen kronor om året, pengar som vi istället kan ge till några vi anser är mer behövande än just kyrkan... Tror att alla, eller de flesta, har någon form av tro på någon form av högre väsen... Kristus, Buddha, Allah, tycker alla dessa trohistorier är intressanta, så varför binda sej vid just Kristustron...? Det handlar om att vara öppen i sinnet, att tro på sin egen tro. Inte LÄRA sig tro på någon speciell tro. Om folk världen över hade denna inställning skulle nog världen se bra mycket bättre ut. Vi skulle slippa krig i guds namn, krig mellan olika länder pga olika tro... Varför ska det tex bygga moskeér i Sverige...? Vore det inte bättre om det fanns "byggnader" som är tro-byggnader världen över, dit alla är välkomna för att utöva sin tro? Kyrkor kan vara väldigt vackra, moskeér likaså, tempel en upplevelse att gå in i. När/om vi reser runt i världen besöker jag gärna deras "tro-byggnader" för att jag tycker det är intressant. Sen må det vara enbart för att de är vackra, ett par tusen år gamla, eller bara känna lugnet... Min åsikt är att det borde vara tvärtom, man går med i kyrkan om man vill vara medlem... Upprepar att detta inlägg inte är för att klanka ned på någon som är troende av något slag. Men vidhåller att jag tycker det är fel att vi automatiskt skrivs in i kyrkan när vi föds, och därefter betalar pengar årligen till kyrkan. Många vet inte ens om att det är så.. Det känns väldigt gammalmodigt att det är så, dagens människor borde få välja. Alla som är gay tex, varför ska de vara med i Sv Kyrkan...? "Tvinga" kyrkan att säga vad de tycker offentligt om alla som är gay, så kan dessa sedan ta ställning. De blir vägrade att bli vigda, men kyrkan tar gärna emot deras pengar... Varför då..? Artikel om att gå ur Svenska KyrkanCaprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
28-10-2004, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 750
Medlem nr: 3 737

|
nu förtiden blir man väl inte automatiskt medlem längre? det är väl först vid dopet? (och det är ju logiskt efter som det är en kristen handling) Vi är ju med eftersom kyrkan inte var skiljd från staten förr vilket den är nu.
Själv väljer jag att INTE gå ur även fast jag inte håller samma tro som den svenska kyrkan står för utan stannar kvar enbart för att jag mer en gärna skänker en slant för bevarandet av alla de vackra kyrkor vi har i vårt land.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2004, 13:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Helt rätt, man blir medlem när man döper sig i kyrkan... Men varför då, varför måste man betraktas som kristen för att man väljer att döpa sina barn i kyrkan..? Kan det inte ses som en fin tradition?
Ang bevarandet av vackra gamla kyrkor, håller jag med dej...
En fråga: Vem äger egentligen kyrkorna? Är det Sv kyrkan, eller är det staten...?
Själv tycker jag det borde vara staten, ur kulturminnessynpunkt. Och således borde bevarandet ske med skattepengar...
Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
28-10-2004, 13:28
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
Caprice - Dopet är att "göra" barnet kristet. Föräldrana lovar även under dopet att ge barnet en kristenuppfostran. där av skulle jag aldrig döpa några barn då jag själv inte är troende kristen. Att fler och fler religösa ritualer som dop och konfermation har blivit en tradition istället för vad det är - en bekräftelse på en tro tycker jag är fel. antignen tror man och då är med i kyrkan och döper, gifter sig osv i kyrkan eller så låter man bli tycker jag.
--------------------
karin
|
|
|
|
|
28-10-2004, 13:29
|

Medlem
Antal inlägg: 3 731
Medlem nr: 49

|
Är med och tänker inte gå ur Sv Kyrkan är inte särskilt troende, men jag tror på en högre makt...va det nu är?
Men jag jobbar i många församlingshem med Catering och ser vad mycke dom gör..Kyrkans barntimmar och soppkök för uteliggare flera dagar i veckan...på en del ställen finns det folk som tar emot ensamstående mammor eller pappor som har det svårt med mat eller bara nån att prata med...särskilt vid jul är det ju många som har det svårt, jag ser att dom gör massor som det inte skrivs om...jag blev i alla imponerad av dessa vardagshjältar...jag ser o jag hör!
Ang. gay...så hade Huddinge kyrka en utställning i 14 dagar och det va öppet med bilder o frågor o svar...
--------------------
*maudan*
|
|
|
|
|
28-10-2004, 13:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Dopet har ju ingenting med namnet att göra ..egentligen..utan är en bekräftelse på att föräldrarna vill att barnet skall tillhöra "Gud"....konfirmationen är ju sen en bekräftelse från barnet själv.. Jag väl är själv närmast agnostiker...men tillhör ändå svenska kyrkan....både döpt och konfirmerad av tradition..och jag har inga planer på att gå kyrkan ur heller....jag tycker på nåt vis att det är en så stor del av vår historia....på gott och ont...att jag är villig att betala för att att den skall bevaras....både som instutition och själva byggnaderna....
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2004, 14:10
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
aldrig varigt medlem och kommer nog inte o bli det heller, jag tror intve på något men bara för att man tror på nått ska man itne behövea betala tycker jag
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2004, 14:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
Caprice, å ena sidan vill du inte betala kyrkoskatt, men å andra sidan tycker du att kyrkorna ska vara statsägda och således skötas och restaureras med 'vanliga' skattepengar... Låter lite som en motsättning i mina öron.
Jag har för övrigt också gått ur Svensk Kyrkan.
Självklart behövs det moskéer i Sverige. "Tro-byggnader" kan kanske fungera på flygplatser och dylikt, men annars tror jag inte det är nån bra ide.
Mvh,
pisanggoreng
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
28-10-2004, 14:47
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Klart att man ska vara med i svenska kyrkan och betala för sig. Det tycker jag utan att för den skull vara religös, utan att jag tycker att kyrkan är bra och att dom hjälper många människor i nöd, vid tex dödsfall, personliga kriser.dop giftemål mm är andra fina saker som dom ombesörjer. Det är höjden av snålhet att gå ur svenska kyrkan för att spara några tusenlappar, men det är väll så att en del köper hellre en flaska vin till helgen en att vara med i svenska kyrkan.. märkligt.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
28-10-2004, 14:58
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Caprice @ 28-10-2004, 13:28) Ser därför inte någon anledning att ge kyrkan ett par tusen kronor om året, pengar som vi istället kan ge till några vi anser är mer behövande Alla betalar ändå en obligatorisk begravningsavgift, ca 37 öre per skattekrona år 2004, normalinkomstagare betalar drygt 500 kr per år. P.S. Vem ska ni skicka pengarna till?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
----------------gå ur svenska kyrkan för att spara några tusenlappar, men det är väll så att en del köper hellre en flaska vin till helgen en att vara med i svenska kyrkan.. märkligt------------------av andersen
Enda alternativet till kyrkan är inte vin... Dessutom bör väl alla människor få välja själva vem man vill hjälpa. Det finns många olika organisationer att stödja - kyrkan är en av dem. Frivillighet är en självklarhet, och att kyrkan och staten skiljdes så sent i Sverige som de gjorde ter sig nästan löjligt.
/pisanggoreng
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:09
|

Medlem
Antal inlägg: 490
Medlem nr: 3 919

|
"Tro-byggnader".. I och med att alla religioner har särskilda föreskrifter och regler för hur ordning och skötsel, samt drivning av dessa gudstempel, ska gå till så skulle det ju vara helt orimmligt med "tro-byggnader", där alla ska hålla till tillsammans.
--------------------
"Be the difference that makes the difference, you are the difference"
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:13
|

Medlem

|
CITAT (pisanggoreng @ 28-10-2004, 16:07) ----------------gå ur svenska kyrkan för att spara några tusenlappar, men det är väll så att en del köper hellre en flaska vin till helgen en att vara med i svenska kyrkan.. märkligt------------------av andersen
Enda alternativet till kyrkan är inte vin... Dessutom bör väl alla människor få välja själva vem man vill hjälpa. Det finns många olika organisationer att stödja - kyrkan är en av dem. Frivillighet är en självklarhet, och att kyrkan och staten skiljdes så sent i Sverige som de gjorde ter sig nästan löjligt.
/pisanggoreng Var skriver jag att vin är det enda alternativet?
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:19
|
Gäster
Antal inlägg: 391
Medlem nr: 3 998

|
Jag tvivlar starkt på att det finns nån som gått ur Svenska kyrkan, bara för att ha råd att köpa vin istället. En sak är väl om man går ur för att inte unna kyrkan pengarna, eller för att man inte sympatiserar med den tron, men att gå ur för ett par vinare  nä, skulle inte tro det. Dom som går ur, får ändå betala för sin begravning, resten av pengarna är inte så mycket att snacka om. Dom pengarna går som sagt var till välbehövande, som ensamstående mammor som inte har några extra pengar till jul och många liknande aktiviteter. Jag kan vara ärlig o tala om att jag inte skulle skänka mina pengar till några nödställda, om jag gick ur Svenska kyrkan. Då är det bättre att vara kvar o veta att mina pengar går till många goda gärningar. Det är inte av direkt snålhet som jag inte skänker pengar till välgörande ändamål, det är av ren lathet, men om det ringer olika organisationer o vill ha bidrag, då kan jag skänka till t.ex. cancerfonden o sånt. Mvh. Laika
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:21
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Gick ur kyrkan så fort det var möjligt för flera år sedan, eftersom jag inte tror på jesus o gubbarna jag betalar de pengarna till div behövande istället, cancer, utvecklingsstörda barn osv Det inlägget som andersen skrev var  man går väl inte ut ur kyrkan för att få råd att köpa vin  fast i kyrkan får man ju gratis vin "nattvardsvinet" fast då kallas det för kristi blod... Jag skulle kunna tänka mig att betala en avgift för att bevara de gamla kyrkorna, fast jag vill inte vara med i kyrkan för det krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:26
|

Medlem

|
CITAT (Laika @ 28-10-2004, 16:19) Jag tvivlar starkt på att det finns nån som gått ur Svenska kyrkan, bara för att ha råd att köpa vin istället. En sak är väl om man går ur för att inte unna kyrkan pengarna, eller för att man inte sympatiserar med den tron, men att gå ur för ett par vinare  nä, skulle inte tro det. Dom som går ur, får ändå betala för sin begravning, resten av pengarna är inte så mycket att snacka om. Dom pengarna går som sagt var till välbehövande, som ensamstående mammor som inte har några extra pengar till jul och många liknande aktiviteter. Jag kan vara ärlig o tala om att jag inte skulle skänka mina pengar till några nödställda, om jag gick ur Svenska kyrkan. Då är det bättre att vara kvar o veta att mina pengar går till många goda gärningar. Det är inte av direkt snålhet som jag inte skänker pengar till välgörande ändamål, det är av ren lathet, men om det ringer olika organisationer o vill ha bidrag, då kan jag skänka till t.ex. cancerfonden o sånt. Mvh. Laika Är det värkligen någon som tror att folk går ur kyrkan för ett par vinare, det tror inte jag heller vad jag menar är att en del är snåla vad det gäller att betala för sig ang det som kyrkan bidrar med, men dom kan köpa vin till helgen utan att tycka det är dyrt.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:30
|

Medlem

|
CITAT (kristerh @ 28-10-2004, 16:21) Gick ur kyrkan så fort det var möjligt för flera år sedan, eftersom jag inte tror på jesus o gubbarna jag betalar de pengarna till div behövande istället, cancer, utvecklingsstörda barn osv Det inlägget som andersen skrev var :wacko: man går väl inte ut ur kyrkan för att få råd att köpa vin  fast i kyrkan får man ju gratis vin "nattvardsvinet" fast då kallas det för kristi blod... Jag skulle kunna tänka mig att betala en avgift för att bevara de gamla kyrkorna, fast jag vill inte vara med i kyrkan för det krister Det går alldeles utmärkt att skriva inlägg utan att  skall vara kopplat till person, det driver inte forumet framåt.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:38
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (andersen @ 28-10-2004, 15:47) Klart att man ska vara med i svenska kyrkan och betala för sig.---------------------------------------------------------- Det är höjden av snålhet att gå ur svenska kyrkan för att spara några tusenlappar, men det är väll så att en del köper hellre en flaska vin till helgen en att vara med i svenska kyrkan.. märkligt. Såna här kommentarer driver inte heller de forumet framåt. Det är bara så onödigt provocerande att uttrycka sig som du gjorde andersen. Det finns vissa ämnen som nästan är omöjliga att diskutera utan att det går åt pipan , religion är ett sådant. Kan vi inte försöka hålla en mildare ton - för forumfridens skull? Här har ju varit så lugnt och trevligt ett tag nu - snälla...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:50
|

Medlem

|
Ja Betty, jag ber alla om ursäkt för ett provoserande ordval förlåt. Kan vi fortsätta och prata om ämnet och bortse från dom sista inläggen?
Mvh andersen.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:56
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (pisanggoreng @ 28-10-2004, 16:07) en del köper hellre en flaska vin till helgen  Vin serverar dom gratis i kyrkan.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|