Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> markduk
          -asno-
          Inlägg 01-11-2004, 10:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 411
          Medlem nr: 3 020

Om man lägger markduk, hur mycket jord ska man fylla ovanpå? Att man måste göra ett kryss i markduken om man ska ha buskar har jag sett, men till perenner??? Och om man lägger markduken överst och gör kryss för växterna, behöver man då inte luckra jorden under?

/Åsa

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          mulle
          Inlägg 01-11-2004, 10:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 629
          Medlem nr: 4 069

Hej, jag vill haka på Åsas fråga.
          Hur går det med marktäckande perenner som sprider sig mycket? Deras rötter får ju aldrig en chans att ta sig igenom duken?
          Mulle

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-11-2004, 11:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Svar : Detta har med med vilka växter du vill sätta att göra , och hur mycket arbete du vill lägga ner på den befintliga jorden/ytan .
          Eftersom de nya områden jag planterar i nu , mest är alv med tung lerjord på sina ställen )( så praktiserar jag metoden med markduk.
          I andra fall tryter mina muskulära förmåga-smile.gif så vända gräsmattetorvor är uteslutet.
          Alltså bygger jag uppåt

Buskar behöver djupare jord , medan perenner klarar 30-50 cm
          Alltså behöver de aldrig "komma ner under duken" om du lägger på 30-50 cm
          Har ingen betydelse om det är marktäckande perenner eller andra sorter .
          Obs generellt svar! -vissa perenner ska bara ha ett tunnt jordlager , andra kan växa mellan stenar i lite grus, Pioner vill ha djup jord .

För rosor gör jag kryss , och luckrar under -ev gräver en rejäl grop,om jag orkar:) Buskar likaså .

Jag brukar bygga med något lutande kanter, ha gruslager i botten + 50 jord.

Har du grävt bort ytlagret kan markduk läggas i kanten för att minska invasion från omgivande gräsmatta, då behövs ingen duk under

Har du mest sand kan duken skilja matjorden från sanden o på så vis förhindra att den "äts upp"

laugh.gif Lycka till
          markduksrabatter -området 15 x4 m -heltbelagt med markduk

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 08-11-2004, 22:31
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Nu har jag min första markdukserfarenhet. Planterat 30 meter häck genom att bre ut markduk rakt över grästorven, gräva fast den så som det visas på Rosenpostens sida:

http://www.rosenposten.dk/rosengrupper.asp...pe=fritidsgrund

Snitta i duken, ner med spaden och vicka lite, och sedan ned med häckplantan och så på med lite kompost och trycka till med foten.

Håller tummarna för att det funkar. För, även om det var en latmansplantering så var det ett riktigt hästjobb i två dagar! Vågar inte tänka på hur jobbigt det hade varit om jag hade behövt gräva innan jag lade på markduken! (Tidigare har det tagit mig fem år att plantera 10 meter syrenhäck medelst grävning och ogräsrensning. 30 meter skulle ha tagit 15 år)

Nu några funderingar om markduk. På plantskolan hade dom två slags duk. Den ena hette MARKduk och var av flätad plast, den andra hette BARKduk och var av ett material som upplöser sig själv efter några år. Jag tvekade länge om vilken jag skulle köpa. Att jag köpte den plastiga berodde dels på att jag föreställde mig vad som skulle hända om ett par år när duken börjar lösa upp sig. Kvickroten skulle vara den första att borra sig igenom duken, tänkte jag, och nu utan konkurrens från andra svagare gräsarter. Den andra anledningen var att den plastiga hade ränder som man skulle kunna plantera efter. Den tredje anledningen var att jag var för snål för täckbark och tänkte mig att man skulle kunna ha den plastiga utan täckning (den andra måste täckas eftersom den förstörs av solen).

Det visade sig att det inte var så enkelt att få markduken slät och rak på en så lång sträcka, så ränderna hade vi ingen nytta av alls. Fick spänna snöre mellan pinne på sedvanligt sätt. Eftersom vi var tvugna att vid varje planta skära en skåra som var bred nog för en spade (jag har en bred spade...) blev det så många skåror i plasten att den måste täckas med bark för att hålla ihop. (Föreställde mig hur stormarna annars skulle blåsa in och sätta hela plasten i fladdring, och hur ogräset bara skulle välla upp genom dessa skåror). Så barktäcknigen slipper jag inte undan.

Nu hoppas jag ändå på att jag valde rätt duk med tanke på att jag vill ha något som permanent står emot ogräset. Under plasten ligger en mycket tät matta av några av dom svåraste åkerogräsen, och jag hoppas verkligen att dom inte börjar krypa upp efter ett par år.

Hur bra är BARKduken. Det låter ju sympatiskt med en duk som blir ett med naturen efter fyra år, men vad händer sedan? Vore intressant att veta om någon har erfarenhet av denna. Kanske något för mina framtida projekt...

Andra funderingar om den markduk jag lagt: Hur gödslar jag? Måste jag trycka ned gödslet just där jag skurit upp duken, eller sipprar det ned om jag lägger ovanpå. Vad med tillförseln av humus? Nu blir det ju humus de första åren allteftersom grästorven förmultnar, men sedan? Och hur blir det med buskarna om de vill buska till sig genom rotskott och blir hindrade av plasten? Vore intressant att ta del av andras erfarenheter.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 08-11-2004, 23:12
          Länk hit: #5

Medlem

Barkduk -den självkomposterande har ännu inte nått mina breddgrader -fast jag hoppas! Den måste vara idealisk -Efter 5 år av marktäckt jord ,har rotogräset dött.Det som ev kommer dit kan krattas bort -ytligt ..fröogräs..
          Tur att du inte tog den vävda plastduken .. den är hopplös...
          Som du säger det är nog med jobb ändå ..
          Lycka till ...

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 08-11-2004, 23:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Just den markduken som var på din länk har jag också, och den är inte helt motståndskraftig mot ogräs, det kommer igenom. Det är inga mängder, men det är rätt svårt att få bort det som kommer upp genom duken, man får "trixa" lite, de frön som kommer via luften och gror är lätta att rensa bort. Numera så lägger jag alltid tidningar först, sen duk och till sist det jag ska ha på tex. sten, bark. Då jag planterar så skär jag ett x och myllar upp jorden där plantan ska vara, gödslar gör jag i hålet runt plantan. Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 09-11-2004, 16:24
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (kerstin z5-6 @ 08-11-2004, 23:12)
          Tur att du inte tog den vävda plastduken .. den är hopplös...

Jag TOG den vävda plastduken eftersom jag vill ha ogräsfritt i evinnerliga tider :-)
          Tyckte ej den var så hopplös som alla säger. Den har ju stadkant på långsidorna.

Litade inte på den självkomposterande. Har svårt att tro att man får bestående effekt om man under fyra år täcker bort en 1,25 meter bred remsa, samtidigt som ogräset finns kvar på båda sidor om duken. Men jag är beredd att prova vid nästa projekt.

Helen, det var ju tråkigt att höra att duken släpper igenom en del ogräs! Vissa ogräs är ju ganska duktiga på att borra sig genom det mesta. Och man har ju gjort hål i plasten för de plantor man vill ha. Såklart att ogräset använder samma hål. Jag antar jag att man måste trötta ut det genom att slita bort det så fort det kommer upp.

Kombinationen tidningar/duk låter intressant. Har täckt med enbart tidningar och gräsklipp, och både kvickrot och maskrosor växer igenom en sådan täckning på en halv sommar. Jag tror minsann de blev extra stora av näringen i täckmaterialet.

Gödsla ner i hålet. Måste man det? Det blir 90 hål att joxa runt i. (pust!)

I dag har jag lagt på 20 säckar täckbark på duken. Har ingen erfarenhet av täckbark, men tyckte att den nästan liknade halvförmultnad kompost. Mums för fröogräset. Trodde det skulle vara ljusbruna barkiga bitar...... Dyngsurt var det också. Har väl legat ute i regnet sedan i våras.... sad.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          tomba
          Inlägg 09-11-2004, 16:25
          Länk hit: #8

Gäster

Snyggt men det är inte alls så ogrässäkert, på den österbottniska "tundran" har vi så kraftiga ogräs så de kryper under plasten fram till kryssen och bildar sedan mycket täta tuvor som dödar prydnads/nyttoväxten. Ett nogrannare förarbete är nog att föredra om man ska ha större mängder med plantor under dessa förhållanden smile.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-11-2004, 19:19
          Länk hit: #9

Medlem

Ja .. det är bla detta jag har emot plasten ... ogräs växer in och blir ett enda tjorv
          Den geotextil jag tog sist verkar visserligen behöva täckas jämt .. det växer nog bra under den eftersom den är ljus .. men inte några strån har kommit igenom .
          barkmull -ser ut som du beskriver .. ibland säljs den som täckbark-blir snabbt "jord"

För mej är täckbark rejäla bitar .. men även den blir jord ssm
          = ogräs man får fylla på

Numer har jag stenmjöl + grus-överst , där det går samt kant ! Rabattkant så omgivande ogräs inte växer in .. där DET går ..fast en så lång häck ..
          Då får man ju jobba smile.gif

Visst kan du gödsla ovanpå duken ,under barken -eller på , i barken i vår -
          Chrysan eller liknande pulveriserat eller nedvattningsbar gödsel går fint

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 09-11-2004, 20:23
          Länk hit: #10

Medlem

Med tidningar menar jag, att det har man under markduken, och då kommer inte ogräset igenom. Det kommer ju naturligtvis ogräs runt krysset man har gjort för plantorna, men det är ju inte svårt att rensa bort, det är ogräset som kommer upp någonstans mitt i duken som är besvärligt att få bort eftersom det inte går att få upp det med hela roten, utan man får slita upp det som finns ovanpå duken, sen får man som "gnugga" så att det inte finns kvar i utgångsläget wink.gif lite svårt att förklara, hoppas du förstår. Till nästa projekt ska jag testa men stenmjöl under geotextilduk, så får man se hur det funkar. /Helen

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-11-2004, 21:39
          Länk hit: #11

Medlem

Nej för tusen hakar helen !! laugh.gif Ovan Å` ska stenmjöle vara smile.gif
          Tidning + duk + stenmjöl vattna trampa åsså grus .. vad tror ni -vinner man kampen då kanske ..LOL

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 09-11-2004, 22:12
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (kerstin z5-6 @ 09-11-2004, 21:39)
          Nej för tusen hakar helen !! laugh.gif Ovan Å` ska stenmjöle vara smile.gif
          Tidning + duk + stenmjöl vattna trampa åsså grus .. vad tror ni -vinner man kampen då kanske ..LOL

Ahaa! Men jag hade tänkt ha grus ovanpå!? Funkar det tro? Alltså, tidning, stenmjöl, geotex, grus! /Helen

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 09-11-2004, 22:48
          Länk hit: #13

Medlem

Ingen aning -kanske det optimala -testa o meddela laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-11-2004, 07:27
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Tidning under geotextil? Jag undrar sade flundra om Ni använt 'rätt' matta för ogräs-stopp för det finns olika sorters matta och vissa mattor kryper ogräset igenom obönhörligen! Trots tidning.

Trixet är nog att rensa sjutton hakar innan man börjar med sina förberedelser. Jag hade nog lagt två mattor om jag skulle vara helt ärlig just för att Du skall ha grus överst. Låter overkill kanske - men med tanke på hur otroligt styvnackade vissa ogräs är så........

I vår nya köksträdgård hårdstampade vi jorden mellan bäddarna - skalade bort allt ogräs och lade sedan markduk och grus ovanpå. Ogräs?
          Inte en enda! Nu är det 1,5 år! Det gick å ha ihjäl kirskålen ;-))

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-11-2004, 09:11
          Länk hit: #15

Medlem

Rensa , nej tack -då kan man ju lika gärna vara utan duk <???
          Om man tar bort grässvålen, grepar hela området , vad ska man då med duk till ? om rotogräsen ändå är borta ?
          Två mattor på ett område stort som en radhustomt... nää, det blir för dyrt.

nej sånt räcker inte mina krafter till -plastduken har jag nog testat alla format ... huh.gif
          Däremot har jag gott om tidningar laugh.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          -asno-
          Inlägg 10-11-2004, 09:46
          Länk hit: #16

Medlem

Men nu måste jag få fråga igen... Ska markduken ligga överst eller i botten, eller kan man göra vilket som??? Jag har jättebra jord som "orginal" och tycker egentligen inte om att måsta lägga markduk och sen annan jord. Men blir man inte galen av att pilla en hel rabattplantering genom markduk och blir det inte miljoner kryss för ogräs? Mina rabatter så här långt är uppgrävda och det blir ju bra, men min stackars man får nåt vilt i blicken när jag säger fler rabatter så nu måste jag försöka med nåt jag klarar själv - ganska tongue.gif

/Åsa

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-11-2004, 10:22
          Länk hit: #17

Medlem

Hej hopp,

För en rabatt använder jag själv aldrig markduk! Det är för gångar 'ibland' annars aldrig. Nej - jag planterar tätt och rensar då coh då, det fungerar för mig!

Hälsar Ingrid

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-11-2004, 11:35
          Länk hit: #18

Medlem

Nya rabatter Ingrid -på åkermark ... tongue.gif

Asno -Du behöver INTE pilla hål - har du ogräsfri jord , bra jord så vad ska du med duk till-
          Ta duken till rabattkanterna i stället, och ta till ordentligt 50 cm runt om så det kan bli en grusrand för gräsklippare om så behövs

Vill du ändå ha duk kan den läggas i botten såklart
          Så är hela rabattplanteringen vi gjort på Campingen gjord
          Underlag gammal sjöbotten ren lera - icke åtgärdad ett dugg..
          på med -markduk + 40 -50 cm jord +perenner direkt i jorden -marktäckning gräsklipp..

Alt 2 pressenning, duk , vad du har + ngt som tynger ner det hela -sand tex uppepå
          låt ligga till våren o en bit in i juni
          är det gräsmatta kommer den att vara rätt död o lättgrävd då
          Så slipper du duk

förstår att vi har att göra med män mot spadar här .. dvs samma problem som jag har smile.gif

--------------------
          Kerstin

(Cicero)

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 10-11-2004, 12:09
          Länk hit: #19

Medlem

Ramar man in rabatten och gör den helt upphöjd minst 50 cm och verkeligen gräver bort allt samt anlägger gångar runt den upphöjda rabatten med markväv - ja då hade jag funderat på at skippa markväv.

Gjorde själv precis sådär när vi 'tog' tag i en ny plätt som var enbart ogräs och trädrötter - det fungerade helt enkelt super!

Annars - som Kerstin säger - duk i botten, inget annat.

Man kan ju göra som t ex Petr Knutson i Oxelösund gör - han kör med grus istället för jord - det fungerar jättebra det med - minns inte om han har duk i botten men jag tror inte det....

Citera
          -asno-
          Inlägg 10-11-2004, 13:32
          Länk hit: #20

Medlem

I min familj är det inte bara män mot spadar utan oxå kvinnor mot muskler biggrin.gif Det är därför jag söker genaste vägen för fler rabatter. Men det där med bra jord betyder nog inte samma för mig som för kerstin tyvärr laugh.gif Jag har jättebra jord, lätt och sandblandad gammal åkermark där perenner verkar trivas jättebra. Men tyvärr gör oxå ogräset det, så minsta av allt kan man kalla den för ogräsfri. Daggkåpa, revsmörblomma och en och annan skräppa plus massor av maskrosor.

Ogräs och klenhet är ingen bra kombination, jag får nog pröva om jag orkar torva av efter kerstins förslag på täckning under vintern.

/Åsa

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon