Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Advent, hur mycket pyntar ni?
          netaave
          Inlägg 16-11-2004, 23:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Tar ni fram rubbet till första advent? Eller tar ni bara fram ljusstakarna och sen resten till jul?
          Vad har ni för adventstraditioner?

Jag är ett riktigt julfreak, och första advent är mitt startskott. Jag har elljusstakar överallt, t.o.m. i tvättstugan biggrin.gif
          I vissa fönster har jag dessutom en stjärna eller en liten fönsterlampstomte. I ena vardagsrumsfönstret har jag en betlehemslykta klädd med röd siden som kommer från min mormors föräldrahem då seklet var ungt. Idag finns det liknande lyktor som kallas Uppsalalyktan och säljs av hemslöjden, då är det Uppsalamotiv i stället.

Ute har jag massor av olika saker, vårt hus är lite av sevärdhet för ortsborna. Jag har något nytt varje år.
          Förutom alla belysningar i buskar, träd, på insynsskydd och en stor båge i ett altanfönster, så har jag en snögubbe på trappan, en tomte som ligger och stöder hakan i handen på uteplatsen, ljusslang runt hela altan, snöstjärna och två röda hjärtan i ljusslang i fönstren på altanen.
          Nyheten i år är en ren med släde i ljusslang, i släden ska en tomte stå och köra. Texten God jul i ljusslang är också ny för i år och ska sitta på fasaden mot vägen.

Elmätaren går för högtryck här mellan första advent och knut, men det är det värt. tongue.gif

--------------------

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Fialotta
          Inlägg 16-11-2004, 23:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Jisses va det måste va fint då...kan du inte
          ta kort så vi får se...älskar sånt som lyser i mörkret smile.gif

Ljusstakarna åker fram 1 advent och ljusen ute är redan där,
          bor ju kolsvart, sen efter Lucia då drar jag på för fullt...
          ingen hejd på mig då, men grannen brukar vi klä 2 dagar före julafton..
          det gör mina barnbarn då när dom kommer smile.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-11-2004, 23:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Rubbet ! o allt åker nyårsdagen då jag sår de första fröna och köper tulpaner!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-11-2004, 23:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Jag tar fram ljusstakar och julgardiner till advent och sedan smyger jag upp resten allt eftersom, har många porslinstomtar. Klär granen någon dag innan jul.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          lotta_
          Inlägg 17-11-2004, 00:41
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 295
          Medlem nr: 4 048

CITAT (maudan @ 16-11-2004, 23:12)
          men grannen brukar vi klä 2 dagar före julafton..

tycker han om det?? laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Jag tar fram allt utom granen till första advent. Allt = elljusstakar, stjärnor, tomtar (har en samling av Rolf Berg), julgardiner till köket. Har en julkrubba men den har inte varit framtagen på några år och kommer inte att bli det i år heller. En ljusslinga är redan igång ute och några fler är på gång.

Granen klär vi i regel en eller ett par dagar innan julafton, i år är ju julafton på en fredag och då kan det hända att granen blir klädd redan helgen innan.

Har inte överdrivet mycket julpynt men det blir någon ny sak varje år, det finns alltid nåt´som jag tycker mig behöva.
          wub.gif

--------------------
          lotta_zon 5

Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.

Citera
          Betty
          Inlägg 17-11-2004, 00:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Elljusstakarna och adventsstjärnan, julgardinerna och dörrkransen kommer fram till 1:a advent. Sen kommer resten allt eftersom, ända tills huset är fyllt av tomtar, röd/gröna girlander i kökstaket, utegran med belysning, ljusslinga kring altantaket och en runt farstukvisten, grangirlander med ljusslinga runt öppna spisen och ännu mer tomtar... får aldrig nog av tomtar, köper fler varje år. rolleyes.gif
          "Förr i tiden" tog jag inte fram juldukar, tomtarna och girlanderna förrän en vecka före jul men numera orkar jag inte hålla mig så länge... Men granen klär vi aldrig före dagen före julafton! biggrin.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Björkhagen
          Inlägg 17-11-2004, 07:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 65
          Medlem nr: 3 507

Jag älskar advent och julen!

Ljusstakar, gardiner, dukar, dörrkrans och ljusslingor utomhus kommer fram till 1:a advent.
          Resten plockar jag fram under en dag ungefär en vecka innan jul.
          Hos oss är det faktist min man som äger de flesta tomtarna; han fick alltid en tomte dagen innan julafton när han var liten, så det har blivit några stycken.
          Själv älskar jag änglarna! men självklart kommer även tomtarna upp.
          Stämningen är viktigast för mig och den kan man oftast skapa med mycket ljus och egna dekorationer.
          Till exempel gör jag varje år en äppelpyramid med riktigt äpplen... det är så roligt att göra egna arrangemang och pynt. I fjol gjorde jag även julkorten själv. Hoppas jag hinner det i år med... det var väldigt roligt trots att jag blev sjuk under tiden och sedan låg i influensan med 39,5 i feber i fem dagar... Låter kanske knäppt... men korten blev väldigt fina i alla fall.

Panduro och liknande butiker är livsfarliga för mig vid den här tiden... tongue.gif
          Hur mycket av ert pynt gör ni själva?

--------------------
          -------------------------------------
          Mvh Björkhagen
          - zon I-II

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-11-2004, 07:52
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Då får väl en av den andra gruppen yttra sig. Möjligen en ljusstake i ett fönster, för övrigt inget. Ingen gran heller, dom står bäst där dom står i skogen. Varför plocka fram en massa saker som sen skall bort igen? laugh.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 17-11-2004, 08:48
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Allt kommer fram till 1:a advent, men det blir mindre och mindre för varje år, sen åker allt in i sina lådor igen på nyårsdagen, den stora frösådden startar ju då. laugh.gif /Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera
          evelina
          Inlägg 17-11-2004, 09:00
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Jag tar fram ljusstakar, gardiner klär en gran på balkongen. Hänger upp apelsiner med nejlikor i det luktar så juligt,gör lite julgrupper med hyacinter o dyl.Sedan kommer resten eftersom.

Mvh

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 17-11-2004, 09:11
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

Ljusstakar, fönsterstjärnor och julgardiner i köket brukar det bli inför 1:a advent. Sedan lite fortlöpande fram till dagarna före jul smile.gif . Igår fick vi granbocken levererad. Den står och hälsar gäster välkomna vid trappan. I år ska jag nog sätta lite belysning i den sleep.gif . Gran blir det kanske ingen i år eftersom vi inte ska vara hemma under julhelgen, om den nu inte tas in och kläs när vi kommer hem. Jag har väldigt svårt att vara utan gran i köket wub.gif . Utomhus blir det utegran och ett ljusnät över busken vid fågelbadet.

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 17-11-2004, 09:41
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2004, 07:52)
          Då får väl en av den andra gruppen yttra sig. Möjligen en ljusstake i ett fönster, för övrigt inget. Ingen gran heller, dom står bäst där dom står i skogen. Varför plocka fram en massa saker som sen skall bort igen?  :lol:

Håller med till 100%

(kanske ett manligt drag?)

Men stearinljus och mysbelysning kommer fram redan i oktober... och stearinljusen finns kvar ända tills vår sol behagar att inte vara så morgontrött...

Kura skymning är inte dumt...
          rolleyes.gif smile.gif smile.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          amaira
          Inlägg 17-11-2004, 10:18
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

amaira - kärringen-mot-strömmen tycks ha en del manliga drag... ?? rolleyes.gif tongue.gif .

Julen (och advent) får liksom liksom finnas i mån av lust-och-tid.
          Men visst är det fint med alla adventsljus.

Adventsstakar (3 st) och julstjärna (1 st) åker fram första advent.
          En ljusslinga ute i "häcken" (dvs det var en häck när jag var barn).
          En julgran till julafton, om det vill sig. Har en i plast för nödfall (gäster och barn).

Älskar att få julklappar ...

Se där, nu har jag beskrivit mitt julengagemang. Det blir lite allteftersom, och det jag inte hinner till jul, spar jag till nästa jul.

Jo, en sak till, det viktigaste. Älskar att gå i affärer efter jul, när mängder av julpynt är halva priset.

Sedan tycker jag ju om att göra "arrangemang", med grenar och mossor och svampar och vad som nu finns till hands. Då brukar tomtar och änglar få vara med. Men det är mer en "bi-effekt" av julen.

Det jobbigaste med julen, är att få ut granen igen, vare sig det är plast- eller riktig gran.

Nåja, jag brukar nog pynta en del i alla fall, eftersom "barnen" brukar vara hemma, och det faktiskt ger en fin stämning.

Annars så älskar jag MÖRKER! Det har blivit en bristvara här, så nära Stockholm med alla ljusföroreningar.

Tänk att gå i en mörk granskog, utan en massa lyktstolpar och störande hus, med en måne genom grenverket, farande moln, eller klar stjärnhimmel, och vinden susande så trollskt... wub.gif

Men julen är ljusets tid, och ett välbehövligt ljus dessutom.

Roligt att läsa om era traditioiner, och GLÄDJEN i dem! wub.gif

Du måste verkligen ha det fint netaave. *förväntar mig ett foto*

Eller ... flera foton kanske? Lite "hemma-hos"-reportage?
          Hur ser det ut hemma hos oss, när advent och jul närmar sig?

/amaira.

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          netaave
          Inlägg 17-11-2004, 11:28
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Tyvärr har jag ju ingen digitalkamera, och är ingen bra fotograf heller. Få se om jag kan engagera någon. Kanske får höra med Marie borta i Lissebo om hon kan komma förbi och fota lite. tongue.gif
          Jag sätter upp mina rödrutiga gardiner i köket redan i oktober och byter till tomtegardiner vid lucia ungefär, hall, badrum, tjejernas rum och vard rum har jag julgardiner, fast inte alla med tomtar på. Granen klär vi kvällen före julafton efter att ha städat hela huset med såpa. Vi har en plastgran, mycket verklighetstrogen.
          Jag samlar på grisar och har ett gäng julgrisar som bara är framme tillsammans med tomtarna, jag börjar vartenefter under dec att pynta inne. Har en del mysiga ljusslingor med bl.a. julstjärnor, snögubbar och tomtar som sätts upp runt speglar runt valv m.m. smile.gif

--------------------

Citera
          Anna i Örsjö
          Inlägg 17-11-2004, 12:05
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 3 758

Jag håller med gossen ruda och gammelnalle, minsta möjliga pynt.

För det mesta blir det någon ljusstake i förnstret och så sätter jag ljusslingan i plastgranen, sen sätter jag mig med en mugg glögg och säger: så nu får ni andra pynta bäst ni vill. biggrin.gif

I år är båda barnen utflugna så jag tänker inte ta fram något över huvudtaget. Hmm, undrar vad sambon tänker göra. Ja,ja, jag kan ju tala om för honom var grejorna finns. tongue.gif

Helst skulle jag vilja gå i ide som björnen gör. sleep.gif

Anna i Örsjö

Citera
          Tesa
          Inlägg 17-11-2004, 12:24
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Första advent har jag tvättat fönstrena och hängt upp "julgardiner"..(ganska neutrala eftersom jag inte är så mycket för tomtar och julrött...)..så har jag 2 ljusstakar och en 1 stjärna på bottenvåningen och så har jag 2 ljustakar och 2 stjärnor till som de 4 barnen får slåss om till sina rum....that´s it....i advent...
          Tomtarna och bonader och sånt kommer fram natten till julafton..(siktar på kvällen före men det hinner bli natt varje år...)...grejen är att det skall vara KONTRAST....advent först...sen är det JUL ..sådär över natten bara... rolleyes.gif mest för att barnen (och jag) skall komma ner på julaftons morgon och andäktigt känna julstämningen....
          Granen brukade vi klä på julafton förr men numera gör vi det kvällen innan.....hela familjen tillsammans...
          ...sen är det jul tills tjugondag Knut....

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Fialotta
          Inlägg 17-11-2004, 12:34
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

CITAT (lotta_ @ 17-11-2004, 00:41)
          CITAT (maudan @ 16-11-2004, 23:12)
          men grannen brukar vi klä 2 dagar före julafton..

tycker han om det?? laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Jag tar fram allt utom granen till första advent. Allt = elljusstakar, stjärnor, tomtar (har en samling av Rolf Berg), julgardiner till köket. Har en julkrubba men den har inte varit framtagen på några år och kommer inte att bli det i år heller. En ljusslinga är redan igång ute och några fler är på gång.

Granen klär vi i regel en eller ett par dagar innan julafton, i år är ju julafton på en fredag och då kan det hända att granen blir klädd redan helgen innan.

Har inte överdrivet mycket julpynt men det blir någon ny sak varje år, det finns alltid nåt´som jag tycker mig behöva.
          wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ja...han blir jättefin...du skulle bara se, glitter från topp till tå laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          renate
          Inlägg 17-11-2004, 15:06
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Jaha; då var det alså dags igen.Till advent sätter jag fram ljusstakar/ stjärnor. Julgardiner i köket. Utomhusslingor. Tomtar och dukar lite närmare julen.Julgran,dagen innan julafton. Trettongagen åker allt ner igen,då köper jag tulpaner. tongue.gif rolleyes.gif

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-11-2004, 15:15
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

biggrin.gif Allt ska vara färdigt på fredag den 26 november: julgardiner, juldukar, julljus, julblommor.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          pejori
          Inlägg 17-11-2004, 15:22
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

ljusstakar och stjärnor till 1:a advent.
          någon förskrämd liten tomte efter lucia. annars inget mer.
          hatar jul. mad.gif mad.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 08:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon