|
Advent, hur mycket pyntar ni? |
|
|
|
16-11-2004, 23:08
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Tar ni fram rubbet till första advent? Eller tar ni bara fram ljusstakarna och sen resten till jul? Vad har ni för adventstraditioner? Jag är ett riktigt julfreak, och första advent är mitt startskott. Jag har elljusstakar överallt, t.o.m. i tvättstugan I vissa fönster har jag dessutom en stjärna eller en liten fönsterlampstomte. I ena vardagsrumsfönstret har jag en betlehemslykta klädd med röd siden som kommer från min mormors föräldrahem då seklet var ungt. Idag finns det liknande lyktor som kallas Uppsalalyktan och säljs av hemslöjden, då är det Uppsalamotiv i stället. Ute har jag massor av olika saker, vårt hus är lite av sevärdhet för ortsborna. Jag har något nytt varje år. Förutom alla belysningar i buskar, träd, på insynsskydd och en stor båge i ett altanfönster, så har jag en snögubbe på trappan, en tomte som ligger och stöder hakan i handen på uteplatsen, ljusslang runt hela altan, snöstjärna och två röda hjärtan i ljusslang i fönstren på altanen. Nyheten i år är en ren med släde i ljusslang, i släden ska en tomte stå och köra. Texten God jul i ljusslang är också ny för i år och ska sitta på fasaden mot vägen. Elmätaren går för högtryck här mellan första advent och knut, men det är det värt.
--------------------
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
16-11-2004, 23:34
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Rubbet ! o allt åker nyårsdagen då jag sår de första fröna och köper tulpaner!
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
16-11-2004, 23:45
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag tar fram ljusstakar och julgardiner till advent och sedan smyger jag upp resten allt eftersom, har många porslinstomtar. Klär granen någon dag innan jul. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
17-11-2004, 00:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 295
Medlem nr: 4 048

|
CITAT (maudan @ 16-11-2004, 23:12) men grannen brukar vi klä 2 dagar före julafton.. tycker han om det?? Jag tar fram allt utom granen till första advent. Allt = elljusstakar, stjärnor, tomtar (har en samling av Rolf Berg), julgardiner till köket. Har en julkrubba men den har inte varit framtagen på några år och kommer inte att bli det i år heller. En ljusslinga är redan igång ute och några fler är på gång. Granen klär vi i regel en eller ett par dagar innan julafton, i år är ju julafton på en fredag och då kan det hända att granen blir klädd redan helgen innan. Har inte överdrivet mycket julpynt men det blir någon ny sak varje år, det finns alltid nåt´som jag tycker mig behöva.
--------------------
lotta_zon 5
Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.
|
|
|
|
|
17-11-2004, 00:55
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Elljusstakarna och adventsstjärnan, julgardinerna och dörrkransen kommer fram till 1:a advent. Sen kommer resten allt eftersom, ända tills huset är fyllt av tomtar, röd/gröna girlander i kökstaket, utegran med belysning, ljusslinga kring altantaket och en runt farstukvisten, grangirlander med ljusslinga runt öppna spisen och ännu mer tomtar... får aldrig nog av tomtar, köper fler varje år. "Förr i tiden" tog jag inte fram juldukar, tomtarna och girlanderna förrän en vecka före jul men numera orkar jag inte hålla mig så länge... Men granen klär vi aldrig före dagen före julafton!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
17-11-2004, 07:43
|
Medlem
Antal inlägg: 65
Medlem nr: 3 507

|
Jag älskar advent och julen! Ljusstakar, gardiner, dukar, dörrkrans och ljusslingor utomhus kommer fram till 1:a advent. Resten plockar jag fram under en dag ungefär en vecka innan jul. Hos oss är det faktist min man som äger de flesta tomtarna; han fick alltid en tomte dagen innan julafton när han var liten, så det har blivit några stycken. Själv älskar jag änglarna! men självklart kommer även tomtarna upp. Stämningen är viktigast för mig och den kan man oftast skapa med mycket ljus och egna dekorationer. Till exempel gör jag varje år en äppelpyramid med riktigt äpplen... det är så roligt att göra egna arrangemang och pynt. I fjol gjorde jag även julkorten själv. Hoppas jag hinner det i år med... det var väldigt roligt trots att jag blev sjuk under tiden och sedan låg i influensan med 39,5 i feber i fem dagar... Låter kanske knäppt... men korten blev väldigt fina i alla fall. Panduro och liknande butiker är livsfarliga för mig vid den här tiden... Hur mycket av ert pynt gör ni själva?
--------------------
------------------------------------- Mvh Björkhagen - zon I-II
|
|
|
|
|
17-11-2004, 07:52
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Då får väl en av den andra gruppen yttra sig. Möjligen en ljusstake i ett fönster, för övrigt inget. Ingen gran heller, dom står bäst där dom står i skogen. Varför plocka fram en massa saker som sen skall bort igen?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
17-11-2004, 08:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72

|
Allt kommer fram till 1:a advent, men det blir mindre och mindre för varje år, sen åker allt in i sina lådor igen på nyårsdagen, den stora frösådden startar ju då.  /Helen
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2004, 09:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 990
Medlem nr: 2 991

|
Jag tar fram ljusstakar, gardiner klär en gran på balkongen. Hänger upp apelsiner med nejlikor i det luktar så juligt,gör lite julgrupper med hyacinter o dyl.Sedan kommer resten eftersom.
Mvh
--------------------
Mvh Evelina Odlar numera i zon 4 Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.
|
|
|
|
|
17-11-2004, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545

|
Ljusstakar, fönsterstjärnor och julgardiner i köket brukar det bli inför 1:a advent. Sedan lite fortlöpande fram till dagarna före jul  . Igår fick vi granbocken levererad. Den står och hälsar gäster välkomna vid trappan. I år ska jag nog sätta lite belysning i den  . Gran blir det kanske ingen i år eftersom vi inte ska vara hemma under julhelgen, om den nu inte tas in och kläs när vi kommer hem. Jag har väldigt svårt att vara utan gran i köket  . Utomhus blir det utegran och ett ljusnät över busken vid fågelbadet.
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
|
|
|
|
|
17-11-2004, 09:41
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2004, 07:52) Då får väl en av den andra gruppen yttra sig. Möjligen en ljusstake i ett fönster, för övrigt inget. Ingen gran heller, dom står bäst där dom står i skogen. Varför plocka fram en massa saker som sen skall bort igen? :lol: Håller med till 100% (kanske ett manligt drag?) Men stearinljus och mysbelysning kommer fram redan i oktober... och stearinljusen finns kvar ända tills vår sol behagar att inte vara så morgontrött... Kura skymning är inte dumt...
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
17-11-2004, 10:18
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
amaira - kärringen-mot-strömmen tycks ha en del manliga drag... ??  . Julen (och advent) får liksom liksom finnas i mån av lust-och-tid. Men visst är det fint med alla adventsljus. Adventsstakar (3 st) och julstjärna (1 st) åker fram första advent. En ljusslinga ute i "häcken" (dvs det var en häck när jag var barn). En julgran till julafton, om det vill sig. Har en i plast för nödfall (gäster och barn). Älskar att få julklappar ... Se där, nu har jag beskrivit mitt julengagemang. Det blir lite allteftersom, och det jag inte hinner till jul, spar jag till nästa jul. Jo, en sak till, det viktigaste. Älskar att gå i affärer efter jul, när mängder av julpynt är halva priset. Sedan tycker jag ju om att göra "arrangemang", med grenar och mossor och svampar och vad som nu finns till hands. Då brukar tomtar och änglar få vara med. Men det är mer en "bi-effekt" av julen. Det jobbigaste med julen, är att få ut granen igen, vare sig det är plast- eller riktig gran. Nåja, jag brukar nog pynta en del i alla fall, eftersom "barnen" brukar vara hemma, och det faktiskt ger en fin stämning. Annars så älskar jag MÖRKER! Det har blivit en bristvara här, så nära Stockholm med alla ljusföroreningar. Tänk att gå i en mörk granskog, utan en massa lyktstolpar och störande hus, med en måne genom grenverket, farande moln, eller klar stjärnhimmel, och vinden susande så trollskt... Men julen är ljusets tid, och ett välbehövligt ljus dessutom. Roligt att läsa om era traditioiner, och GLÄDJEN i dem! Du måste verkligen ha det fint netaave. *förväntar mig ett foto* Eller ... flera foton kanske? Lite "hemma-hos"-reportage? Hur ser det ut hemma hos oss, när advent och jul närmar sig? /amaira.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
17-11-2004, 11:28
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Tyvärr har jag ju ingen digitalkamera, och är ingen bra fotograf heller. Få se om jag kan engagera någon. Kanske får höra med Marie borta i Lissebo om hon kan komma förbi och fota lite. Jag sätter upp mina rödrutiga gardiner i köket redan i oktober och byter till tomtegardiner vid lucia ungefär, hall, badrum, tjejernas rum och vard rum har jag julgardiner, fast inte alla med tomtar på. Granen klär vi kvällen före julafton efter att ha städat hela huset med såpa. Vi har en plastgran, mycket verklighetstrogen. Jag samlar på grisar och har ett gäng julgrisar som bara är framme tillsammans med tomtarna, jag börjar vartenefter under dec att pynta inne. Har en del mysiga ljusslingor med bl.a. julstjärnor, snögubbar och tomtar som sätts upp runt speglar runt valv m.m.
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2004, 12:05
|
Medlem
Antal inlägg: 123
Medlem nr: 3 758

|
Jag håller med gossen ruda och gammelnalle, minsta möjliga pynt. För det mesta blir det någon ljusstake i förnstret och så sätter jag ljusslingan i plastgranen, sen sätter jag mig med en mugg glögg och säger: så nu får ni andra pynta bäst ni vill. I år är båda barnen utflugna så jag tänker inte ta fram något över huvudtaget. Hmm, undrar vad sambon tänker göra. Ja,ja, jag kan ju tala om för honom var grejorna finns. Helst skulle jag vilja gå i ide som björnen gör. Anna i Örsjö
|
|
|
|
|
17-11-2004, 12:24
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Första advent har jag tvättat fönstrena och hängt upp "julgardiner"..(ganska neutrala eftersom jag inte är så mycket för tomtar och julrött...)..så har jag 2 ljusstakar och en 1 stjärna på bottenvåningen och så har jag 2 ljustakar och 2 stjärnor till som de 4 barnen får slåss om till sina rum....that´s it....i advent... Tomtarna och bonader och sånt kommer fram natten till julafton..(siktar på kvällen före men det hinner bli natt varje år...)...grejen är att det skall vara KONTRAST....advent först...sen är det JUL ..sådär över natten bara...  mest för att barnen (och jag) skall komma ner på julaftons morgon och andäktigt känna julstämningen.... Granen brukade vi klä på julafton förr men numera gör vi det kvällen innan.....hela familjen tillsammans... ...sen är det jul tills tjugondag Knut....
--------------------
|
|
|
|
|
17-11-2004, 15:15
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Allt ska vara färdigt på fredag den 26 november: julgardiner, juldukar, julljus, julblommor.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
17-11-2004, 15:22
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
ljusstakar och stjärnor till 1:a advent. någon förskrämd liten tomte efter lucia. annars inget mer. hatar jul.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|