Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478
Köpte en lilja i kruka på IKEA för en vecka sen. Den är helt underbart vacker! Massor med blommor som luktar underbart! Min fråga är vad jag ska göra när den har blommat över. Ska jag bara ta bort de överblommade blommorna? Kommer det nya tro?
Ursäkta en kanske obildad fråga, men jag kan inte så mycket än..
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Har du möjlighet att fota liljan?
Det är ju lite olika för olika liljor och det finns ju även närsläktade växter som liknar liljor.
Många lökväxter brukar dock ha en livscykel liknande detta: Växten blommar - efter blomning är det blad och då vattnar och gödslar man för att bygga upp ett näringslager - sedan brukar allt vissna ner och näringen i bladen går till löken - sedan brukar det behövas vissa klimatfaktorer för att blomman ska komma upp ur löken en del behöver kyla andra behöver inte kyla (ofta beror det på vart i världen växten kommer ifrån). För det mesta när det gäller lökväxter så har de en blomning sedan är det inte så mycket näring kvar att de orkar blomma på direkten efter att de gamla blommorna vissnat.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478
Lovade ju att plåta blomman. Men det är ingen idé längre. Den har nämligen dött. Tappat vartenda blad. Troligen var det för varmt för den stackaren inne i mitt köksfönster. Men tack Åsa för din vilja att hjälpa mig.
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Stopp!!! Kasta inte ! låt den ligga kvar i krukan ställ svalt o ytterst lite vatten , den kommer nog igen i vår, om du tar fram den i apil , ger vatten när den skjutit grönt - och du kan säkert plantera ut den sen ..