Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Otrolig kunskapsbank, Ang växter i akvarier
          ByggherreNr1
          Inlägg 27-02-2003, 11:58
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 783

Jag är helt ny på detta forum, men vill passa på att informera er om zoopet.com, de har ett forum, "06. Växter och alger"

Där finns mycket kunnigt folk och en hel del kunskap att inhämta.

Så om ni vill lära er mer om ex Co2 användning i akvarier eller vilka ämnen som skall tillföras för att få växternas naturliga röda att framträda så är detta rätt ställe.

Sedan vill jag bara säga till er alla, om ni har akvarium, häll inte ut allt vatten vid vattenbyten utan vattna växterna med det, innehåller massor med nyttigheter.

Mvh

Marcus
          (innehavare av ett akvarie på 1300 liter med Co2 anläggning, fullt med växter samt en "djungel" ovanför som hänger ner i karet. Allt är baserat på amazonasbiotop typ mangrooveträsk)

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 12:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

Va coolt!

Jag går i funderingar att bygga en fiskodling med biologisk rening. Vad bör man tänka på? Minsta stolek? Antal växter/l vatten o.s.v.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          ByggherreNr1
          Inlägg 27-02-2003, 12:16
          Länk hit: #3

Medlem

Fiskodling är alltid kul.
          Dock kan jag inte ge så mycket råd innan jag vet vilken slags fisk det gäller.
          Det kan vara allt från salt till sötvattens fisk. Exempelvis i mitt kar är det mellan 30-32 grader varmt, 5-6 ph samt filtrerat över torv, både för att sänka ph´t och för att tillföra humusämnen. Eventuellt skall jag komplittera med en reverse osmos för att minska salter samt mineraler i vattet.

Jag hade tidigare en odling på 50 akvarier för Malawiciklider, men då var vatten 25 grader, ph runt 8, mycket salt samt snäckor och annat kalkhaltigt i karen.

Som du förstår så beror det väldigt mycket på vilken fisk du skall ha samt hur vattnet är i just din kommun.

Men säg vad du funderar på för fisk, klart det går att göra ett mini ekosystem.

Citera
          ByggherreNr1
          Inlägg 27-02-2003, 12:20
          Länk hit: #4

Medlem

Ett mycket intressant bygga är filterssytemet i Universeum(det nybyggda upplevelsecentrumet i Gbg).
          Bla har man en separering i toalettsystemet så att urinen rinner till speciella kärl, i dessa odlar de vattenloppor som sedan fiskarna får.

Själva reningen av vattnet sker genom både alger och vanliga vattenväxter, samt sandfilter.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 12:29
          Länk hit: #5

Medlem

jag ska nog ha aborre eller någonting vanligt. Vad ska man ha för foder?

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          ByggherreNr1
          Inlägg 27-02-2003, 13:23
          Länk hit: #6

Medlem

Med andra ord skall du inte ha ett akvarium, för abborre kräver rejält rent vatten, samt relativt kallt vatten.

På vinterna tro jag att de behöver en viloperiod, och om man inte har akvariet i ett garage eller liknande så är det inte lätt att lösa.

Mat till aborrar vet jag ej, men självklart mår de bäst av en naturlig blandning, troligtvis skulle detta fungera
          1 kg vitt fisk (kolja, torsk osv)
          1 kg spenat
          2 vitlöksklyftor (för immunförsvaret)
          2 bananer
          2 tsk abc vitaminer

Kör i mixer, frys sedan in i block som är lätta att bryta till portions storlekar.

Ang filter till en damm om du vill ha ett naturligt filter

Pumpa upp vattet till någon slags behållare, i denna behållare odlar du under vattensväxter, se till att vattnet passerar lungt och stilla igenom.

Vad man vanligast använder i ett akvarium är vattenpest, detta är en växt som suger ut näringen ur vattnet så att det inte blir algblommning.
          Dessutom tar vattenpesten hand om nitrat (bildas av ruttnande växtdelar samt avföring) innan det har hunnit omvandlas till nitit(giftigt för fiskarna även i låga doser)

Dock krävs stora filter om man enbart skall basera dem på växter, vill man göra mindra skall man även använda filtermassa.
          Filtermassan skall vara relativt grov så att det bildas en algmatta där, I denna lever de positiva bakterierna, dessa äter nitrat.

Har jag rört till det lite väl för dig nu? biggrin.gif

Citera
          Eva Swahn
          Inlägg 27-02-2003, 14:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Till Byggherre1:
          Det finns en annan akvarietokig typ här bland oss "Virgo" (Wilhelm) jag tror han har snöat in totalt bland sina fiskar eftersom han inte har synts här på länge. Du kan skicka mail till honom via hans profil om du vill ha en fiskfrände.

--------------------
          Eva i zon I

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 20:20
          Länk hit: #8

Medlem

Nej då, det är ingen fara =)

Okej, jag tänkte ha odlingen ute, eventuellt nedsänkt till helften i jorden. Reningen skulle gå rakt igenom växthuset var det tänkt och ut i grönsakslandet. Det är ju ganska praktiskt för då kan man ju ösa göselvatten direkt därifrån... På vintern kanske det vore idé med "normal" rening. Min tanke va att jag skulle ha leca kulor på vattnet, i dom skulle det växa tomater, gurka och sallad.

En sak fattade jag inte, det sista, det där med filtermatta och det. Vad är det? Är det som en "kista" som vattnet ska rinna igenom, eller bara ett skikt på botten?

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 20:23
          Länk hit: #9

Medlem

Om jag har en odlingsbalja på 200l, hur stora reningsbaljor bör jag då ha och hur ska man näkna ut storleken på pumpen?

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 27-02-2003, 20:25
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 594
          Medlem nr: 528

ojojoj... akvarier ja... Har ni några frågor om akvariefiskar eller fiske så e det bara o fråga mej.. Har varit riktigt akvarieinsöad (och nu är ju inte virgo närvarande verkar det som) med huvva så många akvarium/terrarium jag har haft... Och fiska har jag ju itne lagt av med...

Och erik - bra ide det där med abborre wink.gif

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 20:48
          Länk hit: #11

Medlem

tycker du inte? I och försig har vi sjön 50 meter bort och jag slänger i en hel del, men det kan ju va kul att pröva! Mitt rekård är 16 abborar över 6 hg på en dag, eller ett varv runt sjön var det. Det har alldrig gått i närheten så bra förut eller senare....
          Vad har du för rekord då? Min största gädda var på 5,9 och största aborren på 1,2. Flugfiskar du någonting eller? Jag håller på att börja, köpte spö förra våren och lärde mej, men det blev inte av att jag åkte ner.....

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 27-02-2003, 21:06
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (e_sedell @ 27-02-2003, 20:48)
          tycker du inte? I och försig har vi sjön 50 meter bort och jag slänger i en hel del, men det kan ju va kul att pröva! Mitt rekård är 16 abborar över 6 hg på en dag, eller ett varv runt sjön var det. Det har alldrig gått i närheten så bra förut eller senare....
          Vad har du för rekord då? Min största gädda var på 5,9 och största aborren på 1,2. Flugfiskar du någonting eller? Jag håller på att börja, köpte spö förra våren och lärde mej, men det blev inte av att jag åkte ner.....

hehe rekorden vill jag inte prata om... Jag får byta namn nu oxå tongue.gif

Hehe, nja namnet får vara kvar pga min kärlek till denna underbara fisk...

Flugfiska? Njaa... Det har varit nära men det e ju mycket pengar och nästan icke hetero aktigt med allt piller... Eller o-matcho iallafall laugh.gif .
          Nja jag tror jag avstår från flugfiske ett litet tag till...

föresten, är du säker på att du inte heter Anton? Nej just det... Antons rekord låg på ett halvt kg eller nåt sånt tongue.gif laugh.gif

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 21:18
          Länk hit: #13

Medlem

½ kg på en abbore? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Det var inte stort

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 27-02-2003, 21:31
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (e_sedell @ 27-02-2003, 21:18)
          ½ kg på en abbore? laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          Det var inte stort

Större har jag faktiskt fått... Men de e rätt hyggligt... Kanske inte som rekord men men...

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 21:32
          Länk hit: #15

Medlem

jag släpper i allt under 6hg. Om jag tar upp någonting är det rekord eller när mamma ber om det. Annars blir ju bara frysen full och så får man slänga masser....

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 27-02-2003, 21:37
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (e_sedell @ 27-02-2003, 21:32)
          jag släpper i allt under 6hg. Om jag tar upp någonting är det rekord eller när mamma ber om det. Annars blir ju bara frysen full och så får man slänga masser....

helfel tycker jag... Det är de små som är goda! Sen om de bara e på nåt hg så kan man ju slänga tilbaks dem av humanitära själ! Men är de över halvkilot smakar de ju inte alls lika gott!!!

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 21:47
          Länk hit: #17

Medlem

de små är ju så beniga. Jag äter inte i vilket fall. Sen tar man upp så mycket ur sjön. Det är inte så gott om fisk ju, det har blivit mindre och mindre på senare år...

Hur ska man få mera fisk i sjön?

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 27-02-2003, 21:54
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

CITAT (e_sedell @ 27-02-2003, 21:47)

Låta bli att fiska ut.
          Låta bli att släppa ut allt sk-t i sjön - gifter och sånt! huh.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          abborrmaster
          Inlägg 27-02-2003, 21:54
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (e_sedell @ 27-02-2003, 21:47)
          de små är ju så beniga. Jag äter inte i vilket fall. Sen tar man upp så mycket ur sjön. Det är inte så gott om fisk ju, det har blivit mindre och mindre på senare år...

äter inte fisk? *fnys*

sportfiskare tar upp nån procent av all fisk bara... Yrkesfiskarna tar up praktiskt taget all fisk, så utfiskning ifrån den sidan plus utsläpp är ju skiten...

Så finns det ju såna där jävla rövhål som ser att det e fiskeförbud på nåt ställe o därför lägger dynamit på de ställena... Såna jävlar förtjänar bara att... ough... Nu verkar inte mitt buddhist jag till 100% men de vettefan om de inte ska skickas till vietnamesiskt fängelse eller nåt... mad.gif

/Simon

--------------------
          user posted image

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 21:57
          Länk hit: #20

Medlem

Det är en camping vid sjön, de tar upp mycket, sen brukar det komma turk jävlar och fiska + att många lägger nät.

--------------------
          Erik, zon II

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 03:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon