Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Litet träd...som förblir litet..., finns det?
          Annelie
          Inlägg 27-02-2003, 14:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 463
          Medlem nr: 48

Jag är på jakt efter ett litet träd. Ett träd som inte blir mer än max 2 meter högt och det får gärna blomma. Obs! Jag vill inte ha en hängkaragan för den är så vanlig och finns i varenda trädgård runt omkring...

På min förra tomt stod ett underbart vackert träd med små små blad liknande de som sitter på en fikus, och det blommade med pyttesmå gula blommor. Trädet formklippte jag som en stor rund boll och det var ca 2.5 m högt. Tyvärr har jag inte en aning om vad det var för ett träd sad.gif

Har ni några bra tips.. jag har letat lite överallt men inte hittat något...

--------------------
          Hälsar Annelie - Next to nowhere, zon 1

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Louise i Götebor...
          Inlägg 27-02-2003, 15:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Varför inte ett prunus av någon sort? Det kommer hela tiden nya småväxta hybrider så här borde du kunna hitta nåt'.

Eller en liten rönn? Samma gäller denna grupp.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          e_sedell
          Inlägg 27-02-2003, 21:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

rotbeskär ett träd = Bonsai. Men det går att göra ganska stora också.....

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Annelie
          Inlägg 27-02-2003, 23:19
          Länk hit: #4

Medlem

Jag har hittat ett träd som heter Silverpäron - Pyros Pendula. Det verkar vara jättefint. Men jag har fått olika info ang höjd och om den bär frukt när jag sökt på nätet. I senaste nummert av AoT står inget om frukt, och höjden uppskattar jag till runt 2.5-3 m efter 10 år.

Någon som vet mer?

Tar gärna emot fler förslag på lågväxta prydnadsträd enligt tidigare beskrivning.

--------------------

Citera
          Ronny
          Inlägg 28-02-2003, 00:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 69

Tror nog att silverpäronet tyvärr passerar din gräns på två meter. Dessutom har dom oftast ett spretigt växtsätt vilket i vart fall inte tilltalar mig.
          Kan syren va intressant finns Syringa meyeri `palibin`. Dom blir runt två meter med bollfomad krona och små klasar med blommor i violet/skärt.
          Vill du ha nått snyggt tycker jag du ska välja Rosenrobinia, Robinia hispida. Visserligen en buske i sin grundform med den är lätt att forma om till enstammigt träd. Grenar o stam är täckta med brun läcker borst å dom ärtlika blommorna i rosa kommer i klasar. Även dom långa fröskidorna är täckta med borst.
          Den här finns också som rotympad på färdig stam å heter då R. hispida var. kelseyi, men finns tyvärr alldeles för sällan i handeln.

Citera
          Cilla
          Inlägg 08-03-2003, 16:20
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Silverpäron blir högre än 2 meter, men det behöver inte bli spretigt. Är ett vanligt stadsträd i delar av USA.

Ett äpple satt på svagväxande grundstam blir ca 3 meter, men så blommar det vackert också!

--------------------

Citera
          Lena N
          Inlägg 08-03-2003, 20:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Jag tycker det är opraktiskt med träd som bara blir 2 m höga. Jag vill kunna gå rak under trädkronan. Alltså en stam om 1,8-2 m och därovanför en krona på 2-3 m. Då blir också utbudet betydligt större.

Men att välja träd är alltid jättesvårt. unsure.gif rolleyes.gif huh.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          Annelie
          Inlägg 08-03-2003, 21:52
          Länk hit: #8

Medlem

För att förtydliga mig vill jag säga att trädet ska stå i centrum av en cirkulär plantering, vilket innebär att man inte kommer att kunna gå under trädet.

Jag har letat som en galning överallt på nätet och har nu ett par förslag jag ska kolla upp lite närmre. Silverpäron verkade intressant - men jag vill inte har ett träd som ränner i väg på höjden, eller spretar allt för mycket.

Så ett fint träd som klarar av att hållas mellan 2-3 meter är att önska. Jag har förstått att det finns en del att välja mellan... En fin blomning och en trevlig höstfärg skulle jag vilja att trädet har: Jag vill inte att trädet bär frukt! Återkom gärna med förslag smile.gif

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 09-03-2003, 15:11
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Annelie, titta på släktingar till Eldtorn;
          Häggmispel - Amelanchier Stolonifera bör kunna stammas upp, blommar i vitt och får lysande orangeröda höstblad.
          Photiniasläktet - buskar el små träd, små vita vårblommor, röda frukter, finns flera olika varianter
          Glansmispel, Photinia villosa med röda bär och röda och gula blad på hösten
          Lagermispel Stranvaesia Photonia davidiana - mörkgröna blad som rodnar innan de faller, klarröda bär och vita blommor. Finns olika sorter med gula och röda bär, alla får härliga höstfärgade blad

Sedan funderar jag på hagtorn, en av buskformerna borde som uppstammad kunna hålla sig kring 2 meter på höjden, t ex Sporrhagtorn Crataegus crus-galli, illröda hösblad och bär

Dvärgrönnar villa ofta växa som buskar men borde kunna stammas upp. Finns många varianter, Sorbus reducta är en.
          Pärlemorönnen S. vilmorinii är supervacker men blir ca 3 meter hög. Frukterna blir rosa som bleknar på vintern.

Rosenkvitten är en annan variant, men jag har inte sett lyckade uppstamningar. Får ju fantastiska blommor och intressanta frukter. Stor Rosenkvitten Chaenomeles speciosa och sorterna Cardinalis, Moerloosei, Nivalis, Rosea Plena, Rubra Grandiflora, Simonii, Versicolor Lutescens är exempel med olika blom- och fruktfärger.

Av prunusarna (körsbären) finns flera trädhybrider som kallas japanska körsbär och kallas P.serrulata. Pink Perfextion är ett av de låga träd osm växer som en kvast och ser ympat ut. Inte min favorit formmässigt, men härliga blommor har de ju.

Slån - kanske inte passar i din rundel då de växer lite "kantigt" men är intressanta som uppstammade och blommar ju på bar kvist

Undrar ändå om inte Ronnys syrenförslag är bättre. Eller en magnolia?
          Eller ett mandelträd? Dessa blir sällan högre än 2 meter.

--------------------

Citera
          Annelie
          Inlägg 09-03-2003, 16:09
          Länk hit: #10

Medlem

Tack så mycket för all hjälp! Återkommer när jag bestämt mig - kanske blir det t.o.m ett foto när hela rundeln är klar smile.gif

Snön har äntligen töat bort och nu kliar det regält i fingrarna.. rolleyes.gif

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 10:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon