Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Lusthus., Bortglömt i debatten
          ove 3
          Inlägg 03-12-2004, 18:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 2 899

Torvan har svarat på en insändare som innehåller en undanskymd möjlighet nämligen lusthuset.

ove3 har svarat och skrivit till torvan enl. följande.

Jag är i samma läge som du ,dock har jag murat färdigt socklen på ett växt--lusthus på 4*6 meter.
          Till våren reser jag stommen av lärk och det blir nog mest lusthus. I min planering ingår flera eluttag och vatten i huset . En stor vinranka skall ge bra insynsskydd och ett stort ekbord är under tillverkning i vinter.
          Har du andra ideer är jag mycket tacksam på förslag.
          Det pratas så mycket om växthus så det var roligt att någon nämner lusthus.

Det vore trevligt med mer ideer och drömmar om lusthuset.

Hoppas att vintern kan generera fler ideer till lusthuset.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 2)
          fiffigafrun
          Inlägg 03-12-2004, 23:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 537
          Medlem nr: 697

För mig är mitt växthus även ett lusthus. För jag älskar att vara där inne och det ger en sån "livslust" så därför kan man väl kalla det ett lusthus också.

Citera
          torvan
          Inlägg 06-12-2004, 11:22
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

laugh.gif Äntligen tillbaka efter datakrångel! Kul att fler är inne på samma tanke så kan vi utbyta idéer. Jag bor i Stockholm (zon 2) i en mindre bostadsrättsförening som har en härlig naturtomt med skärgårdskänsla. Sedan två år tillbaka är jag hemma efter en skallskada som gjort att jag behöver lugnt och tyst runt mig. Tack och lov fick jag en "trädgårdsknäpp" och håller på att jobba upp trädgården med stenparti och perennrabatter. Mitt senaste projekt är lusthuset som kommer att vara ett mellanting för att alla i huset ska ha glädje av det. Vi har köpt ett så vackert skogsgrönt trähus från Florum på 10kvm. Det kommer att stå högt och lite oskyddat men med sjöutsikt, som jag tänker mig ett lusthus i skärgården. Tanken med huset är att det ska vara en rofylld plats där man kan sätta sig med en bok eller bara vara. Kanske tar vi en kopp kaffe i vårsolen, eller ett glas vin i höstrusket med massor av tända ljus. Där kan vi duka upp lite gott när vi haft våra arbetsdagar och kanske dricka glögg vid advent. Vill man äta där eller kanske ha en fest ska det gå att boka huset. Inredningen kommer att vara "medelhavs-orientalisk". I huset och på uteplatsen utanför kommer vi att lägga ölandssten som vi har kvar sen vi la nytt och som finns runt hela tomten. Längst in i vid kortsidan kommer det stå en rejäl gammal arbetsbänk med hylla under. På skivan ska jag lägga ett marockanskt kakel som gör att det blir snyggt nog att kunna duka upp mat på men ändå tåligt för trädgårdsarbete. Som planteringsbord har jag en gammal mässinglåda med tappkran. Ovanför ska jag sätta upp glashyllor som inte stjäl ljus och rymd men som rymmer en hel del plantor. Har hittat på IKEA med konsoler som är obehandlade så dom ska laseras i husets färg. Det ska stå två sköna korgstolar med kuddar och plädar som man kan svepa runt sig, och ett bord lagom stort för att få plats med ett par tallrikar på. I huset ska det vara många lyktor och andra ljuspunkter som ska göra även höstkvällarna sköna att vara där. Möblerna ska vara lätta att flytta ut om man vill duka upp ett mindre långbord. Därför ska växterna växa på höjden och bara några lättflyttade krukor ska finnas där, troligtvis zinkhinkar och liknande. En vindruva, Zilga, ska ialla fall få plats bredvid arbetsbordet där jag grävt ut för den. Hela platsen ska vara en liten oas är min dröm. Därför har jag börjat med en "vit trädgård" runt uteplatsen. Där finns bla Honungsrosen "Aksel Olsen" och klematisen "Summer snow" som ska kättra upp i en liten lönn och bilda insynsskydd tillsammans med parkrhododendron, parasollblad och träjon. Från vägen hoppas jag att rosorna "Trier" ska kunna ge ett insynsskydd och bakom dom ska det vara lite vilt av vita vårlökar, julrosor, myskmadra, akleja, stjärnflocka, fänrikshjärta och ramslök. När jag grävde för den planteringen hittade jag en naturlig sänka i berget bredvid där vattnet stannar kvar. Vilken lycka! Där ska det bli en liten naturlig damm med en liten pump så vattnet inte står still. Där ska det bli gräs och hostor, och en japansk stenlykta jag har kommer att bli fin där.
          Det blev mycket det här! Jag har många visioner om trädgården och lusthuset och har turen att vår brf "låter mig hållas". Nu blir det inte så dyrt för föreningen som det ser ut för jag drar upp många växter själv. Dessutom har jag fått massor av växter och fina tillbehör från min mamma som sålt sitt hus och som är glad att få se dom nu när hon flyttat ner hit.
          Jo, en sak till. Vi kommer att dra in el men inte vatten för det finns en kran så nära. rolleyes.gif torvan

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon