Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad har ni för traditioner till jul :), Förutom att äta från det undre lagret
          Dr_Westerlund
          Inlägg 14-12-2004, 10:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 3 320

Har i år beslutat att skrinlägga traditionen att klapparna delas ut EFTER mat och Kalle.
          Ungarna äter inte och hela dagen är ett förfärligt tjatande om hur mycket klockan är och när det är dags att ha klapputdelning. Så i år ska vi införa att det blir en grötfrukost i vardagsrummet med skinkmacka och sprakande brasa och då ska klapparna delas ut.

När jag berättat dettta för vänner och bekanta har det blivit stort ramaskri. Man SKA "plågas"
          på julaftonen och gå där och vänta. Det hör till liksom. wink.gif

Hur gör ni med små barn? Tror ju knappast att det bara är mina Gulliganer wub.gif som gnölar på julaftonen.

AnnaLena

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          evelina
          Inlägg 14-12-2004, 10:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Så här gjorde vi när barnen var små.

Vi gick upp tidigt och ringde i en julklocka och sjöng "nu är det jul här i vårt hus...."sedan drack vi varm choklad med vispgrädde med lussebullar.
          Barnen fick paket i strumpan som var en klapp av något slag som dem kunde sysselsätta sig med under dagen.

Jag tycker det är viktigt att man skapar sina egna jultraditioner.
          Bry dig inte om vad andra tycker utan gör det som passar er familj.

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          jendah
          Inlägg 14-12-2004, 10:51
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 913
          Medlem nr: 3 822

Nr vi var små delades alltid julklapparna ut direkt efter Kalle... för att vi barn (lillebror och jag) inte skulle tjata, och för att vi skulle kunna äta middag i lugn och ro. Någon gång i tonåren ändrade vi "tillbaka" till julklappar på kvällen... Vuxna och tonåringar kan gott gå och vara nyfikna utan att det förstör dagen smile.gif wacko.gif smile.gif
          Antar att vi går tillbaka till tidiga julklappar när det finns barn i familjen igen, för ro och trevnads skull wub.gif wub.gif

EDIT: Just det ja.... strumpor på morgonen fick vi också länge... med en liten pryl och lite godis smile.gif

--------------------
          Jennie,
          Göteborg, zon 2

jendah.SE

Citera
          KURT
          Inlägg 14-12-2004, 10:55
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Finns det fortfarande barn som ser "Kalle", när det nu finns så många andra teckande serier på TV? Eller igår "Kalle" i de "plågsamma" traditionerna?

Citera
          Dr_Westerlund
          Inlägg 14-12-2004, 11:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 48
          Medlem nr: 3 320

Kom just på något angående Kalle.

När mina syskon och jag diskuterade våra jular hemma så var ett gemensamt, bestående minne att mamma alltid vispade rödbertsgrädden till sillsalladen under kalle. Elvispen störde nämnligen tv bilden så att den inte gick att se laugh.gif

Jomen nog ska man se Kalle. Hela familjen - numera - och med en chokladask och glögg smile.gif
          AnnaLena

Citera
          Magnolia
          Inlägg 14-12-2004, 11:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 220
          Medlem nr: 3 743

Håller med Evelina - gör det som känns trevligast! Jul ska man väl fira för att det är roligt, inte för att man måste. Dela ut klapparna när det passar er bäst! Man måste inte ens se på Kalle eller äta skinka ... (blir jag halshuggen nu... rolleyes.gif )

--------------------
          En trädgård! Lycka!

Citera
          Yin o Yang
          Inlägg 14-12-2004, 12:51
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 113
          Medlem nr: 4 545

CITAT (Magnolia @ 14-12-2004, 11:28)
          Man måste inte ens se på Kalle eller äta skinka ... (blir jag halshuggen nu...   rolleyes.gif )

Inte blir Du halshuggen tongue.gif . Håller helt med både Dig och andra - skapa egna traditioner. När jag var liten fick min bror och jag ofta ett spel eller kanske ett pussel som höll oss sysselsatta under dagen sleep.gif , då gick tiden fortare smile.gif . Kalle Anka hörde till, och gör det fortfarande trots att vi båda är 50+ nu. Det där med julklappar har vi slutat med - viktigare att träffas och umgås över lite god mat, ett roligt spel eller en bra film wub.gif

--------------------
          Marianne, zon 3

När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden

Citera
          Malvia
          Inlägg 14-12-2004, 13:03
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

Sedan barnen var små har de fått ett morgonpaket. Men först fick de leta efter paketet. I julstrumpan ligger en lapp till resp. barn och där står vad nästa steg är. T.ex. titta i kylskåpet och då ligger nästa lapp i kylskåpet, och till slut kommer man till platsen där paketet ligger.
          Svårighet efter ålder. I paketet ligger oftast nåt man kan sysselsätta sig med under dagen. Frukost/lunch består av tomtegröt. Vid 14-tiden beger vi oss till svärmor och förbereder oss för Kalle Anka och glögg.
          Efter det är det mat, yngsta knorrar. Men sen blir det udelning och versuppläsning. En i taget. Kaffe och choklad. Städning. God Jul!
          tongue.gif

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 14-12-2004, 13:05
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Tyvärr är det idag så att traditionerna många gånger har runnit ut i sanden p.g.a av att många familjer delar på sig. Alla vill ju ha sina barn och barnbarn hos sig på julen.Så har vi det i vår familj. Har försökt att införa varannan jul men det har varit svårt.
          Har alltid varit samling hos min mor och far (vi är 2 syskon) varje familj men sedan har vi bildat nya familjer och då måste barnen dela mellan nya och famla familjen i alla fall på min brors sida. Våra är ju stora.
          På min sida har min dotter med familj något som kallas julfrukost och då samlas de hos mågens syskon olika för varje år (5 syskon) farmor och farfar är med. Sedan nu de sista åren har de kommit till oss när Kalle börjat därefter utdelning av klappar och sedan julbord, sedan har de åkt hem till sig.
          I år blir det inget med något. Mor och far orkar inte, jag är ju som sagt sjukskriven och orkar inte heller, min dotter likaså så då får vi sitta här på var sitt ställe och kolla på julen i TV vi gamlingar. Barnbarnen har ju julfrukosten sedan hem och öppna klappar. Får se om vi orkar åka dit. Måste ta en dag i taget. /Inga

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          Annlo
          Inlägg 14-12-2004, 13:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Vi lägger ett paket under sängen till barnen som sysselsätter dem under dagen rolleyes.gif
          Jag minns själv att man tyckte det var den längsta dagen på hela året... sad.gif
          Så vi försöker att inte plåga dem allt för länge... wub.gif

Så fort det börjar skymma kommer tomten, det måste ju vara lite mystiskt när han kommer med lyktan i skogen...

Annlouice

Citera
          Iza
          Inlägg 14-12-2004, 14:34
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 418
          Medlem nr: 2 351

När klockan är 15.00 och Kalle börjar då är det jul för mig, då är allt som jag ska ha gjort före jul färdigt( har jag glömt eller inte hunnit allt så struntar jag i det). Då dricker vi julkaffe och efter Kalle är det julklappsutdelning, när det är färdigt så blir det julbord.
          När barnen var små klädde vi granen när de hade gått och lagt sig, och lade julklapparna under granen. När de vaknade på morgonen fick de något som sysselsatte dem tills det var dags. Men en julaftonsmorgon väckte vår dotter oss och var alldeles till sig av glädje, hon riktigt strålade:"Mamma, Pappa tomten har varit här, titta vad jag har fått." Då hade hon packat upp alla paketen. Så går det med trötta föräldrar.

--------------------
          zon3-4

Citera
          Ewa L
          Inlägg 14-12-2004, 14:49
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag införde för många år sedan traditionen med julgröt till frukost. Gröt med skinkmackor! På kvällen är det ingen som orkar.

Sedan har vi ofta något pyssel kvar att göra. Oftast dekorera pepparkakshuset. På det viset går tiden fram till Kalle. Men inte blir det några paket då heller! Nej, är det dags för det stora julbordet. Först när det är undanplockat är det dags för tomten att komma.

Denna rutin accepterades till fullo av barnen redan när de var små. De gnällde faktiskt inte alls, mer än möjligtvis den sista stunden när mor (dvs jag) plockade undan. De fick faktiskt inte något för-paket. Inte av snålhet eller principer, men de klagade ju ändå inte. Den enda som kunde få något paket i förväg var jag!! Den enda namnsdag som någonsin har firats egentligen. Det blev lite sport vem som kom ihåg och säga det först. Lite som Filippin.

Annars håller jag till fullo med dem som säger: Var och en skapar sina egna traditioner! Vi har tillräckligt med måsten ändå omkring oss.

Inga: Det är tråkigt för dig med årets jul. Hoppas du ändå kan finna kraft att fira lite stillsamt och stämningsfullt. Stor kram! wub.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Ciczi
          Inlägg 14-12-2004, 14:54
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Minns inte riktigt hur det var när jag var riktigt liten men har i alla fall för mig att det alltid har delats ut klappar efter Kalle och julmaten och gröten.
          Det var nog så som många skrivit tidigare att jag och min syster (samt våra kusiner) fick en liten klapp med tomten efter Kalle för husfridens skull sleep.gif men resten fick vänta tills den stora utdelningen på kvällen.

Numera när alla kusinerna är vuxna delar vi (på min sida, inte min sambos) ut klapparna enligt följande procedur.
          Först delas alla klapparna ut och man får vackert lägga dem på hög. Sedan börjar den äldste att öppna en klapp och sedan går det i tur och ordning från äldst i sällskapet till yngst. När man inte har fler klappar att öppna får man titta på vad de andra får. Det kan tyckas som en evig lång plåga (särskillt om man är femton personer) men vi barn har vant oss nu och det hör till traditionerna. Under klappöppningen äts det lite julgodis för den som orkar och dricks glögg och annat gott.

Efter klappöppningen delar vi in oss i lag och samlas runt TP eller något annat frågespel.

Vi tycker att det är en trevlig tradition och det kändes konstigt och annorlunda för mig att fira julen med min sambos släkt (gör det vart annat år) då alla bara sliter upp sina paket och det är ett fasligt väsen sad.gif. Dessutom blir det väsen för att jag öppnar långsamt och alltid har flest klappar kvar att öppna när alla andra är klara. Jag tycker det är spännande att öppna långsamt.

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Ewa L
          Inlägg 14-12-2004, 15:00
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Just det, det glömde jag. Vi öppnar också en och en. Och alla tittar vad den har fått. På det viset "försvann" inte några julklappar bland papper + att barnen annars inte hade en aaaning om vad de fått från vem. Visst, klapputdelningen tar tid, men mycken möda ligger ofta bakom både ev. tillverkning eller inköp. Vackra paket skall det också vara. Gärna lackade. Och åtminstone några med vers.

Har också varit på julaftnar när det slits hysteriskt i paketen. Barnen hinner knappt öppna färdigt ett paket förrän det är dags att slita upp nästa.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Hannele
          Inlägg 14-12-2004, 16:16
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Dr_Westerlund @ 14-12-2004, 10:35)
          Har i år beslutat att skrinlägga traditionen att klapparna delas ut EFTER mat och Kalle.
          Det har vi alltid gjort; efter.
          Fast ibland har ungarna struntat i Kalle Anka, gått ut och åkt skridskor eller annat.

Amerika-faster har köpt julstrumpor till alla fyra och de ligger under granen med godishus på julaftonsmorgon.

Vi äter alltid julgröt till frukost med en mandel i och med gammeldags fruktkompot.
          Den som får mandeln, får önska sej något. smile.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 14-12-2004, 16:34
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Minns med fasa hur det var när jag var barn och de vuxna åt och åt och åt och...
          Min lillebror var sjuk dagarna innan julafton varenda år, men ändå skulle man spara julklappsutdelningen till kvällen efter maten. Det var inte av någon ovilja, men så hade det alltid varit unsure.gif
          Från de åren med brorsans huvudvärk, kräkningar osv har vi myntat begreppet tomtesjuk laugh.gif och jag tycker det är ett mycket passande uttryck för visst är det så många barn har det.

Mina barn har sluppit att vara så mycket tomtesjuka. När de var små fick de något pyssel under förmiddagen och så var det många barnprogram på tv.
          Gästerna kom tidigt på eftermiddagen och vi började med glögg och pepparkakor, ibland kaffe och någon mer julkaka. Och DÅ kom tomten smile.gif Så blev det julklappsutdelning och sen kunde julbordet dukas fram och avnjutas i lugn och ro, så länge någon orkade, och barnen kunde leka hur mycket de ville under tiden.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 14-12-2004, 16:46
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Bara jag får åka och hälsa på mamma (och all släkt som är där) och äta gott, så är det bra för mig!
          I övrigt finns ingen tradition här.

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          Ciczi
          Inlägg 14-12-2004, 16:53
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

CITAT (Ewa L @ 14-12-2004, 15:00)
          Just det, det glömde jag. Vi öppnar också en och en. Och alla tittar vad den har fått. På det viset "försvann" inte några julklappar bland papper + att barnen annars inte hade en aaaning om vad de fått från vem.

Har också varit på julaftnar när det slits hysteriskt i paketen. Barnen hinner knappt öppna färdigt ett paket förrän det är dags att slita upp nästa.

Visst är det trist när det är så?

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          lotta_
          Inlägg 14-12-2004, 18:52
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 295
          Medlem nr: 4 048

Ända sedan jag var liten har "strumpan på sängen" dagen innan julafton varit viktig. Det är en tradition som mina föräldrar började med och som jag fört vidare till mina barn. Under natten fyller tomten strumpan med godis, frukt och en julklapp som gör att barnen kan sysselsätta sig fram till den riktiga julklappsutdelningen.

Julaftonsmorgonens frukost består av gröt, vörtlimpa och julskinka.
          Kalle Anka hör till och det är originalet som går i SVT som gäller, när signaturmelodion börjar spelas så får jag den riktiga julkänslan. Efter tv-tittandet blir det julmiddag och när den är bortstökad kommer tomten med julklapparna. Senare på kvällen spelar vi spel, fikar och fortsätter att äta.

Vi firar alltid julafton hemma - barnen, min man och jag. Ibland händer det att vi har gäster, men för oss har det varit viktigt att skaffa en egen tradition och den är HEMMA. Resterande juldagar hälsar vi på hos mor- och farföräldrar.

Ibland förundras jag över hur lika vi svenskar firar julen, nästan lika på klockslaget. laugh.gif Det är väl ganska häftigt?!! biggrin.gif

--------------------
          lotta_zon 5

Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 14-12-2004, 22:07
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Inga från Närke @ 14-12-2004, 13:05)
          I år blir det inget med något. Mor och far orkar inte, jag är ju som sagt sjukskriven och orkar inte heller, min dotter likaså så då får vi sitta här på var sitt ställe och kolla på julen i TV vi gamlingar. Barnbarnen har ju julfrukosten sedan hem och öppna klappar. Får se om vi orkar åka dit. Måste ta en dag i taget. /Inga

Hoppas att ni får en fin julhelg ändå... det kan ibland vara skönt att få vara tvåsammen. wub.gif
          Krya på dig! wub.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 05:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon