Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hönsgödsel och kutterspån....
          Mariaana
          Inlägg 16-12-2004, 10:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 282

Har ett hönshus där jag täckt golvet med kutterspån.....det här kutterspånet blir ju uppblandat med en massa hönsskit.....Kan jag använda detta direkt i landet när jag byter ut golvmaterialet åt dem?

Har läst nånstans att spån är kvävefattigt och om man använder detta i landet så bör man även gödsla med hönsgödsel för att balansera detta.....så det borde ju vara rätt bra... unsure.gif

Eller bör jag kompostera det först?

Mvh M

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 11)
          KURT
          Inlägg 16-12-2004, 10:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Man kan använda det direkt men man får inte ta alltför mycket. Problemet är att den innehåller mycket kväve som är direkt tillgängligt, att det sedan också innehåller kutterspån som är kolrikt kompenserar inte så mycket, åtminstonde inte på kort sikt, det kommer att bränna växter om man tar alltför mycket.

Om man komposterar det så kan det kolrika spånet kompensera den kväverika gödseln, men då måste det vara mycket spån och det måste komposteras ganska länge!

Citera
          Mariaana
          Inlägg 16-12-2004, 11:20
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för det snabba svaret... wub.gif

Om jag gör ett nytt land på hösten...skulle jag kunna blanda en del golvmaterial i jorden och låta det ligga över vintern och sedan odla däri på våren?

Om jag lägger materialet i en vanlig kompost....så gäller det alltså att lägga lite åt gången?
          Eller komposterar jag det helst för sig?

Har tillgång till färskt hästgödsel....skulle det påskynda processen om jag blandar i sådant när jag komposterar materialet?

Skulle kännas onödigt att bara "kasta bort" ströet när det gjort sitt som golvtäckare...men det är ju klart att det ju är en rejäl mängd strö som ska omplaceras så....hm...

Mvh M

Citera
          uno
          Inlägg 16-12-2004, 11:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Du har ju alla möjligheter att göra varmbänkar med hästskit och kutterhönsspån.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          Mariaana
          Inlägg 16-12-2004, 13:52
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, Uno...det har du rätt i..... smile.gif Ska luska vidare om det.... rolleyes.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-12-2004, 07:47
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Och Du kan blanda allting duktigt ( häst och höns) och lägga allting i olika lager tex ett lager med kutterspån och hönsskit ett lager ghästskit, ett lager hushållsavfall etc etc etc och göra riktiga turbobäddar. Nu inte tänkt som varmbänk utan mera som nyanläggning av bäddar med sprutt i ;-) där Du skolar ut småplantor av t ex sallad ....kål älskar också detta speciellt om Du har lite vedaska också att blanda i....

Citera
          Mariaana
          Inlägg 17-12-2004, 15:40
          Länk hit: #7

Medlem

Ingrid: Turbobädden låter bra....men den behöver väl stå en säsong eller? Om jag börjar fylla en sådan på hösten-är den klar att använda på våren?

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-12-2004, 16:01
          Länk hit: #8

Medlem

Man gör den på våren och använder den en vecka senare. OBS det räcker att hästdyngan är halvförmultnad. Kolla länken i Pallkragsklubben om lasagna gardening :-)))
          Är dte färsk dynga så kan man göra bädden NU och använda på våren elelr så läger man hästdynga under en pressening och så är dne 'go' till våren :-)

Citera
          Mariaana
          Inlägg 17-12-2004, 16:07
          Länk hit: #9

Medlem

Ska genast köra igång turbobädden.... tongue.gif

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 17-12-2004, 18:04
          Länk hit: #10

Medlem

Det mesta 'goa ' av hönsgödseln försvinner tyvärr över vintern. Jag hade om jag enbart hade pin-färsk gödsel gjort bädden nu annars kan man faktiskt 'fuska' med färsk gödsel också :-) man tar ett 10 - 15 centimeter lager överst av vanlig jord :-)))))))))
          Men det är ju lite 'moment 22' över kutterspån och hönsgödsel. Hummmm - lasagna-bäddexperiment till våren?

Hälsar Ingrid

Citera
          Gunilla i Arboga
          Inlägg 17-12-2004, 22:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 4 788

Har en bekant som har hönor. Ska fråga var hon gör av "godsakerna". Hon odlar inget alls (drömläge)........ rolleyes.gif Åh, vad jag är glad att jag äntligen har hittat tillbaka till forumet igen efter två år. Härligt att prata skit med seriösa människor igen biggrin.gif Jag får sån inspiration !!!

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 18-12-2004, 09:44
          Länk hit: #12

Medlem

Hej Gunilla,

Välkommen tebaks!

Vet Du vad jag egentligen tycker är hemskt? Jo - jag får gräsklipp och stenmjöl och allsköns smått och gott av vänliga grannar som tycker jag är lite knäpp ( misstänker jag) men när de ser vad jag använder det till och vad resultatet blir så börjar de använda det själva! Och så blir det mindre över s a s......
          Äsch fast det är kul det med!

Hälsar Ingrid som tycker att våren snart skall vara här ( fasiken det kliar ju i fingsinarna!)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon