Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vill Ipomoea ha det svalt eller varmt?, Ska så dem idag...
          Eva i Norrköping
          Inlägg 02-03-2003, 10:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem nr: 316

Är det någon som vet om Ipomoea ska sås och dras upp vid någon speciell temperatur? En del fröer vill ju ha det ganska svalt om fötterna, och en del vill ha minst 20 grader. På påsen stod det ingenting om temperaturen. Jättetacksam för besked!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 18)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-03-2003, 10:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ipomoeasorter brukar inte vara så kinkiga de brukar gro bra i ett fönster i normal rumstemperatur.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 02-03-2003, 12:43
          Länk hit: #3

Medlem

Ok, då kör vi på det! De är i jorden nu, så nu väntar jag... De kommer att bli jättefina, Crimson Rambler heter sorten, en härlig röd färg med vitt öga.

Citera
          Palmen
          Inlägg 02-03-2003, 18:13
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 37
          Medlem nr: 615

Funderar var du ska ha dina fina Ipomoea, det är lång tid att stå inne.
          Hur har du plats?

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 02-03-2003, 19:59
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, visst är det lång tid! Men enligt både fröpåsen och andra källor ska de sås nu. Tänker också att det blir väl säkert en djungel så småningom...men den dagen den sorgen - fast det är kärt besvär.
          Men jag har en tanke om att dra snören upp till övre fönsterkarmen, så kan de i alla fall växa så långt upp. Sen får dom väl trasla sej lite hur som helst.

Citera
          Pellepop
          Inlägg 05-03-2003, 23:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 26
          Medlem nr: 814

Hej ! Jag satte mina Crimson igår. Plus 2 sorter till: Heavenly blue och Purpurea. Heavenly blue har grott ( inte ens ett dygn senare !! ) och är redan över jord.
          Jag satte tre per kruka i såjord och undrar om jag ska plantera tre per kruka även vid omskolningen ??
          Lycka till med dina Crimson Eva !

Heja "Peking" ! biggrin.gif

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 05-03-2003, 23:23
          Länk hit: #7

Medlem

Ska framföra dina Pekinghälsningar till min man - som är ett stort Peking-fan!
          Tre av mina Crimson tittar upp idag,håller tummarna att resten kommer snart....

Citera
          Pellepop
          Inlägg 05-03-2003, 23:36
          Länk hit: #8

Medlem

Skönt att höra att du har fått tag på en riktig man ! smile.gif
          - Min fru hade oxå samma goda smak !! laugh.gif laugh.gif

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 06-03-2003, 18:00
          Länk hit: #9

Medlem

*fniss* ja, vi delar våra hobbies på olika sätt. När han är på match, är jag i trädgården och påtar. Jag hör vrålen från publiken tvärs över stan, och kan utav dem bedöma hur många mål som gjorts, så jag är fullt uppdaterad när han kommer hem, och vet om jag ska trösta eller fira!

Citera
          Annki
          Inlägg 08-03-2003, 11:48
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Jag sådde Ipomoea Crimson förra året inomhus ungefär den här tiden. När jag planterade om dem, satte jag dem direkt i rätt stora krukor, tre-fyra i varje kruka. De växte så det knakade! Det gick åt många långa pinnar för att stötta dem, innan man kunde börja avhärda på balkongen. Och de slingrade fast i allt de kunde hitta - asparagus, blombord, gardiner m m. Men det funkade fint. I början av juni blev det permanent utplantering i 15 l-kärl. De blommade otroligt hela sommaren, trots att jag hade oturen att få bladlöss på dem. Så ni har något att se fram emot! rolleyes.gif

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera
          Nenna vid mälare...
          Inlägg 08-03-2003, 20:13
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 808

Ipomoea lär ha väldigt ömtåliga rötter och vill hellst inte bli omskolade alls. Jag brukar plantera mina direkt i 'perenn-krukor' från föregående sommar (hopplös storlek att köpa-finns bara runda i affärer härikring). Då kan de stå kvar till dess det är dags att sätta i urna. Ränner de iväg är det bara att toppa, då grenar de sig fint istället.

Citera
          Pellepop
          Inlägg 09-03-2003, 23:31
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Nenna vid mälaren @ 08-03-2003, 20:13)
          Ipomoea lär ha väldigt ömtåliga rötter och vill hellst inte bli omskolade alls. Jag brukar plantera mina direkt i 'perenn-krukor' från föregående sommar (hopplös storlek att köpa-finns bara runda i affärer härikring). Då kan de stå kvar till dess det är dags att sätta i urna. Ränner de iväg är det bara att toppa, då grenar de sig fint istället.

Vad spelar det för roll om krukorna "bara" är runda ???

// Pelle

Citera
          Järfälla
          Inlägg 27-03-2003, 08:19
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Mina Ipomoea är nu minst ca 3 dm och jag bävar för djungeln de närmsta månaderna.
          Jag har aldrig ägnat mig åt frösådd tidigare. Har dem i köket... De är nu omskolade i vanliga lerkrukor, ca 12-15 cm diameter, 3-4 i varje. Jag har väl ca 10 krukor. (Tror jag valde dumt förstagångsprojekt...)

Frågor:
          Ni skriver att man kan toppa dem. Kan man göra det när/var som helst? Jag funderar om det är dumt eller smart att göra första toppningen redan nu?

Hur många ska man ha för en klätterspaljé ca 1,5 meter bred - om man vill ha fullkomligt insynsskydd?

De har nu en lång bambupinne att linda sig kring, men jag vill ju ersätta pinnen med spaljén - hur funkar det?

Är de känsliga vid utplantering? Måste man härda dem länge? (tycker det verkar väldigt jobbigt att springa ut och in med alla pinnar och lianer) När sätter man ut dem?

/Cajsa i Järfälla

Citera
          spotty
          Inlägg 28-03-2003, 17:41
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 81

Ett par Ipomoa grodde efter ett par dagar hos mig. Jag lade dem i blöt 2 dagar i ljummet vatten innan jag sådde dem. Förra året misslyckades jag med dem, så det blir ett nytt försök i år. Jag tänkte ha ett par plantor i en zinkhink på balkongen och ett par i krukor inne i ett söderfönster.

--------------------
          spotty

Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by

Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)

Citera
          Järfälla
          Inlägg 28-03-2003, 18:55
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Måste tjata lite.

Jag undrar hur man sedan överför klättraren från "gro-pinnen" till spaljén utomhus?? Den har ju verkligen telefonsnurr på klätterspröten... Är väl inte så lätt att ta loss va??

HUR GÖR NI???

...och... hur känsliga är de för utplantering? frost? solstrålning?

Citera
          Lars
          Inlägg 29-03-2003, 18:51
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem nr: 231

Jag band ett snöre runt krukan sen böjde jag till små S-krokar av ståltråd och gjorde en ögla som jag fäste i S-kroken, som i sin tur fästes i gardinstången. När det var dags att flytta ut och avhärda så krokade jag helt enkelt ner hela snöret (som hade blivit ett grönt rep) och ställde ut dem i skuggan. Krokarna fäste jag i torktsällningen. Viktigt att sätta ut plantorna i skugga om man har haft dem inne, annars bränns de av solen. Jag bar dem aldrig in och ut på dagarna, utan väntade tills det blivit frostfritt ute. Funkade finfint. De borde inte klara någon frost alls.

Om du sen vill föra över dem till en spaljé, så är det bara att trassla in trådarna i spaljen (lättare än att trassla in pinnar...)

Hälsningar Lars

Citera
          Nenna vid mälare...
          Inlägg 03-04-2003, 16:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 30
          Medlem nr: 808

jo du Pellepop, anledningen till att jag inte gillar 'bara' runda krukor är att dessa tar mycket mer plats i mina ack allt för små fönster! De blir så mycke,se. Åter till huvudämnet: Ipomoea tål ingen frost alls, de föredrar full sol och dricker massor med vatten - ofta behöver den vattnas både morgon och kväll. Den klättrar alltid medsols så 'uttrasslandet' brukar vara ganska lindrigt. sleep.gif

Citera
          eml
          Inlägg 24-04-2003, 12:51
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 252
          Medlem nr: 1 229

Hur hårt slingrar sig rankorna fast, eller m.a.o är de svåra att få bort på hösten alternativt våren efter? Jag tänkte låta rankorna klättra i ett blåregn som är lite "spaljérat" som vi har, men börjar bli orolig att det blir för svårt att få bort de gamla rankorna när det vissnat ner, eller... unsure.gif ?

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 24-04-2003, 21:35
          Länk hit: #19

Medlem

Nejdå, de är hur lätta som helst att plocka loss. Lite slingriga förstås, men de sitter inte hårt!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 04:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon