Tack för alla svar!
Ohyran som en av växterna hade var spinn (tror jag) och några av de andra hade gulsvarta små prickar under bladen och på "stammarna". Men alla angripna växter har jag kastat och som sagt diskat ur krukorna ordentligt. Jag har heller inte upptäckt någon ohyra på de växter jag har nu, men de verkar som sagt ändå inte må bra. Jag har provat att både vattna lite och "normalt" men det verkar inte spela någon roll, växterna dör iallafall. Jag förstår att rötterna ruttnar om man vattnar väldigt mycket, men det tycker jag inte att jag har gjort....Jag har heller inga ytterkrukor utan alla växter är planterade i vanliga terrakottakrukor med fat, så det blir inget överblivet vatten kvar.
Om jag nu HAR vattnat för mycket, går det att rädda en växt ändå? Jag har läst nånstans att man kan ta ut plantan ur krukan och låta rötterna torka lite och sedan plantera om den igen. Hjälper det eller kan man göra på nåt annat sätt?
När det gäller värme och ljus så har jag inte speciellt varmt (runt 21 grader) och elementen är inte så heta så jag tror inte att växterna har det för varmt. Däremot så har de inte så mycket ljus, jag bor uppe i Norrland och där är det ju inte ljust många timmar per dygn så här års....Jag försöker ha mycket lampor tända men man ska väl ha speciella lampor till växter om jag inte är helt ute och cyklar

Tack för hjälpen / Annica