CITAT (Tesa @ 02-01-2005, 14:32)
jag har inte haft nån förut eftersom jag haft en gammal harv med windows -98........men nu med nya datorn så har jag fått brandvägg och den håller på att göra mig gaaaalen.....jag fattar i princip ingenting....vad ska jag tillåta och vad ska jag inte tillåta och vad missar jag om jag nekar

det poppar upp fönster hela tiden med frågor jag ska skapa regler hitochdit.....puuuuhst...
Är det likadant för alla??? och är det stor skillnad mellan olika program???
Hjäääälp!!!!
Vad heter din brandvägg? Hur som helst är det jätteviktigt att ha ett brandväggsprogram, och att du tar dig lite tid att sätta dig in i hur det fungerar och vad det gör. Då kan du göra inställningarna så att den inte stör dig i onödan
Den som är inbyggd i xp är till mer besvär en nytta. Varför? Den kontrollerar inte utgående trafik! Dvs om något skumt program har lyckats ta sig in i din dator och sedan skickar ut information från din dator så kommer du inte att märka det. Windows-brandväggen är inte heller svår att ta sig igenom för en hackare, däremot kan den orsaka problem för program som du vill ska fungera. Alltså har man en bra separat brandvägg så kan man lika väl stänga av den inbyggda i XP. Det gör man i Säkerhetscentret.
Jag har erfarenhet av Zone Alarm, som är en gratis brandvägg. Lätt att använda men kan vara besvärlig ihop med vissa program och räknas inte till dom säkraste.
Norton brandvägg, bra och lätt att använda.
Sygate Personal Firewall är den som jag själv varit mest nöjd med, och den lär vara jättesäker.
En bra brandvägg ska fråga dig om tillåtelse innan den låter något program kommunicera ut genom din dator. Dessutom ska du lätt kunna se vilka program som har tillåtelse och vilka som inte har det, så att du kan ändra i dessa instruktioner.
På nyaste datorn ingick Norman som både antivirus och brandvägg. Den gör mig tokig! Den frågar hela tiden, men på ett sätt så att man inte begriper vad det är man egentligen svarar ja på! Det kan ju hända att det är en sådan brandvägg som medföljde din dator. I så fall delar jag din frustration! Jag funderar på att avinstallera och i stället lägga in Sygate Personal Firewall.