|
Rosor..., Bäst att tänka efter före |
|
|
|
02-01-2005, 15:33
|

Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 2 397

|
I sommar kommer nog orken att vara minimal då en liten parvel tänkt göra sin ankomst känd i juli men jag vill ju inte vara helt utan arbete i trädgården, något kan jag ju tubba make o barn att göra eller hur?  Har funderat en hel del vad jag skulle vilja ha gjort i trädgården o så en massa frön kommer jag att göra men några riktigt stora nya rabatter blir det nog inte, inte med perenner iaf, orkar nog inte hålla dom ogräsfria. Lite buskar blir nog svaret på förnyelsen men sedan undrar jag om jag ska göra en rosenrabatt vid ena gaveln? Soligt o ljust från morgon till sena eftermiddagen. Blir en 7 meter lång rabatt, hur djup ska den vara? Ska man plantera rosori zickzack så de fyller upp bättre eller bara på rad? För om jag gör den rel. tidigt, klarar den väl sig ganska bra själv framemot höstkanten med lite rensning o vattning? Kändes som om det var mindre arbete än en helt ny perennrabatt. Sedan, några tips på läckra, lite gammeldags rosor? Härdiga zon 5, gillar inte gula rosor dock....  tacksam för all hjälp o infall som kan tänkas finnas...*S*
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 11)
|
02-01-2005, 15:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Svaret på rosenrabatten överlåter jag till andra men vill gratulera till den lilla parveln  Gula rosor som är sååååå fint
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
02-01-2005, 16:30
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Man kan säga att ju djupare jord rosorna får desta bättre trivs dem. Jag brukar gräva mina 70 cm djupt, då är det lätt att gräva ner ockuleringsstället en 15 cm under ytan och de flesta övervintrar fint. Sicksack plantering gör att det ser tätare och lummigare ut, så det är rätt. Men jag vet inte om jag tror på att det blir mindre rensning än i en perennrabatt.... det ska väl vara om du väljen lite marktäckande sorter som Bonica och The Fairy till exempel. Men rostipsen över låter jag till någon som kan detta! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
02-01-2005, 16:37
|

Medlem

|
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
02-01-2005, 16:38
|

Medlem

|
CITAT (fruberglund @ 02-01-2005, 15:56) Svaret på rosenrabatten överlåter jag till andra men vill gratulera till den lilla parveln  Tackar tackar!  Jo, en annan ställer till det för sig när man skulle ha haft en lugn sommar i hemmets famn, nu blir det mest en sommar i hemmets famn. *skrattar högt*
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
02-01-2005, 19:42
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Mina rosorDessa går alla i zon 5 av mina gammaldags. Men Kanadarosor är annars ett utmärkt val för kyla, jag har många men även Kerstin, kolla dom. Likaså dom 4 nya Balsgårdsrosorna, friska och härdiga, titta på Irma. Annars i mitt album Rosa Mundi ( alla Gallica rosor går i zon 5) Pink Grootendorst, Mme Plantier, Jacques Cartier, Louise Odier, Fru Dagmar Hastrup, Blanc Double de coubert, Ritausma, Nevada, Celestial, Mme Boll, Yolande d´Aragon. Flora Linnea i Helsingborg har en utmärkt rossida, även postorder. www.floralinnea.com
|
|
|
|
|
03-01-2005, 07:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Börjar också med att gratulera till nytillskottet!! Jag har också planer på att göra en tämligen stor rosenrabatt inför sommaren. Håller dock med om att det knappast är mindre jobb än en "vanlig" perennrabatt. Dessutom är det ju värre att rensa bland törnen. Men om det nu är det du vill ha, så får väl man och barn fixa det. När det gäller rosval tycker jag du skall bestämma vilken/vilka färger de skall gå i. Gå in på någon rosensajt och sök på dem, zon 5 etc... Därefter höjd. Perfekt vinterpyssel. Jag bestämde mig för färgskalan: vitt och koppar/terracotta. Delvis därför att den färgen är hopplös någon annanstans hos mig. Rosorna blev; Höga: Iceberg (Schneewittchen) + Westerland. Låga: Karen Blixen + Flora Danica. Troligtvis kommer de att få lite Swany också runt fötterna. (Är mycket för att marktäcka, latmasken förnekar sig inte.) Lycka till med bägge projekten!!!
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
03-01-2005, 10:24
|

Medlem

|
CITAT (Ewa L @ 03-01-2005, 07:44) Jag har också planer på att göra en tämligen stor rosenrabatt inför sommaren. Håller dock med om att det knappast är mindre jobb än en "vanlig" perennrabatt. Hmm...Det ser alltså ut som om jag borde odla en rabatt med enbart ogräs i år då....*ser bekymrad ut* För att få minsta möjliga bök alltså. Jag har ett gammalt hus, mkt gammalt, så jag vill ju att rosorna ska följa det lite gammeldagsa ändp. Fast jag hittar mest läckra flerfärgade rosor i orange/rött vilket inte var min grundtanke.  Det lär bli en dramatisk rabatt iaf.
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
03-01-2005, 10:27
|

Medlem

|
CITAT (Kajsa @ 02-01-2005, 19:42) Mina rosorDessa går alla i zon 5 av mina gammaldags. Men Kanadarosor är annars ett utmärkt val för kyla, jag har många men även Kerstin, kolla dom. Likaså dom 4 nya Balsgårdsrosorna, friska och härdiga, titta på Irma. Annars i mitt album Rosa Mundi ( alla Gallica rosor går i zon 5) Pink Grootendorst, Mme Plantier, Jacques Cartier, Louise Odier, Fru Dagmar Hastrup, Blanc Double de coubert, Ritausma, Nevada, Celestial, Mme Boll, Yolande d´Aragon. Flora Linnea i Helsingborg har en utmärkt rossida, även postorder. www.floralinnea.com Vilka fina rosor du har! *impad* Jag blev förtjust i en hel del av dom o ska kolla vidare vilka jag vill ha för att få ihop en bra rabatt. tack för hjälpen!  Kollade inne på Flora Linnea o det var ju en uppsjö av läckerheter där, ska gå igenom den noga.
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
03-01-2005, 10:30
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
CITAT (Ullet @ 03-01-2005, 10:24) Hmm...Det ser alltså ut som om jag borde odla en rabatt med enbart ogräs i år då....*ser bekymrad ut* För att få minsta möjliga bök alltså.  Du kan ju plantera i markduk. Alltså först göra i ordning rabatten som du vill ha den. Bre duk över skär hål i duken där du vill ha rosorna, plantera och strö täckbark över det hela. Markdukar finns olika fabrikat, men om du köper den som heter "barkduk" så kommer den med åren att lösas upp och bli ett med jorden och då finns inget som hindrar att rosorna brer ut sig med sina rotskott och blir ett ståtligt buskage.
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
03-01-2005, 10:35
|

Medlem

|
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
|
03-01-2005, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Du har fått bra svar , Rosa alba Maxima behöver inte mkt tillsyn -vit Om du kan BREDDA rabatten -annars får man lätt problem med torkdöd osv på våren Rotäkta är att föredra om det går -Rydlinge kommer att ha en hel del i vår Här är en annan länk till ett postorder ros företag som har bra sortiment dock ej rotäkta rosor frakt är ung 100 kr oavsett mängd -Barrotade betalning via vanligt svenskt postgiro Rosenposten
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|