Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> En massa småsten.....
          Mariaana
          Inlägg 04-01-2005, 19:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 282

Min jord innehåller en hel massa sten, i genomsnitt i storleken som en clementine. Varje gång jag gjort i ordning ett land så rensade jag bort de stenar jag råkade på och det blev stora mängder.....

Nu till frågan: vad skulle jag kunna göra av all denna sten? Har ni några tips/ideér? wub.gif

Skulle jag kunna göra ett stenperennaland? Finns det växter som gillar att växa på sten?
          Eller är det bara att skyffla undan allt i ett mörkt hörn?
          Eller skulle jag rent av ha låtit stenarna vara kvar i jorden (perenn- och grönsaksland)?

Mvh M

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 05-01-2005, 08:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hej hopp,

Clementinstorlek tycker jag är lit estora för att låta vara kvar.

Jag hade liknande problem som Du när jag nyanlade min nyaste köksträdgård fast stenarna var lite mindre ;-)
          Nu anlade jag upphöjda bäddar och hade ett ogräsproblem så jag valde att sila min jord ( odlar man direkt i backen så 'värper' ju jorden nytt varje år) och det som jag silade bort vart absolut det mest underbara bärlager för gångar på tomten. Då silade jag bort de stora och de små med :-) det är kombinationen som vart bra.

Nu är kanske clementinerna lite väl stora för detta men det kan Du ju som Du skriver använda till att anlägga t ex ett upphöjt stenparti - blandat med grus av andra fraktioner. Du handplockar clementinerna? Hur stora land har Du?

Om jag direktsår så villl jag INTE ha så stora stenar i närheten då de lätt kväver de små fröplantorna när de skall komma upp. Men i andra sammanhang är sten bra - om man har mkt lera men jag misstänker av det Du skriver att lera inte är problemet :-)) låter mera som småstenig jord?

Cilla här på Forumet - visade bilder ifårn sin trädgård och jag slogs av att det varmkt sten som syntes - nu var det fruktträdsplantering vi pratade och då gör ju stenarna inget, tvärtom.....

Hälsar Ingrid

Citera
          Susanna
          Inlägg 05-01-2005, 16:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

Jag bläddrade igenom en bunt gamla AoT igår kväll och i en av tidningarna fanns just ett tips om stenar. De har byggt en nersänkt gång av brädor och fyllt den med småsten, som en dekoration. Svårt att förklara men det såg riktigt bra ut. Ska se om jag kan hitta artikeln igen.

Jag skulle inte heller låta stenar av den storleken ligga kvar i ett grönsaksland, har plockat alla jag hittat i mitt. Man får ta en bit i taget så går det lättare. Tycket att det är lättare att bearbeta jorden när stenarna väl är borta och tror också att rötterna gillar det.

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Eivor på Väddö
          Inlägg 05-01-2005, 17:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 105
          Medlem nr: 2 433

Du kanske såg en "stenbäck"? Det har jag sett i någon tidning och det var vackert! Det var en slingrande "bäck" helt av småsten - jag tror det var i en japansk trädgård. Med planteringar längs efter. Eivor på Väddö

Citera
          Mariaana
          Inlägg 05-01-2005, 19:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 4 282

Tack för svaren wub.gif

Ingrid: Jag har en rätt så stor tomt och området där jag anlagt mina första land och där jag kommer (förmodligen) att fortsätta att gräva och anlägga nya rabatter och grönsaksland är ungefär som en tennisplan...
          Handplockade alla stenarna och dom tar aldrig slut... wacko.gif men förstår av svaren att jag bör fortsätta rensa bort dem....

Det där upphöjda stenpartiet skulle kunna vara en fin kontrast till allt det andra...kanske inte behövs några växter där alls då? Fast det kanske skulle se lite trist ut!?

Gångar lät intressant rolleyes.gif Slingrande bäck av småsten.....Ja, det skulle kunna vara något.....

Susanna: Om du hittar artikeln igen så kanske du kan berätta i vilket nummer den var med i... wub.gif

mvh M

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 09-01-2005, 17:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Man kan ju faktiskt göra en liten fuling med stenarna - det är en temporär lösning men om Du tillverkar en ram till Dina trädgårdsland och fyller på med kompost så slipper Du gräva om ramen har säg en 30 cm i höjd....arbetet blir att tillföra materialet men om Du regelbundet tillför material och täckodlar så är chanserna ganska så bra att Du slippe rgräva och ta upp dem. Däremot där Du vill odla ting med rötter såsom morötter, rättiskor etc etc där bör Du nästan ha bort stenarna - jag ahde gjort en massiv insats och antingen silat eller nyanlagt helt.

jaja - det är mkt jobb men nä rman skall ha landena ett tag med så är det inte så mkt jobb heller. Upphöjda bäddar har alla fördelar i hela världen :-) inte minst om man aldrig har odlat nånting på den plätten utan skall 'nybryta' - den jordne man får börja med tar det ändå en tre fyra år minst innan man är halvnöjd med och om man dessutom har STEN med i ekvationen att plocka ( förutom ogräs).........men spar jobbet till grönsakerna - jag misstänker att perennerna tål stenarna hyfsat ändå. Kanske t o m välkomnar dem - de ger ju dränage. Potatislandet hade jag nog inte plockat heller....

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 17:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon