Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gullregn
          zaaritha
          Inlägg 15-01-2005, 23:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Är gullregn blåsttåligt?
          Vill ha--men här blåser mycket....

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Inger R
          Inlägg 16-01-2005, 10:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 66

Gullregn blåser inte sönder så lätt, hela Öland är ju fullt av Gullregn även på jätteblåsiga ställen har jag för mig. Numera finns det ju också gullregn som är i stort sett sterila (de få frökapslar som blir är lätta att plocka av) och då slipper man ju risken att små barn plockar dom lockande kapslarna av o äter fröna.

Citera
          Caprice
          Inlägg 16-01-2005, 10:41
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Vi bor uppe på ett berg, här kan det blåsa ibland...

Har ett helt underbart gullregn, det är min favvis på våren.. Såå vackert..!

Jag som skänkte bort fröer i somras..

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          Mia, zon 3
          Inlägg 19-01-2005, 11:06
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Följdfråga - är gullregn lättflyttat även när det blivit lite större? Har en självsådd i en rabatt, och medan jag funderade på var jag ville ha den hade den fräckheten att bli 2 m hög och ganska grov.... Den har inte blommat ännu, dock. Tror att den är ca 4 år sedan sådden.

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-01-2005, 17:06
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har flyttat gullregn, det var inte så lätt som jag trodde. Klart mer utspridda rötter än syrén och i mer behov av vatten efteråt. Gullregn verkar ha "snabba flöden" dvs inte lagra så mycket energi så att det utan vissning klarar flytt lätt.

Men om gullregnet inte kan stå kvar på sin plats skulle jag inte tvekat ändå om jag vore du. Jag skulle ha flyttat den i början av viloperioden på hösten, varit noga med att skära in fnasiga rotdelar och ge den vattningshjälp första växtsäsongen.

Gullregn är visserligen inte kända som bra "vindträd" men jag har sett många exemplar som klarar vind- Vill man ha ett pålitligt vindskydd bör man nog dock välja något annat.

Gullregn är förresten bortglömda för sina vackra vinterstammar. När snön kommer lyser de i metallgrönt!

--------------------

Citera
          Anna i Mjölby
          Inlägg 21-01-2005, 16:54
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 698

Vi flyttade ett av våra i somras, rätt tidigt på säsongen. Slutet på maj kanske? Säkert ingen bra tidpunkt, men när sambon plötsligt vill hugga i så får man passa på...

Utbredda rötter var väl bara förnamnet... Jag klippte ner kronan rätt kraftigt också. Den såg lite ledsen ut i början, trots vattning, men den repade sig. Ska bli spännande att se om den klarar vintern också.

Har en annan stor i rabatten, som definitivt blivit för stor att flytta medan jag har funderat på var jag ska göra av den! Det är rackarns vad fort det gick!! Den slutade givetvis växa med den farten så snart jag gett upp, och bestämt mig för att låta den vara.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 16:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon