Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur får jag vallmo på ängen?, Det ska se ut som Monet-tavlan...
          mr bojangles
          Inlägg 22-01-2005, 22:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 3 987

Min mormor vill ha vallmo på "ängen" på sommarstugan, nordost om Stockholm. Så jag har beställt Papaver somniferum "The Giant". "Ängen" är en plätt med lerjord där det växer allsköns gräs och ogräs. Några år försökte jag ha ett grönsaksland på en del av denna äng, till rådjurens glädje... Jag gav upp det projektet.
          I alla fall, förra våren valde jag ut de platser på gamla grönsakslandet där ogräset inte var lika livskraftigt, skrapade dem rena och myllade ner vallmofrö, strödde lite torrt gammalt gräs över för att det inte skulle torka ut, och åkte in till stan igen. Och ingenting kom upp.
          Så hur ska jag göra i år? Måste man ha riktiga rabatter där man håller efter ogräset för att vallmon ska trivas? Hur gjorde Monet med sitt vallmofält? Det är så vi vill att det ska se ut.

--------------------
          Det är väl talat, svarade Candide, men nu måste vi odla vår trädgård!

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          zaaritha
          Inlägg 22-01-2005, 22:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag sådde fröna i små fyrkanter där jag grävt bort gräset.
          De tog sej!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-01-2005, 23:10
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Japp man måste ta bort gräset och så i fyrkanter + vallmofrön ska sås ytligt + man måste nog vattna ifall det blir riktigt torrt och varmt.

De där riktigt fina vallmofälten tar tid att få, trivs vallmon så sprider den sig med tiden och efter flera år kan man då få vallmofält som ser naturliga ut. Riktigt fina blomsterängar kräver en hel del arbete, man måste slå ängen vid rätt tidpunkt och sedan låta blommorna få fröa av sig och sedan frakta bort det gamla gräset mm.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 22-01-2005, 23:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Hur stora fyrkanter??? OCH är det bättre med fyrkanter än rundlar?

Jag har flera år försökt få ängsblommor att växa bland gräset. Har gjort rundlar, kanske 30cm stora, ibland har jag tagit bort någon stor sten och fyllt jord i hålet, men det verkar som gräsrötterna runt omkring snabbt brer ut sig och tar över den nya friska jorden sad.gif och av de tänkta ängsblommorna blir det inte mycket att glädjas åt.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-01-2005, 23:41
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det kan vara svårt att få ängsblommorna att trivas ifall det är för näringsrikt i marken då kan man behöva utarma marken först för att det ska fungera.

Angående fyrkanterna ofta brukar man säga att man ska göra fyrkanter ca 40 x 40cm men rundlar borde fungera lika bra.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          zaaritha
          Inlägg 23-01-2005, 00:08
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Blanda i sand o grus i jorden--den ska vara mager!

Citera
          lotta_
          Inlägg 23-01-2005, 03:13
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 295
          Medlem nr: 4 048

Jag tog med mig vallmofrön från Mallorca för si så där fyra år sedan. Väl hemkommen i mitten av maj så glömde jag bort det hela tills för några veckor sedan då jag "hittade" ett kuvert med fröna i. Har ingen aning om de är för gamla, men ska i alla fall försöka få dem att gro till våren.

Har sedan tidigare fjällvallmo som är gula, vita och orange i färgen och jättesöta. De sprider sig som en virvelvind om man planterar dem i näringsfattig jord, växer gärna i grus.

--------------------
          lotta_zon 5

Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.

Citera
          lotta_
          Inlägg 23-01-2005, 03:24
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 295
          Medlem nr: 4 048

Tillägg till mitt förra inlägg:

På Mallorca växte vallmon på ängarna och blommade med en jättevacker röd färg. Det är säkert något sådant du har tänkt dig till din mormor, det borde gå att fixa här också bara inte ängsgräset är för högt så att de inte syns.

--------------------
          lotta_zon 5

Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.

Citera
          evelina
          Inlägg 23-01-2005, 11:17
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 990
          Medlem nr: 2 991

Jag är en sådan där som gillar att testa !
          Förra våren var vi tvungna att ta ner en jättestor gran, pga elverkets ledningar.
          Nu gjorde inte det så mycket för den skuggade tomten en hel del.
          Vi eldade allt granris på plats och efteråt såg det inte kul ut.
          Den här platsen där granen stod ligger i det vilda.Så jag gick och köpte påsar med ängsblandning som jag blandade med: en blandning av sand och lite jord.
          Vi kastade ut allt på plats.
          Grannen sa att det där kommer aldrig att bli något. blink.gif emedans hans fru sa att det går smile.gif . Nu blev det en jättevacker liten äng på ca 20 kvm, till hans förvåning. Han gick och tittade på den varje dag och sa ACK så vackert.
          Vi slog den med lie och nu ska det bli spännande att se om den kommer tillbaka i år, annars kastar vi väl ut lite nytt frön biggrin.gif .

--------------------

Mvh Evelina
          Odlar numera i zon 4
          Att fela är mänskligt, att förlåta är gudomligt.

Citera
          mr bojangles
          Inlägg 23-01-2005, 15:01
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 3 987

Tack för svaren. Om vallmon vill ha mager jord är det kanske bättre att jag sår dem på morän än i lera?
          Det tar nog många år att beröva vår "äng" tillräckligt med näring för att den ska bli en riktig äng....

--------------------
          Det är väl talat, svarade Candide, men nu måste vi odla vår trädgård!

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 23-01-2005, 15:41
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Visst är det vackert med vallmo! För bönderna ett avskytt ogräs, men vill man få den att växa på ett visst ställe så är det ack så svårt!

Min s.k. blomsteräng är f.d. åker på lerjord, alltså inte alls idealiskt för blomsteräng. Dock har jag fått prästkrage, röllika (och maskros) att sprida sig. Jag går tillväga så att varje år eldar jag mitt skräp på ett nytt ställe, och på den kara fläck som blir sår jag blomsterfrön, eller planterar ut småplantor jag hittat någonstans.

Försöker också få vallmo att fästa. Dom växer i massor i åkerkanten, men det är jättesvårt att få dom att fästa på ängen! Jag har prövat med att så köpta frön. Det kommer ett par vallmo ena året, nästa året är de borta. Jag har prövat med att omplantera småplantor, och dom har inte tagit sig alls.

Min teori är att vallmo har svårt att hävda sig i en permanent gräsyta. Åkrar kan ju vara röda av vallmo (mot bondens vilja), varför blir då min äng inte röd? Monets blomsteräng kanske var en åker i träda?

PS. En blick i den Virtuella Floran bekräftar min teori. Det står att vallmon "växer vanligen på odlad mark eller ruderatmark". Eftersom vallmon är ettårig så antar jag att det behövs öppen jord för att fröna ska få fäste och vallmon återkomma år efter år....

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          kristerh
          Inlägg 23-01-2005, 17:17
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Hoppas att du inte har sniglar där du tänker så vallmon wub.gif de fullständigt älskar vallmo.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 23-01-2005, 18:24
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Pyromanen i mig har vaknat laugh.gif rolleyes.gif
          Har aldrig förr tänkt på att elda ris i den slänten, men det kan vara värt att prova.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 23-01-2005, 18:50
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Eva i Skåne @ 23-01-2005, 18:24)
          Pyromanen i mig har vaknat laugh.gif rolleyes.gif
          Har aldrig förr tänkt på att elda ris i den slänten, men det kan vara värt att prova.

Huruvida blommorna får fäste beror också på vad för slags jord du har och vilket slags gräs. Har du starkt växande gräs på prima jord kanske det inte fungerar i alla fall.......

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Annki
          Inlägg 23-01-2005, 18:50
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 978
          Medlem nr: 40

Var inte rädda för rådjuren! Det är inte alla rådjur som äter vallmo. Jag har många rådjur på min kolinott, men vallmo... näe, det äter de inte. De testade orientalisk vallmo ett år och spottade ut knopparna hos grannen. Men mina spädare varianter får växa ifred. Så... testa! I värsta fall, sätt små pinnar med en trasa doppad i blodmjöl o vatten bland plantorna en tid. Så gör jag med tulpaner, och får ha dem ifred. Däremot kalhugger rådjuren mina phlox! Och grönsaker får leva under fiberduk.

Jag odlar vallmo på en del av lotten där jag aldrig drar upp grönsaker. Men lite hästgödsel hamnar även där varje år. De trivs bra i alla fall. Så jag undrar hur utarmad jord de behöver? Det kanske varierar från sort till sort.

--------------------
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 05:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon