Jag brukar råka ut för det varje vinter förr om åren. Sista gången kunde jag inte röra mig en tum. Fick jättestarka piller av en snäll vän så jag kunde krypa till en kotknackare. Ett mirakel skedde

efter en timme kom jag ut som en ny människa, rak i ryggen och nästan utan smärta. Men med en rygg som var full av blåmärken dagen efter. Min kotknackare hade med stor kraft

( SKRIK ) flyttat senorna till en mer lämplig plats närmare ryggraden........... Han lärde mig en enkel övning : Sittande på en stol, lägger man upp det ena benet över det andra ( så att ankeln vilar bakom knät ) sen böjer man sig frammåt så att ryggen sträcks ut och det svider lite i låret. Jag hade altså för korta och för stela ( och kalla på vintern ) senor och muskler. Han sa att de kan "haka upp sig" på fel ställe, och då försvarar de sig med att krampa. Om sen smärtan kommer från en krampande muskel, eller från en hoppressad ryggrad fattade jag aldrig.......
Men jag har iallafall inte haft ett ryggskott sedan efter det ! Känner ibland att det är nära, men tänjer raskt ut ryggen, och försöker sen slappna av i ryggmusklerna så gott det går.
Krya nu på dig, och hoppas att du aldrig råkar ut för det igen .