Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 4 864
Oj nu blir det mkt växthusfrågor ..... Har fått ett begagnat aluminiumväxthus som jag vill göra så fint som möjligt. Undrar då om någon har erfarenhet av att måla på aluminium, som dessutom ska klara av att stå ute i väder o vind. Var precis o köpte någon form av metall grund, som sedan ska övermålas med den "rätta" färgen. Vad tror ni? kommer färgen bestå några år eller måste man måla om varannat år eller så?
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34
Rent funktionsmässigt så finns det ju ingen anledning att måla aluminium. Problemet är att aluminium har ett oxidskikt på ytan så det kan vara svårt att få färg att sitta.
Medlem
Antal inlägg: 89
Medlem nr: 4 864
Just det, tänkte mest måla för att jag tycker det är finast så Frågade just i färghandeln när jag var där och köpte grundfärgen, och han TRODDE att det skulle gå bra, därför tänkte jag att någon kanske hade erfarenhet av det....
--------------------
Emma, zon 3
Med hundar, katter och höns i trädgården glömmer man aldrig vart man har satt lökarna...:)
Medlem
Antal inlägg: 430
Medlem nr: 4 152
Hej. Tänkte själv måla mitt nya växthus innan jag monterade det. Svårigheten med aluminium är att den måste oxidera innan den målas (betas) men du har ett begangnat växthus så det är bara att gå igång med en färg som är avsedd för aluminium ! ( Fabriksmålade är först betade och sedan pulverlakade inget som vi amatörer klarar av hemma i garaget.)
M.V.H. JÅJ
--------------------
Redan nästa år skall jag odla allt som inte fik plats i år Sen skall jag också göra om tomten. Är något färdigt så är det en möjlighet att förändra. Det svåraste är att motstå möjligheten till possetivt arbet i trädgården!