Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädgård med rymd, var hittar man tips?
          Sommartorparn
          Inlägg 15-02-2005, 17:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag drömmer om en trädgård där jag kan sitta lutad mot gaveln och se hela härligheten i ett ögonkast och samtidigt ha fri sikt mot horisonten. Alla trädgårdstips numera handlar om att dela upp trädgården i små rum, så att man måste gå omkring för att se det hela. Jag får klaustrofogi när jag tänker på det! Så vill jag inte ha det.

Jag funderar över hur jag ska placera växter så att horisonten verkar bredare och himlen större än den är. Mellan mig och horisonten ska det finnas massor med vackra växter, helst buskar och träd som blommar vid olika tidpunkter och har vackra höstfärger. Jag antar att jag genom rätt placering av dessa buskar och träd kan förstärka känslan av rymd.

Finns någon riktning bland trädgårdstrenderna som passar mina ideer, och är det någon av er som har tips på litteratur? Jag antar att enkel perspektivkunskap kan vara till nytta.

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Heddas matte
          Inlägg 16-02-2005, 15:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

enkel perspektivkunskap hjälper nog men man kan nog också få idéer om man läser om barockträdgårdar där de jobbade mycket med axialitet och linjer, har inte några egentliga boktips men nånting kan man nog hitta på bibblan. Inom japansk trädgårdskonst använd något som kallas "lånat landskap" där man liksom utnyttjar det som finns utanför trädgården för att få den att kännas större, det går säkert att hitta böcker även om det.

inte särskilt praktiska tips kanske men i alla fall en riktning! smile.gif

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 16-02-2005, 15:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

En elips ger ju det intryck du vill , särskilt om man placerar träd o buskar så de inte skymmer -kanke inget jätte bra ex men ung så här

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Caprice
          Inlägg 16-02-2005, 16:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Vacker bild, Kerstin... wub.gif
          Har sett den i ditt album.. tongue.gif

Snyggt att bänk och bord matchar varandra.. wub.gif

Caprice

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          Heddas matte
          Inlägg 16-02-2005, 18:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 307
          Medlem nr: 3 696

och så kan man ju jobba med färger också.
          kallare och ljusare färger har en tendens att uppfattas som om de vore längre bort än varmare och starkare färger.
          så plantera röda rosor bredvid bänken och buskar med gråblå blad strax under horisonten. smile.gif

--------------------
          Mälaröarna, zon 2

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 17-02-2005, 12:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Tack för tipsen!
          Gråbladigt längst bort - bra idé men är tyvärr redan försent. Men massor med rosor närmast min sittplats kommer det förhoppningsvis att bli.

Intressant med ellipsen. Vackert foto! Men svårt att föreställa sig hur något liknande skulle se ut hos mig. I stället för höga träd måste man föreställa sig böljande sädesfält och himmel.

Vilken skillnad gör det om ellipsen är på längden eller på tvären? Ger det mera rymd att ha dom mera högväxta buskarna närmast mig och dom lägre längre bort eller tvärtom? Vilken effekt får det om man får upp något eller några träd som bryter horisontlinjen. Blir det bättre om ellipsformen är tydligt markerad eller är det snyggare om den är mera antydd (att inte alla buskarna står riktigt i linje utan ser mera slumpmässiga ut)....

Jag får väl gå till biblioteket och titta efter hur man designar barockträdgårdar. (även om min trädgård minst av allt liknar någon sådan)

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon