Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> JORDFÖRBÄTTRING, Sand ovanpå gräsmattan ?
          gräskarln
          Inlägg 09-03-2003, 10:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 876

Som golfspelare har jag sett hur man sprider ut sand ovanpå gräset på golfbanan. Funderar på att göra detsamma på min gräsmatta där jorden under är ganska lerig. Kan Det fungera att jag sprider ut 3 cm sand/grus ovanpå gräset utan att jag myllar ner det ?
          huh.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 18)
          Lars
          Inlägg 09-03-2003, 21:56
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 261
          Medlem nr: 231

Du kan sprida sand på gräsmattan för att få den stabilare att gå på. Däremot mår gräset sämre om sanden blandas ner i lerjorden genom att porvolymen minskar. (alltså mellanrummen mellan jordpartiklarna, som håller vatten och syre minskar) Så om du vill ha en stabilare gräsmatta - sprid sand, om du vill att gräset ska växa bättre sprid inte!

Hälsar Lars

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 09-03-2003, 22:40
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Jag har för mig att gräs kan växa igenom 2 cm sand och fortfarande vara samma sort - luddigt! Vad jag menar är att om man lägger på tjockare växer bara vissa sorter igenom, de övriga dör. Gräsmatta består av en blandning av gräsarter.

Mina svärföräldrar hade en väldigt gropig gräsmatta och tog dit en firma som skulle lägga på 2 cm sand. Dom la på så att det blev 2 cm på "kullarna" och plant däremellan. I de värsta groparna blev det jättemycket sand, gräset dog helt där.

Jag skulle hellre lägga på sand i två omgångar om du nu vill ha tre cm.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Lars
          Inlägg 12-03-2003, 21:43
          Länk hit: #4

Medlem

Om man blandar sand i lerjord så kommer sanden att täppa till porerna, dvs, det finns mindre utrymme för luft och vatten mellan jordpartiklarna. Om det inte finns någon luft mellan jordpartiklarna kan inte rötterna leva där (rötter måste ha tillgång till syre), vilket leder till att gräset växer sämre.

Sand kan göra det hela värre, lite större fraktioner behöver inte nödvändigtvis göra det sämre, men det blir definitivt inte bättre - onödigt jobb med andra ord. (Om man inte är ute efter att stabilisera gräsmattan) Mitt tips är att tillföra mullämnen, dvs låta gräsklippet ligga, låta löven ligga (helst klippa ner dem med gräsklipparen på hösten) och ev dressa med kompostjord.

Lars

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 12-03-2003, 22:29
          Länk hit: #5

Medlem

Lars
          Detta har jag hört förr men jag förstår inte. Jag säger inte emot utan vill verkligen förstå.
          Sand är grövre än lera, hur kan då sand göra lera tätare?

Slut på undrande/början på tjafs:
          Självklart blir det mer luckert om man blandar i grövre material som grus eller flis. Detta kan ju knappast läggas uppe på en gräsmatta utan att myllas ner. Det blir kvar där ganska länge eller hur? Sönderkörd gräsklippare på oförbättrad gräsmatta ohmy.gif

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Lars
          Inlägg 13-03-2003, 17:01
          Länk hit: #6

Medlem

Genom att leran klumpar ihop sej till aggregat så kan sanden komma in och lägga sig i porerna --> mindre luft och vatten. Hoppas det framgår av bilden ovan.

Jag har precis fått lära mej detta och vill gärna ha en debatt kring ämnet. Har även hört att det är en ganska vedertagen "sanning" (från trädgårdstidningar, "trädgårdsprofiler" m.fl) att sand i lerjord är bra - men ingen har förklarat hur det är bra, vad sanden gör osv.

Gå t.ex. till jordbruket, har aldrig sett en bonde sprida sand på sin leråker. Vad gör bonden? Han plöjer ner halmen, dvs mull.

Vore tacksam för en debatt kring ämnet, jag vet snart inte ut eller in.

Hälsningar Lars

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 18-03-2003, 17:36
          Länk hit: #7

Medlem

Hmm

Nu har vi två paralella problem igång. Dels 'Gräskarlns' ursprungliga fråga om nåt' att lägga gräsmattan för att få den (inte jorden i sig) bättre. Dels hur man skall förbättra strukturen på lerjord.

I den första frågan hävdar jag fortfarande att jag har rätt wub.gif

Sedan till det svåra. Tack för den pedagogiska bilden, mkt vetenskapligt. Du kan rent av ha rätt biggrin.gif Men jord är ju inte bara leraggregat och vatten, där finns (förhoppningsvis) även mullämnen mm. Vi är nog överens om att det bästa man kan göra är att öka mullhalten men även här bör det vara grövre material, torvmull gör inte stor nytta i längden.

Grövre saker som flis ger en bättre struktur eller hur? Men snor kvävet vid nedbrytningen...... inte lätt detta.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Jörgen
          Inlägg 18-03-2003, 23:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 111

Men jag har frågat om något liknande innan. Och då fick jag som svar att man fick inte blanda fin sand med lera, men lite grovare grus gick däremot bra. Då blev det luftigare. Med fin sand blev det som cement ungefär.
          Gräsdressing innehåller ju lite grus.

--------------------
          Lerzon 1.

Citera
          Lars
          Inlägg 20-03-2003, 16:39
          Länk hit: #9

Medlem

Det verkar som de flesta är med på att man inte ska blanda ner fin sand i leran, men jag förstår inte hur grövre grus gör det luftigare. Gruset håller ju ingen luft!

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 20-03-2003, 18:20
          Länk hit: #10

Medlem

Så sant, så sant.
          Är det inte så att gruset liksom "stör packningen" det blir alltså inte möjligt att packa så tätt. Jmfr din pedagogiska bild tongue.gif . Dessutom möjliggör gruset kanske små luftfickor genom sin ojämnhet??
          Inom keramik blandar man ibland in grövre material i leran, man får då en grövre lite porösare struktur. Detta hör kanske inte hit men jag vet tyvär att det är svårare att få sådant gods att hålla tätt. Nej det är inte grus man blandar i men efekten blir liknande, tror jag.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Lars
          Inlägg 23-03-2003, 10:26
          Länk hit: #11

Medlem

Hej igen...

Har nu kollat upp lite mer om problemet. Om man blandar ner sand lite och försiktigt så lägger sig sanden i porerna (som i bilden) Om man däremot blandar ner våldsammare - fräser ner sand el. grus så förstörs aggregaten (hopklumpningarna) och vid stora mängder grovt material så lägger sig leran i det grövre materialets porsystem.

Det är lika jävligt att blanda ner grovkornigt grus som fin sand...

Lars

Citera
          Hannele
          Inlägg 23-03-2003, 10:50
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Sand är bra jordförbättringsmedel för lerhaltiga jordar.
          Lägg väggrus med kornstorlek på upp till 10 mm i ytskiktet, max 10 cm tjock lager...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Cilla
          Inlägg 23-03-2003, 12:10
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Intressant diskussion! Jag har tidigare anfört att grov sand (finare än grus och gärna olika storlekar upp till grus) är ett sätt att göra den kompakta lerjorden mindre styv. Men det är absolut ingen ersättare till att blanda ned humusmaterial också.

Detta är min erfarenhet och inte något jag i första hand läst mig till. Nu är jag dock inte helt säker på varför. Ett skäl till att det fungerar på små odlingsplättar är säkerligen att där går man på relativt stora ytor. Småstenarna gör att jorden inte packas så djupt. Jag har tyckt mig se fler maskar i en stenblandad jord än i en rensad lerjord (=mer syresättning och uppluckring). En annan observation är att humusmaterialet kan bli som en illaluktande smetgegga i en lerjord, medan den bryts ned normalt i en lösare, grovsandblandad lerjord. Kanske gör stenarna att lerjorden väcks lite snabbare på våren också, och därmed bidrar till viss uppluckring.

Med träd i hårdpackad stadsmiljö lägger man lager av mullrik jord och krackat singel i olika storkelar i skikt. Man vattenspolar ned jorden i stenskikten, som kan vara 30-40 cm tjocka. Så bibehålls luftigheten bäst. Kanske är det en variant i våra mindre oldingsplättar. Att gräva upp, lägga krackad singel, ett lager lergegga och humus, ett lager singel osv och så vattenspola ned lerjorden i singeln?

Det borde finnas massvis skrivet om odling i lerjord!

--------------------

Citera
          Ralf
          Inlägg 23-03-2003, 14:42
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Cilla @ 23-03-2003, 12:10)
          Med träd i hårdpackad stadsmiljö lägger man lager av mullrik jord och krackat singel i olika storkelar i skikt.Det borde finnas massvis skrivet om odling i lerjord!

Vad är krackat singel??

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Lars
          Inlägg 23-03-2003, 23:29
          Länk hit: #15

Medlem

Hur fungerar metoden med krackat singel (vad nu det är) och humus? Gör man det vid nyplantering? Hmm... det är inte skelettjord du menar? Eller gör man det under ett befintligt träd där jorden har blivit packad? Hur funkar det i såfall? Vet du ex. någon kommun som använder sig av metoden?

Nyfiken i en strut...

Lars

Citera
          gräskarln
          Inlägg 26-02-2004, 09:38
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 876

Min ursprungsfråga gällde om det var bra att tillföra sand till lerjord för att få en bättre gräsmatta. En mycket intressant diskussion följde som jag läst tt par gånger. Tyvärr blir jag inte mycket klokare.

Kan någon tipsa mig om lämplig trovärdig expert som uttalat sig i ämnet ?

Gräskarln (snart Mosskarln)

Citera
          Ella
          Inlägg 01-03-2004, 09:50
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Varför inte fråga han som sköter gräsmattorna på golfbanan?!

--------------------
          Ella

Citera
          Micke
          Inlägg 01-03-2004, 18:12
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 1 111

På en golfbana växer inte gräset i en lervälling. Växtunderlaget är åtminstone 20-30 cm tjockt redan från början och där kan sand användas - dels för att bibehålla ett stadigt, jämnt och bra underlag och dels för att det inte är meningen att gräset på en golfbana ska ha en allt för kraftig tillväxt (kostar för mycket i underhåll, dvs klippning). Grässorterna är också utvalda bl.a. med tanke på detta.

Om man vill förbättra en gräsmatta där växtunderlaget är för lerrikt måste man helt enkelt lägga ett nytt växtunderlag (sand/grus+matjord) ovanpå som är åtminstone 20 cm tjockt. Lägger man bara någon centimeter sand direkt i gräsmattan förbättras som tidigare nämnts endast bärkraften i gräsmattan, inte själva gräsets växtbetingelser (snarare tvärtom, som nämnts om tilltäppning av leraggregatens håligheter). Om problemet heter mossa handlar det dessutom oftast om att växtplatsen är allt för skuggig. Många mossor trivs ju dessutom alldeles utmärkt också i sandig mark...

Och nej, det skulle inte falla bönder med leråkrar in att köra ut sand. Det skulle inte hjälpa ett dugg. Däremot förbättrar man odlingsbetingelserna (tillfälligt - för en växtsäsong) genom att plöja ner organiskt material (djurgödsel, halmrester, ogräs) i leran. Efter hand som det organiska materialet förmultnar lämnar det kvar håligheter i leran som förbättrar syre- och vattentillförseln till växternas rötter. Men en leråker slammar ändå igen ganska mycket efter höst- och vårregn, varför allt måste göras om igen till nästa säsong. En annan orsak till plöjningen är att ge grödorna en bättre start i förhållande till ogräsen - det finns alltid fleråriga ogräs färdigt i en stubbåker och om man inte plöjer ner dem får de ett försprång mot den gröda man vill odla, det är något som många bönder som gått över till s.k. direktsådd fått erfara.

Micke

--------------------
          Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.

Citera
          Bettson
          Inlägg 01-03-2004, 21:03
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Hålller med Micke till viss del.

Enkelt brukar jag säga att jord kan bestå av tre olika beståndsdelar med olika egenskaper.

Lera lagrar näring och vatten (kapillär uppfrysning på våren håller vatten ungefär som i ett sugrör och något som kallas kolloider binder näringen till sig för lagring).

Grus är dött material som dränerar. Dränering ger tidig värmen i jorden.

Mull är mumsigt för växterna. Mull består av organiska ämnen som bryts ner och ger näring typ gödsel. Innehåller jorden ler så har man lagringmöjligheter.

Luft i lagom proportioner behövs alltid för alla levande organismer.

Lera är inen homogen jordart. Oficiellt så finns det lättlera, mellanlera och styv lera. (eller som en skånebonde sa: det finns styv lera, mycket styv lera och jävrigt styv lera)

Dessa olika leror måste behandlas så olika så man borde ta det för tre olika jordarter egentligen. Mycket beror ju på vad man skall göra.

Vill man ha ett underlag som tål bearbetning och körning med maskiner, eller vill man odla grönsaker, bor man i ett försommartorrt område som behöver jord med vattenhållande effekt. Det är sådanan frågor man måste tänka på innan man vet hur man skall hantera och eventuellt förbättra sin lera.

För några veckor sedan var marken bar några dagar. maken och jag stod och tittade på det grävda trädgårdslandet coh vi tyckte att jorden var så vacker.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 11:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon