Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Solbacken
          Posse
          Inlägg 11-03-2003, 09:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

Kollar ni på TV-serien "Solbacken: avd. E"?

Beskrivs i programtablån: "Om förluster, längtan och förhoppningar hos några åldringar, vårdpersonal och anhöriga som delar vardagen på äldreboendet Solbacken."

Usch, vad enformigt gamlingarna verkar ha det! sad.gif

Och nästan aldrig tycks de få komma utomhus och uppleva närhet till odling och natur.... sad.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-03-2003, 13:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Visst verkar det tragiskt att efter ett långt omväxlande liv tvingas ihopa med en massa andra gamlingar som man inte själv valt att bo med.
          Serien är mycket gripande, tycker jag, precis som Mannheimers andra tv-serier varit.
          Visst lockar det till skratt ibland, men när avsnittet slutar sitter man ändå där med en tår i ögonvrån.

Citera
          Posse
          Inlägg 11-03-2003, 15:39
          Länk hit: #3

Medlem

Serien tycks visa på det som väl sagts om äldrevården: att den är så nedskuren att praktiskt taget bara förvaring återstår. sad.gif

Citera
          Kajsa
          Inlägg 11-03-2003, 17:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Jobbar natt på ett Servicehus, och visst känner man igen mycket från vår verklighet. Vi är två personer på hela natten 10 timmar, och allt händer.
          Man ser mycket elände, men möter också mycket ömhhet, värme.
          Många blir man så fäst vid. Men många skulle behöva få komma ut mer. köpa kläder, promenera. Många ligger år i en säng innan dom får somna in.
          Men det positiva överväger annars skulle vi inte orka.
          Det är mötet med alla gamla som man tycker är roligt, att dom berättar om sina liv. På natten finns det ibland tid att sitta och prata på sängkanten om allt som är viktigt. Som man kan tänka på när man cyklar hem på morgonen
          Trots alla vårdskandaler känner jag inte igen mig i det. Det finns en stor värme och respekt hos personalen.
          KAJSA

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 11-03-2003, 21:59
          Länk hit: #5

Medlem

Vilken tur att du känner så Kajsa wub.gif .
          Det jobbar många beundransvärda människor inom vården. Jag tror de allra flesta gör allt vad de kan och lite till ibland. Det är synd att man inte anställer lite mer personal. Så många gamla som skulle vilja att någon hade tid att sitta ner och prata och lyssna på dem eller gå ut med någon av dem ibland, precis som du skriver.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-03-2003, 22:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Kajsa @ 11-03-2003, 17:02)
          Trots alla vårdskandaler känner jag inte igen mig i det. Det finns en stor värme och respekt hos personalen.
          KAJSA

Du är värd all beundran och också så mycket högre lön! wub.gif
          Stor synd är att man sällan visar alla Änglar som trots besparingar
          kämpar och gör sitt yttersta för att de gamla skall få värdig vård och omsorg.

Citera
          Posse
          Inlägg 11-03-2003, 22:21
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 11-03-2003, 21:59)
          Vilken tur att du känner så Kajsa wub.gif .
          Det jobbar många beundransvärda människor inom vården. Jag tror de allra flesta gör allt vad de kan och lite till ibland.  Det är synd att man inte anställer lite mer personal. Så många gamla som skulle vilja att någon hade tid att sitta ner och prata och lyssna på dem eller gå ut med någon av dem ibland, precis som du skriver.

Som jag upplever det ges det lite otydliga signaler huruvida personalglesheten mest beror på snålande av politikerna... eller brist på arbetssökande personal....? unsure.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 11-03-2003, 22:24
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Så är det i verkliga livet... för väldigt många. Mycket bra gjort.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 11-03-2003, 22:36
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Posse @ 11-03-2003, 22:21)
          Som jag upplever det ges det lite otydliga signaler huruvida personalglesheten mest beror på snålande av politikerna... eller brist på arbetssökande personal....? unsure.gif

De styrande vill nog att vi skall uppfatta det som att personal fattas.
          Men - Klokare än så är vi.
          Vi vet att det sparas intill döden inom vården och just det gör att vi
          som räds att bli gamla och vårdberoende hela tiden ökar i antal.
          Vem vill väl dela rum med 3 vilt främmande människor?
          Kanske två av dem är senildementa medans jag är "klar i knoppen"
          Tänk om dagens bovar (fängelsekunder) ställdes inför samma faktum!
          Dela rum och dagligt liv med tre främlingar!
          Redan idag strejkar fångar för att de tillfälligt mister sitt egna rum och måste acceptera en extra cellkompis. Hur skulle det då inte se ut om de tvingades till att acceptera samma villkor som våra gamla vårdberoende får göra.

Citera
          Posse
          Inlägg 11-03-2003, 22:49
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT
          De styrande vill nog att vi skall uppfatta det som att personal fattas.

Jo, jag lutar nog åt det hållet också, att makthavarna vill inbilla allmänheten att "det går inte att få tag i personal".

Men om det till en del vore sant, kanske det isåfall också beror på en ond cirkel.... Genom att man skurit ned bemanningen så hemskt, så har den kvarvarande personalen fått så slitsamma och otillfredsställande jobb att för det första en del av dessa slutar eller "stupar", och att andra drar sig för att söka sådana jobb. unsure.gif

Citera
          Iris i V-botten
          Inlägg 11-03-2003, 22:54
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 462

CITAT (Posse @ 11-03-2003, 22:21)

Snåla politiker helt klart....vi kunde spara så och så mycket och det funkade
          då prövar vi lite till och ni ska se att det går det med.
          Att sen väldigt få vill ta anställning inom vården blir ju en naturlig följdverkan av den politiken.
          Man vet ju att man får jobba häcken av sig och det till en låg lön.
          Väldigt få föräldrar vill att deras barn ska få slita hårt för brödfödan och uppmuntrar andra yrkesval.
          Carin Mannheimer brukar kunna träffa huvudet på spiken med det hon skriver...så också denna gång.

Felix Matte... kanske det skulle vara bättre att ställa sig i kö till en fängelseplats än till en plats på "hemmet"

wacko.gif

--------------------
          Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 12-03-2003, 05:58
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Iris i V-botten @ 11-03-2003, 22:54)
          Felix Matte... kanske det skulle vara bättre att ställa sig i kö till en fängelseplats än till en plats på "hemmet"

wacko.gif

Inte alls dum tanke.
          Där får vi ju eget rum med TV
          och kanske också dator biggrin.gif så vi kan surfa laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 12-03-2003, 08:05
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

CITAT (Felix matte @ 12-03-2003, 05:58)
          CITAT (Iris i V-botten @ 11-03-2003, 22:54)

wacko.gif

Inte alls dum tanke.
          Där får vi ju eget rum med TV
          och kanske också dator biggrin.gif så vi kan surfa laugh.gif biggrin.gif laugh.gif

Ja och så får man ju inte glömma att det vankas dyrare mat (och förhoppningsvis då bättre mat) än vad som serveras på sjukhus, skolor och äldreboende. Och skulle vi inte vara nöjda så kan vi ju alltid organisera oss och strejka tills vi får det vi önskar! Framför allt skulle vi kunna studera till jurister, författare mm - utan att behöva ta studielån! wacko.gif

--------------------
          user posted image

Citera
          Posse
          Inlägg 12-03-2003, 11:26
          Länk hit: #14

Medlem

Jämfört med att placeras på äldrevården är det nog faktiskt inte så dumt med en fängelseplats, även om jag misstänker att "kamraterna" på fängelset i allmänhet ändå är betydligt otrevligare/farligare än de på äldrevården. huh.gif

I äldrevården får väl de intagna vara glada om det blir dusch en gång i veckan, och någon timmes utevistelse vartannat år..... sad.gif

Citera
          lolo
          Inlägg 12-03-2003, 15:45
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Hej! Håller också med om det som sagts hittills. Ska titta på reprisen ikväll. Visst, trivseln varierar mellan olika gruppboenden, men nog känns äldre som en oprioriterad grupp i samhället. Själv älskar och respekterar jag min mormor oerhört mycket, hon är en fantastisk människa på alla sätt! Det är viktigt att betrakta även våra äldre medborgare som individer, inte som ett kollektiv. Därför behövs större satsningar på vård, inte mindre som nu varit fallet i många år. Betänk också att fler o fler blir äldre..... Vården måste helt enkelt göras mer attraktiv att jobba i så att fler söker sig dit! Hur ska man göra för att påverka detta??

/Ann-Louise unsure.gif

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          Posse
          Inlägg 12-03-2003, 16:26
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT
          Ska titta på reprisen ikväll.

Denna repris går i SVT1, kl 23.35 och även den 15/3, kl 15.00.

Det är repriser av del 2, och eftersom serien utgörs av 5 delar utan större sammanhängande handling måste det gå bra titta även om ni missat första avsnittet smile.gif

Citera
          Kajsa
          Inlägg 12-03-2003, 19:46
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 705
          Medlem nr: 276

Lönerna måste höjas och det har sparats för hårt. Mer händer behövs och personal som tycker om gamla, har tålamod. Det ska vara roligt gå till jobbet, mitt i allt allvar med sjukdomar och dödsfall . Tid att prata, skoja, skratta. Tid att se varandra. Ingen gång i livet är man så utlämnad som när man tvingas ha hjälp med alla vardagsbestyr, och vara sjuk och klen.
          Det tar mycket tid med gamla och den tiden måste finnas. I gengäld får man möta spännande, kloka, varma människor. wub.gif
          Kajsa

--------------------
          Den som planterar en trädgård planterar lycka
          Bor i zon 3 - 4

Citera
          Posse
          Inlägg 25-03-2003, 23:36
          Länk hit: #18

Medlem

Jag har just tittat på "Debatt" i SVT, där man debatterade lite med utgångspunkt från serien "Solbacken", som man visade tre små scener ur.
          De berättade först att serien ses av hela ca 2.000.000 människor, vlket gjorde mig oerhört förvånad! ohmy.gif
          Speciellt med tanke på den stora mängd TV-kanaler som många har tillgång till numer!

Debatten var väl mest ganska lösa tyckanden kring äldrevården, och liksom vi skrivit här tidigare var det svårt att få klarhet i om personalglesheten beror på bristande ekonomiska medel... eller brist på sökande. unsure.gif

Flera påstod, som jag hört sägas tidigare också, att åldringarna i "Solbacken" är orealistiskt pigga. Jag tycker dock "sortimentet" stämmer bra med det äldreboende jag gästade en hel del för några år sedan. Där fanns det varierande stadier från gamla damen i rullstolen som mest såg levande död ut typ "zombie", och sådana som var rätt pigga psykiskt men behövde en del fysisk omsorg, och slutligen några som i det närmaste verkade klara sig helt själva.

På "mitt" lilla äldreboende upplevde jag det som att det fanns tillräckligt med personal och som om det fanns en viss "familjekänsla", vilket måste vara mycket mycket viktigt speciellt för dem som sällan eller aldrig har kontakt med släkt eller vänner utifrån.
          Det trevliga äldreboendet lades naturligtvis ner för att "spara". sad.gif

Istället skulle åldringarna fösas ihop i de större orterna, och därmed många hamna mycket längre ifrån sin hembygd och från ev släkt och vänner. sad.gif

Hur man än vänder och vrider på det måste personalglesheten och övergången till "stordrift" bero på det enorma snålandet, vilket jag tycker är vidrigt! mad.gif

En god och human äldrevård måste vara långt mer än en nödtorftig utfodring och hjälp med den allra nödvändigaste fysiska skötseln!

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 26-03-2003, 08:16
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Posse @ 25-03-2003, 23:36)
          En god och human äldrevård måste vara långt mer än en nödtorftig utfodring och hjälp med den allra nödvändigaste fysiska skötseln!

Bra talat Posse!

Citera
          peter
          Inlägg 26-03-2003, 09:26
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 441

Här är en till som just nu arbetar på ett serviceboende under mitt halvårs avbrott från studierna. Men jag har faktiskt inte tittat på Solbacken, men några av de som jag träffar på jobbet undrade lite försynt om personalen hade det lika jäktigt i verkliga livet som det var på tv... och nej så har vi det inte, inte hos mig iallafall.

--------------------
          peter på torpet kullen

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon