Jag har just tittat på "Debatt" i SVT, där man debatterade lite med utgångspunkt från serien "Solbacken", som man visade tre små scener ur.
De berättade först att serien ses av hela ca 2.000.000 människor, vlket gjorde mig oerhört förvånad!

Speciellt med tanke på den stora mängd TV-kanaler som många har tillgång till numer!
Debatten var väl mest ganska lösa tyckanden kring äldrevården, och liksom vi skrivit här tidigare var det svårt att få klarhet i om personalglesheten beror på bristande ekonomiska medel... eller brist på sökande.

Flera påstod, som jag hört sägas tidigare också, att åldringarna i "Solbacken" är orealistiskt pigga. Jag tycker dock "sortimentet" stämmer bra med det äldreboende jag gästade en hel del för några år sedan. Där fanns det varierande stadier från gamla damen i rullstolen som mest såg levande död ut typ "zombie", och sådana som var rätt pigga psykiskt men behövde en del fysisk omsorg, och slutligen några som i det närmaste verkade klara sig helt själva.
På "mitt" lilla äldreboende upplevde jag det som att det fanns tillräckligt med personal och som om det fanns en viss "familjekänsla", vilket måste vara mycket mycket viktigt speciellt för dem som sällan eller aldrig har kontakt med släkt eller vänner utifrån.
Det trevliga äldreboendet lades naturligtvis ner för att "spara".

Istället skulle åldringarna fösas ihop i de större orterna, och därmed många hamna mycket längre ifrån sin hembygd och från ev släkt och vänner.

Hur man än vänder och vrider på det måste personalglesheten och övergången till "stordrift" bero på det enorma snålandet, vilket jag tycker är vidrigt!

En god och human äldrevård måste vara långt mer än en nödtorftig utfodring och hjälp med den allra nödvändigaste fysiska skötseln!