Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Förslag på klätterväxter till pergola?
          Lotta
          Inlägg 11-03-2003, 09:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 70

Hej!
          Har funderingar på att dela av min öppna tomt med hjälp av en pergola från huset till parkeringen, tanken är att den ska vara lite lummig. Pergolan kommer att gå i nordsydlig rikting, full sol, zon 3 (tror jag). Har ni några förslag på klätterväxter till den? Frånbörjan tänkte jag på humle, men kanske är det fint att blanda lite?
          /Tack! Lotta

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Ronny
          Inlägg 11-03-2003, 12:35
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 69

I ett sådant läge tycker jag du ska ha nått mer iögonfallande. Tex. kameliontbuske, Actinidia kolomikta. En vedartad klättrare med fin stamfärg och blad som går i grönt vitt å rosa. Bladen skiftar färg under växtsäsong. Den gröna basen finns där alltid men dom rosa o vita fälten i bladens ytterände varierar.
          Glaspärlevin, Ampelopsis brevenpndiculata, är en klättrare med samma stuk = flerfärgade blad.
          Sistnämnda kan du se på bild i kerstin z 5-6:s album

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 11-03-2003, 17:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Håller med Ronny, alldeles för bra för humle!

Humle är mkt expansiv alltså inte lämplig att blanda, humlen vinner nästan alltid.

Rosor och clematis!!!!! Kaprifol! Blåregn!

Med full sol och zon 3 kan du välja och vraka.

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          lollinona
          Inlägg 17-04-2011, 07:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 18 418

Skakar liv i denna tråden, står också inför samma dilemma. Jag är ute efter en gammeldags känsla och en klätterväxt som inte förstör panel och hus. Man har ju läst det skräckexempel där dom har odlat klätterväxter in till huset som sedan har letat sig in och förstört under tak och panel.
          Vildvin är ju tex väldigt fint men har hört att den växer väldigt hårt, alltså inte att rekommendera nära hus.
          Hur är det med rosor, clematis, kaprifol och blåregn? Man kommer att sitta och äta där under så jag vill inte ha något som "skitar" ner för mycket och drar till sig alldeles för många djur.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 17-04-2011, 07:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Är mycket nöjd med mitt blåregn som har gett mängder med blommor fast det inte är mer än ca 4-5 år. Dock kan det växa väldigt och behöver klippas in för att få ett hyfsat växtsätt.
          Jag tänker i år också plantera Clematis för att täcka resten av pergolan.
          Har några New Dawn rosor som klänger på "benen" till pergolan, Är mycket nöjd med blandningen på doft och färg, vill dock ha in lite vitt också.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          lollinona
          Inlägg 17-04-2011, 08:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 78
          Medlem nr: 18 418

Efter att ha läst på lite ser nu jag att blåregn vill ha det hyfsat skyddat. Vi bor visserligen i zon 1 och skall ha pergolan i söderläge men det blåser en hel del. Funderar nu på clematis och rosor istället, är dom snälla mot huset? Har du bilder på din i blomning?
          Clematis Paul Farges summersnow tillsammans med klätterrosen New Dawn låter lockande.

Redigerat av lollinona: 17-04-2011, 08:32

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 13:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon