Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Physalis, Lätt att odla på balkong?
          SMN
          Inlägg 06-03-2005, 10:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 5 123

Jag funderar på att odla Physalis på min balkong i år, ni vet såna där med oranga frukter som är så goda, korallbär tror jag de kallas på svenska också. Är det någon som provat att odla dessa med lyckat resultat, alltså fått bär som man kan äta? Hur går man tillväga för att lyckas med dessa på balkongen? Hur stor kruka behöver de?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-03-2005, 11:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Är det frukterna physalis från affären är det ofta kapkrusbär (korallbär Solanum pseudocapsicum är en lätt giftig potatisväxt).
          De går bra att odla som tomat ungefär (behöver ej tjuvas), förkultiveras runt feb-april ca 10 liters kruka kanske även 15 liter passar. Den mindre släktingen gyllenbäret som får likadana frukter (fast något mindre) kan ofta klara sig med lite mindre kruka. (gyllenbäret Goldie har Runåbergs fröer). Gyllenbäret brukar vara lite snabbare på att sätta frukt än kapkrusbäret.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          lisselbo
          Inlägg 06-03-2005, 11:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 156
          Medlem nr: 3 494

Det går jättebra att odla i kruka på balkong. Jag hade min stod på en nästan helt inbyggd uteplats innan jag fick upp växthuset. Så stor kruka som möjligt, min lerkruka kanske motsvarar en hink på 10 liter. Vill ha mycket vatten, man kan säga att den ska skötas som en tomat. Jag fick ganska mycket frukt på min som var jättegoda. Tog in den på hösten och klippte ner den och "glömde bort den". Började vattna den igen så smått.
          När den började växa igen toppade jag den och satte sticklingarna i jord, hoppas dom tar sig. Du kan söka på Physalis här i forumet så hittar du ganska mycket info om den.
          mvh Marie

--------------------
          ~ Marie zon IV ~

" Man lär av sina misstag genom att upprepa dem tillräckligt många gånger "

Citera
          SMN
          Inlägg 06-03-2005, 11:35
          Länk hit: #4

Medlem

Kan man odla upp physalis från frukter man köpt i affären och plantera de fröna så att det blir frukt också eller blir det bara gröna växter?

Citera
          SMN
          Inlägg 06-03-2005, 11:36
          Länk hit: #5

Medlem

Samma sak undrar jag vad gäller paprika, går det att så frön från paprikor man köpt i affären och få en egen planta med paprikor på eller blir det bara en grön annorlunda växt utan grönsakerna?

Måste man liksom köpa frön på påse eller kan man så från själva frukten eller grönsaken också?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-03-2005, 12:09
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det blir paprikor även från fröerna i matbutiken, trots att paprikorna ofta är F1hybrider så brukar fröplantorna ge frukter som är ganska lika moderfrukten. Sorterna i matbutiken brukar dock ofta vara sorter som är ganska sena, köper man fröer så kan man välja sorter som är snabba ifall man inte vill vänta framåt hösten på att få mogna frukter.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Tesa
          Inlägg 08-03-2005, 14:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (SMN @ 06-03-2005, 11:35)
          Kan man odla upp physalis från frukter man köpt i affären och plantera de fröna så att det blir frukt också eller blir det bara gröna växter?

Det gjorde jag i fjol...mina köpta frön vägrade nämligen att gro...men frukterna hann inte mogna innan det blev frost..men så hade vi ju lite taskig sommar iofs och jag var lite sent ute också...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 22:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon