The Story
på högstadiet studerar alla fysik och vi pillrade med 12V glödlampa och prisma som delar upp ljuset i dess olika våglängder, höll på några gånger med det och de konkava/konväxa speglarna osv.
i kemin och biologin så vart vi inne lite på det med.
i biologin fiick vi lära oss att växterna tar ljus med klorofyll, men kf är bara en liten del av de verksamma ämnena och sen tar kf bara vissa frekvenser.
sen snackade vi ljus på gymnasiet i naturkunskap och i installation och regestrering.
sen kom jag i kontakt med en person i linköping som räknar microEinstein/joule, jag har det programmet som han använder för att beräkna en ljuskällas effektivitet till växter. han har själv gjort det.
och nu pratar vi det på datorkommunikationen, jag lär dem att det inte är ljus i en optisk fiberkabel utan "osynligt ljus" vid en annan frekvens, men det är inte lätt för dem att begripa det.
sen nu har jag kommit in på den rent fysiska biten då min matte B-lärare även är fysiklärare, han lärde mig vad en foton är.
och vips så kunda jag inte låta bli att börja räkna på fotonerna.
en foton är en sak som är mindre än en atom, har ingen massa och det är den som är energin i ljuset och det är den som driver fotosyntesen.
det mäts i PPFD, Photosyntes Photon Flux Density som i sin tur skrivs i micromol M^-2 x S^-1.
det är hur många fotoner som träffar en viss yta under en viss tid.