Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Självvattnande krukor och svamp/mögel
          Boner
          Inlägg 25-03-2005, 16:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 5 223

Jag köpte två Orthex sjävvattnande krukor billigt på Coop Forum för tre veckor sedan. Har två blommor i dom. Jag använde vanlig blomjord från ICA.

Nu när jag kollade lite mer noga på den ena växten, så märkte jag att det ligger en massa orange må klumpar ovanpå blomjorden i båda krukorna. Blomjorden är väldigt fuktig hela tiden. Den är nog mättad med vatten. Blomflugorna verkar gilla det.
          Borde jag ha använt annat jord för dom här krukorna? Finns det nåt jag kan göra för att göra saken bättre? Vad är orange klumparna för något?

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 14)
          kristerh
          Inlägg 25-03-2005, 17:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Du bör nog låta dem torka ut ordentligt, de oranga klumparna är säkert nån slags svamp, när krukorna har torkat ut kan du ju täcka dem med akvariegrus eller lecakulor, det ser lite snyggare ut, eller varför inte med små snäckor.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Boner
          Inlägg 25-03-2005, 17:44
          Länk hit: #3

Medlem

Joo men blomman som jag har i en av krukorna behöver ständigt vara fuktig. Den hänger direkt jorden blir torr... Gömma problemet kan man ju alltid göra med lecakulor, men finns det inget man kan göra för att bli av med det helt?

Citera
          GoSatta
          Inlägg 25-03-2005, 19:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

om blomjorden är så blöt hela tiden låter det inte som om krukorna fungerar allt för bra. Dom flesta växterna drunknar/ruttnar och dör om jorden är så blöt. Gälllr även sånna växter som vill ha mycket vatten.

ja om det inte är rena sumpväxter då men det är ju en annan femma.

--------------------

Citera
          Margith
          Inlägg 25-03-2005, 19:34
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Vad gäller jorden, de oranga knölarna kommer att bli fina oranga svampar wink.gif Plantera om blommorna i ny jord, det är enda sättet att bli av med dem mad.gif
          Och som GoSatta skrev, om det är så blött att du upplever jorden som fuktig, så är det nåt lurt med krukan. Är du säker på att du monterat ihop den korrekt? Jag hade problem med att få ihop mitt livs första självvattnande kruka (köpt på Prix) eftersom det inte följde med nån instruktion på hur jag skulle göra. Jag var tvungen att ringa mamma och fråga tongue.gif

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Boner
          Inlägg 25-03-2005, 20:19
          Länk hit: #6

Medlem

Krukan kom i tre delar. Själva krukan, bottenplattan och mätstickan. Det enda man skulle kunna göra fel är att vända bottenplattan åt andra hållet.
          Bottenplattan ser ungefär ut såhär från sidan: -v- I mitten av plattan så är det en grop med hål i. Kan det vara så att det ska vara en kulle istället? Hoppas att ni förstår vad jag menar... Är det ingen som har vita självvattnande krukor av märket Orthex (Made in Finland) ?

Nu är jorden väldigt fuktig. Det är mina första krukor av det slaget, så jag vet inte riktigt hur fuktigt det ska vara.

Hittade krukan på Orthex hemsida. Den heter visst Paulina: Paulina

Citera
          Evin
          Inlägg 26-03-2005, 18:35
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 432
          Medlem nr: 2 753

Vad är det för krukväxt i krukan?

Citera
          Boner
          Inlägg 26-03-2005, 23:53
          Länk hit: #8

Medlem

I den ena så är det en Kroton. I den andra är det en grön historia som jag inte vet namnet på.

Citera
          Bessie
          Inlägg 27-03-2005, 12:29
          Länk hit: #9

Gäster

Nej, Boner, jag tror nog att du har satt ihop krukorna rätt. Jag har själv rätt bra erfarenheter av Orthex' krukor (fast som självvattnande balkonglådor) och ihopsättningen är ganska idiotsäker. Hur ofta fyller du på med vatten? Har du försökt låta jorden torka en eller två dagar så rötterna får luft? Eller att skrapa bort de översta två-tre centimetrarna och fylla på med färsk blomjord? Vad man också kan göra för att förbättra dräneringen i självvattnande krukor är att bottna med ett lager lecagrus eller annat grövre material. Välsorterade trädgårdsaffärer brukar också ha vermikulit och perlit i sortimentet, material som ska blandas med jorden och är bra fuktlagrare om man har törstiga växter. (Jag hör nog vad du sitter och muttrar: "Och det säger du NU!" biggrin.gif)

Jag skulle också föreslå ett lager lecakulor eller småsten överst i krukan. Det finns många fördelar med det: för det första är det möjligt att svampsporerna dör när de inte längre får ljus (och de växer inte på oorganiskt material), för det andra försvårar det sorgmyggornas (a.k.a. "blomflugornas") möjligheter att lägga ägg, för det tredje minskar avdunstningen från jorden och för det fjärde kan man duscha stenlagret med vatten ibland så luftfuktigheten höjs.

Citera
          Boner
          Inlägg 27-03-2005, 14:44
          Länk hit: #10

Medlem

Tack för alla svaren. Jag har fyllt på krukorna till nästan max med vatten en gång. Nu är vattennivån lite under halvfullt. Ska låta dom torka ut helt, skrapa bort svampen. Fylla på med lite nytt jord och lecakulor. Få se om det hjälper.

Citera
          maimiti
          Inlägg 27-03-2005, 15:17
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Vattnar du med gödningsmedel varje gång du fyller på krukan? Jag har själv märkt på de jag har i självvattnande kärl att om jag gödslar för ofta så kristalliserar sig gödslet och ligger kvar som små, gula, klumpar/beläggning på jorden. Om man tar i en klump så smular den sig lätt.
          Man får vara väldigt sparsam med gödning när det finns ständig tillgång på vatten.

--------------------

Citera
          Boner
          Inlägg 27-03-2005, 15:55
          Länk hit: #12

Medlem

Har inte gödslat en enda gång ännu. Både krukan och blomjorden är bara ett par veckor gammal.

Citera
          maimiti
          Inlägg 27-03-2005, 16:21
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 431
          Medlem nr: 389

Det var ju snabbt tom för svamp att uppstå, såvida det inte fanns svampsporer med i blomjorden... men det låter ju inte bättre än så, tyvärr. Jag skulle plantera om och blanda jorden med något som får in luft, som perlite tex. Då är jorden fuktig men samtidigt lite genomsläpplig.

--------------------

Citera
          Boner
          Inlägg 29-03-2005, 21:34
          Länk hit: #14

Medlem

Jag mailade Orthex och frågade om krukan och möglet.
          Fick ett väldigt bra och snabbt svar! Förmodligen var det jorden som inte var av bra kvalitet (Greenworld 10L från Ica...). I bra blomjord ska det inte finnas/bli svamp. 10 poäng för Orthex goda kundsupport och -10 poäng för mitt blomjord tongue.gif

Citera
          ÅsaF
          Inlägg 03-04-2005, 10:58
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 481
          Medlem nr: 1 565

Jag köpte nyligen en självvattnande kruka och där stod det att man skulle vänta 6 dagar tills nästa påfyllning efter det att stickan hade kommit ner till botten. Sen finns det fuktstickor man kan sticka ner i jorden som ger utslag på hur fuktig jorden är längre ner. De kan vara lite svåra att få tag på men funkar väldigt bra. Jorden kan ju se torr ut på ytan men vara väldigt fuktig längre ner.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon