Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 5 159
Hejsan! Har nyss inhandlat en kaffeplanta. Trodde att den bara skulle ha en stam, men det var fem stammar, ska man dela den redan nu, eller ska man låta dom växa ihop? Andra tips på hur man får egenodlat kaffe tas emot med glädje
Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
inte i direkt stark sol, men ljust. kalkfritt vatten. den blir lätt brun i bladkanterna.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
Medlem
Antal inlägg: 181
Medlem nr: 483
Jag har en som är några år som också består av flera stammar. Jag vet att jag försökte dela den för några år sedan men den jag plockade bort dog trots att den hade rötter. Därför lät jag de övriga stå kvar och det är en som utvecklats till huvudplanta. Övriga är små men de täcker å andra sidan den kala stammen på huvudplantan vilket inte gör något alls. Jag har bönor för andra året nu och hoppas på skörd i sommar. Förra året tror jag den fick för lite vatten för bönorna skrumpnade innan de mognat.