Jag sätter ut mina hela dagarna direkt, när det är någorlunda varmt. Allt annat är jag för lat för. Fast jag täcker allt med skuggväv (heter det så?). Nu har jag byggt mig ett helt litet hus av skuggväv och hårdplast. Efter någon vecka brukar jag bli less och sätta dem i det skuggigaste hörnet av trädgården utan täckning och se hur det går. Hittills har det gått bra. Men här i skåne är det ju så sabla blåsigt så de har slokat lite av den hårdhänta behandlingen. De rätar alltid upp sig igen på kvällen när de kommer in i huset. Stora krukor är att rekomendera, så de inte blåser omkull.
Kallt väder och regn tror jag inte är något problem bara det inte är slagregn, som slår sönder dem.
Jag tror att man kan börja avhärda sina plantor när det är runt 10 grader på dagarna. När de blivit lite vanare räcker det nog med plussgrader. Men vissa är ju kinkigare, som basilika tex. De vill nog ha 15 i alla fall.
Om allt jag skriver är helt rätt vet jag inte, men det är mina teorier som jag jobbar efter.