Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 9
Blev lite nyfiken på att det fanns olika sorters solrosor och tänkte att det kunde vara ett välkommet inslag i min trädgård. Min fråga är dock. Skall de förplanteras inne och vad skall man köpa för sort.
Medlem
Antal inlägg: 69
Medlem nr: 182
Du kan göra både och. Men sätt dem inte för tidigt inne -de kommer snabbt. Låt dem gro i en kruka inomhus och ställ sedan ut krukan på altanen eller liknande så de inte "ränner". Viktigt är också att du inte strör ut solrosfröna hur som helst- då kan sommarens blomning bli en överraskning. Jag har svårt för att flytta någon som har sått sig själv eller fått hjälp av fåglarna.
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Titta här på Odla.nu , där finns fröer från SUTTONS. Finns 7st olika solrosor. Själv köpte jag "Sundance kid" inte mer än 45cm hög, kan vara fint i en kruka, eller i rabatten.Det räcker sätta fröna i början av maj. Kajsa
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
Medlem
Antal inlägg: 220
Medlem nr: 514
Generellt behöver man inte förkultivera solrosor. Dom år jag sår solros brukar jag peta ner fröna direkt i jorden i början på april, sen får man ju givetvis kolla vädret så det inte är för kallt.
En viktig punk är att plantera dom väl vindskyddat, gärna mot en mur eller liknande. Risken finns annars att vindarna som sätter igång i september kniper blomman precis när den slagit ut, har hänt mig ett par gånger.
Vill du ha en tidigare blomning så förkultiverar du.
Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276
Betty! Jag drar upp solrosorna inne för att få en liten planta, har trångt i rabatterna och då vet jag var jag har dom. Annars går det lika bra så direkt i jorden utomhus när frosten är över. Har sått den vanliga höga direkt i grönsakslandet. Det borde räcka med maj även för dig man har dom inne i värmen, dom blir bara för höga annars. Kajsa
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4