Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> HJÄLP!, algblommning i akvariet
          pejori
          Inlägg 22-04-2005, 16:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

är det någon som vet hur jag ska bli av med algerna?
          alla mina växter och tillbehör är täckta av ett tjockt lager grönalger.
          jag hat testat allt, ifrån mörkläggning till vattenbyte, men ingenting hjälper.
          gift är inte att tänka på, då alla malar och algätare skulle dö....
          har ni något tipps ?????

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          andersen
          Inlägg 22-04-2005, 17:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Kan det vara så att du har ett fönster i närheten som belyser akvariet?

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2005, 17:03
          Länk hit: #3

Medlem

nix...det står en bra bit ifrån ett norrfönster sad.gif sad.gif unsure.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          andersen
          Inlägg 22-04-2005, 17:08
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Då tror jag att du får sätta svagare belysning och varje dag plocka grön algerna för hand, ja jag vet att det är jobbigt men jag tror att det tillsammans med vad man har för fiskar är det ända sättet att komma ifrån problemet.Fiskar som är bra på att äta alger är svärdbärare guppi blackmolly och algätare tänk på att ge fiskarna lite mat så går dom över på att äta alger.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Annlo
          Inlägg 22-04-2005, 17:11
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Är det ljusgröna alger eller mörkgröna?
          Jag har fått för mig att de mörkgröna inte är så illa som de ljusgröna! Rätta mig om jag har fel!

När vi haft för mycket mörkgröna alger så brukar jag koka vatten i en kastrull och lägga ned stenar och rötter och sånt i en liten stund och sedan får de kallna och vips så är algerna döda!

Det finns ett medel som heter "algenkiller" som inte skadat mina firrar i alla fall. Det brukar jag slatta i lite om jag ser att det är på gång!

Lycka till med akvariet!

Annlouice

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2005, 19:03
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (andersen @ 22-04-2005, 18:08)
          Då tror jag att du får sätta svagare belysning och varje dag plocka grön algerna för hand, ja jag vet att det är jobbigt men jag tror att det tillsammans med vad man har för fiskar är det ända sättet att komma ifrån problemet.Fiskar som är bra på att äta alger är svärdbärare guppi blackmolly och algätare tänk på att ge fiskarna lite mat så går dom över på att äta alger.

hm...matar nog för bra wub.gif
          kan inte ha dom firrarna andersen wub.gif
          dom blir uppätna. mina papegojciklider är stora som kaffefat rolleyes.gif
          annlo...det är mörkgröna alger som dessuton luktar vidrigt illa mad.gif
          algkiller klarar inte mina algätare...dom dör då wub.gif
          men kokningen är en idé..tack smile.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Annlo
          Inlägg 22-04-2005, 19:10
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

CITAT (pejori @ 22-04-2005, 20:03)

Menar du det? Vad har du för algätare? Jag har bara ansistrus(stavas det så?) och de där som ser likadana ut men heter nåt annat wacko.gif
          De har aldrig protesterat laugh.gif med att lägga sig och dö eller nåt! ohmy.gif

Annlouice

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2005, 19:13
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Annlo @ 22-04-2005, 20:10)
          CITAT (pejori @ 22-04-2005, 20:03)

Menar du det? Vad har du för algätare? Jag har bara ansistrus(stavas det så?) och de där som ser likadana ut men heter nåt annat wacko.gif
          De har aldrig protesterat laugh.gif med att lägga sig och dö eller nåt! ohmy.gif

Annlouice

plecostomus och samma som dej.(vet heller inte hur det stavas) samt humlemal, schokoladmal, pansarmal, hajmal.och några jag glömt namnet på unsure.gif
          enl. affären klarar dom inte algkiller sad.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Fenja
          Inlägg 22-04-2005, 19:15
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Kokning funkar Pejori, det gjorde vi nyligen med vårat som ser jättefint ut nu. Tänk bara på att använda rostfria grytor, det är inte bra att koka i aluminium och du har sådana - de lär fälla ut gift.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2005, 19:17
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Fenja @ 22-04-2005, 20:15)
          Kokning funkar Pejori, det gjorde vi nyligen med vårat som ser jättefint ut nu. Tänk bara på att använda rostfria grytor, det är inte bra att koka i aluminium och du har sådana - de lär fälla ut gift.
          Mvh
          Fenja

ok..HÄR SKA KOKAS laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif
          tack wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Reserv
          Inlägg 22-04-2005, 19:19
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (pejori @ 22-04-2005, 17:54)
          har ni något tipps ?????

Du måste ha skämt bort dina "algätare" ordentligt du laugh.gif Om dom inte ens vill äta algerna, det är väl det dom skulle vara till för?

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2005, 19:25
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Reserv @ 22-04-2005, 20:19)
          CITAT (pejori @ 22-04-2005, 17:54)
          har ni något tipps ?????

Du måste ha skämt bort dina "algätare" ordentligt du laugh.gif Om dom inte ens vill äta algerna, det är väl det dom skulle vara till för?

börjar mistänka att det är giftalger ohmy.gif
          dom äter dom vanliga algerna och håller rutorna rena wub.gif
          dessa alger skickar ut långa tjocka trådar som svävar omkring i vattnet sad.gif
          och ja, dom ÄR lite bortskämda biggrin.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          GoSatta
          Inlägg 22-04-2005, 19:58
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

låter exakt som cyanobakterier, alltså bakterier inte alger.

gå till tex. zoopet.com och sök på cyano så finns det säkert över 100 trådar om det.

kokning, algdödande medel etc. etc. är bara temporära lösningar. För att bli av med alger/cyano så måste man ta tag i VARFÖR dom är där inte bara att dom är där.

För cyano brukar mörkläggning fungera, men vad många inte tänker på är att det måste vara en TOTAL mörkläggning inget ljus över huvudtaget får komma in och det gäller även eventuella slangar till ytterfilter etc.

Dom gånger jag har fått riktiga mattor av cyano har jag bara försökt sköta mitt akvarium bättre och suga upp skiten när jag byter vatten, dom brukar ofta bara finnas i ett övergångsstadium så ger man inte upp brukar dom ge sig.

Är det andra alger så går det enbart att bli av med dom genom att andra miljön. kokning algdödare etc. är otroligt temporära. När man sen återkommer till det vanliga så kommer dom tillbaks efter sommdom trivs i den miljön. Lösning där? beror helt på vilka alger det är.

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 22-04-2005, 20:17
          Länk hit: #14

Medlem

låter som nått sånt ja...dom är riktigt blågröna mad.gif mad.gif
          ska tömma ut det och göra rent så får jag se om det blir bättre
          huh.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          GoSatta
          Inlägg 22-04-2005, 20:22
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

nej töm inte ut!!!! Man ska aldrig tömma ut eller göra storengörningar av akvarium det är roten till allt ont!

att ha ett akvarium är att ha ett bit av natur i miniatyr och världen skapades inte på fem sekunder. Det kan ta månder många månder att få en bra balans mellan goda och dåliga bakterier i ett akvarium MEN det är balans man är ute efter. varje gång man tömmer ut helt, rengör allt så är det som att börja om från början. Detta vet inte många om och därför slutar många med sitt/sina akvarium.

Låt det gå försök sköta det så bra som möjligt så kommer det att gå över. Läs på specieliserade sidor som zoopet.com eller ciklid.se så finns det tusentals med bra råd för hur man ska / ska inte göra.

men a och o

storstäda ALDRIG det är att gå tillbaks till noll.

regelbundna vattenbyten, väl fungerande filter med rätt dimension för akvariumet och att inte mata för mycket är det viktigaste. Ljus blir igentligen bara viktigt när man börjar med växter men det är en helt anna sak.

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 25-04-2005, 08:25
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag hade oxså algblomning för ett halvt år sedan, finns nåt medel i akvarieaffären som är suveränt, det tar ett par dagar innan du märker någon effekt, och så måste du ha extra syretillförsel, pga nedbrytningen av alger, mitt akvarium blev helt plötsligt som en gröt, gick inte att se fiskarna wink.gif tror att algblomningen kom av att jag köpte nya växter, några dagar efter inköpet började vattnet att blomma.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 25-04-2005, 09:54
          Länk hit: #17

Gäster

Hur stort är akvariet och hur mycket fiskar och växter har du? Algblomning blir det lätt om man har överskott av näring i akvariet, t ex om man har för mycket fiskar och för lite växter eller matar fiskarna för mycket. När man startar upp ett akvarium ska man helst ha massor av snabbväxande växter som Hygrophila, Limnophila, vattenpest, hornsärv och liknande. Dessa snabbväxare tar nämligen upp så mycket näring att det då inte blir mycket över till algerna. Får växterna övertaget från början, slipper man alltså algproblem. Betydligt svårare är det att göra något åt algerna när de väl har kommit. Det bästa är nog att regelbundet plocka bort så mycket alger du ser, mata fiskarna mindre samt köpa ett stim siamensisalgätare (Crossocheilus siamensis) som ska vara de allra effektivaste algätarna - om de får gå i stim på minst 7-8 st! En bunt hornsärv (Ceratophyllum demersum) kan du också prova med att lägga i, då den tar upp mycket näring och dessutom lär avge ämnen som algerna inte gillar.

Olle

Citera
          kristerh
          Inlägg 25-04-2005, 10:39
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 25-04-2005, 10:54)
          Hur stort är akvariet och hur mycket fiskar och växter har du? Algblomning blir det lätt om man har överskott av näring i akvariet, t ex om man har för mycket fiskar och för lite växter eller matar fiskarna för mycket.

Är det mig du menar? jag har ett 225 liters akvarium med alldeles för mycket växter wink.gif jag har inte så jättemånga fiskar men de jag har är rätt stora, växterna breder ut sig, slängde ett gäng på komposten igår. Vad som hände när jag fick algblomning var att jag köpte nya lysrör och nya växter, bara nån dag senare var akvariet helt grumligt. men nu är det helt ok, har haft akvarium i många år men aldrig sett något liknande, det var som algblomningen i östersjön, helt ogenomskinligt vatten.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 25-04-2005, 11:10
          Länk hit: #19

Gäster

Egentligen menade jag Pejori men det går bra med dig också! smile.gif
          Konstigt att du fick algblomning när du har så mycket växter. Men det är inte alltid lätt att komma fram till orsaken. På något sätt måste det ha blivit näringsöverskott i alla fall. Jag kan bara hålla fast vid råden i mitt förra inlägg, men samtidigt betona att det är just goda råd - inte garantier.

Olle

Citera
          pejori
          Inlägg 25-04-2005, 12:09
          Länk hit: #20

Medlem

jag har insett att jag matat för mycket och slarvat med rengöringen av pumpen wub.gif
          akvariet är tre hundra liter, med fyra papegojciklider i smile.gif
          däremot har jag massa olika malar och bottenätare i...
          har nu skurat alla rötter och stenar, samt kokat snäckorna smile.gif
          alla växter ligger i totalt mörker med algumin i. smile.gif
          har satt i dubbla pumpar som rengörs två ggr per dag, då passar jag på att riva runt i sanden lite också unsure.gif
          den ena blåser tusen l/dag, den andra sex hundra l/dag och är utrustad med aktivt kol dosa. unsure.gif unsure.gif
          nu ser det riktigt fint ut och jag blev bara av med en hink vatten smile.gif smile.gif
          *håller tummar* och hoppas wub.gif wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 17:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon