Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Avstånd mellan havtorn?
          Kvirre
          Inlägg 20-05-2005, 11:57
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 5 195

Hej

Hur stort avstånd ska det vara mellan två havtorn?

--------------------
          Nyss blivit med liten trädgård i zon 2-3

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 16)
          Big Gardener
          Inlägg 20-05-2005, 11:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Det beror helt och hållet på vad ni tänker er uppnå...
          Mer bakgrundsinformation tack!

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Kvirre
          Inlägg 20-05-2005, 12:04
          Länk hit: #3

Medlem

Tja, vi har inte så stora planer, har köpt två plantor och funderar på om de ska stå nära eller en bit ifrån varandra.

--------------------

Citera
          Kvirre
          Inlägg 20-05-2005, 12:07
          Länk hit: #4

Medlem

Kan ju tillägga att det är en Romeo och en Julia vi har köpt.

--------------------

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 20-05-2005, 12:23
          Länk hit: #5

Medlem

Växter kan generellt placeras väldigt nära varandra. Det sker naturligtvis en viss ljuskonkurrens, men detta anpassar sig växterna oftast efter då de undviker att växa där skuggan finns. Två buskar kan bilda ett bredare och sammanväxt buskage utan att de tar skada av det.

När det gäller havtorn (Hippophae rhamnoides) så har de under gynsamma förhållande och rätt ståndortsplacering en slutstorlek på 3-5 meter högt och cirka 4 meter brett. Min erfarenhet är att havtorn ofta växer på bredden främst och på höjden i andra hand. Grenbyggnaden är inte överdrivet tät så buskarna blir ganska luftiga och kan därför placeras nära varandra.

Men det finns inget specifikt svar på din fråga. Avståndet mellan beror helt på vad man vill uppnå.

--------------------
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-05-2005, 12:28
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag har en framtida plan på liten "havtornsåker" så jag hakar på frågan.

Jag har ett torrt, blåsigt, 100% soligt ställe vid vattnet ca 100 kvm stort där jag nu lagrar skrot och samlar mängder av löv, trädgårdsrens mm sedan 10 år tillbaka. Zon 3, fast kan hända kallt som i zon 4 på vintrarna när vinden biter till och blåser bort snön från marken. När skrotet är borta ska här bli litet växthus, ordnad kompostanläggning och "havtornsåker".

Marken är kompakterad av allt byggskrot som fått ligga här, så uppluckring blir första steget och sedan påfyllnad av jordförbättringen.

Jag vill ha havtornen för bären i första hand, men också för att jag tycker de har vackert lövverk. Jag prioriterar livslängd och härdighet framför bärsättning, men jag vill inte stå helt utan bär.

- hur tätt ska/kan jag sätta dem
          - är de svenskförsålda sorterna ympade eller rotäkta?
          - är de finska sorterna härdigare än de som i Sverige kalals Romeo o Julia
          - hur många bärlösa hanar ska (måste) man egentligen ha på en hona om de står relativt tätt
          - Kräver de mer vatten vid etablering än andra vedartade buskar mm?
          - Grejar de jordförbättring ungefär lika noggrann som för en rönn elelr annat tåligt växtslag?
          - annat att tänka på

eller: Var kan jag läsa mer?

--------------------

Citera
          Kvirre
          Inlägg 20-05-2005, 12:45
          Länk hit: #7

Medlem

Tack för svaret, Big Gardener. :-)

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 20-05-2005, 12:55
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Kvirre @ 20-05-2005, 13:07)
          Kan ju tillägga att det är en Romeo och en Julia vi har köpt.

Vi har också Hippophaë rhamnoides Romeo & Julia i Shakespeare-hörnan.
          Vi har ställt en bänk emellan dem, så vi kan sitta och pussas där.
          (Bakom ett äppelträd, där jag hoppas att en mistel börjar växa.) wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          KURT
          Inlägg 20-05-2005, 13:06
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Mycket koncentrerad information finns hos SLU Torslanda. De vill ha sandig mark och när de är etablerade så behöver de inte kväve gödning, eftersom de är kvävefixerande. Mera info. finns hos Havenyt. Skall man sätta många plantor så blir det ju mycket billigare att så dem, men då får man ju lite för många hanar som man senare får rensa bort, har man tillgång till så kan man också ta rotskott.

Ytterligare info. från Torslanda samt Skörd.

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 20-05-2005, 13:20
          Länk hit: #10

Medlem

Kul att du ska satsa på havtorn, Cilla! Det har pågått och pågår en hel del forskning fortfarande framför allt på Balsgård och Alnarp om odling av havtorn på professionell basis. Jag vet åtminstone en odlare som har satt igång.

Problemen kring havtorn gäller ofta skörden. Hur skördar du utan att skada bären? Just nu verkar "klipp grenar-frys-tröska bären" -metoden vara den mest vedertagna. Flera examensarbeten har på senare tid skrivits om havtorn och framför allt på skörden. SLU-biblioteken har onekligen flera arbeten i sin katalog Havtornsarbeten

Det finns personer som är mycket mer insatta i havtorn än vad jag är, och flera av de skrifter som Balsgård har lämnat ut tror jag ger betydligt bättre svar på dina frågor än min torftiga svar, men här är några:

-Havtorn är en ytterst blåstålig växt som trivs bra på sandiga och lätta jordar med mycket sol. Den är också kvävefixerande och torktålig. Din lokal verkar lämpa sig väl!
          - Vill man odla havtorn ordentligt är det gängse plantavståndet runt 1,5 - 2 meter, beroende lite på vilken skördemetod man tänker sig. Men jag gissar att du inte tänker klippa grenarna för att skörda, så jag tycker att 2-2,5 meter är betydligt bättre.
          - Vad jag känner till är de svenska sorterna rotäkta
          - Känner inte till de finska sorterna så väl, men jag tror de är ganska likvärdiga, någon zon härdigare kanske
          - Runt 10 procent hanar skulle jag tro.
          - Mer vatten vid etablering än vanliga buskar? Nja, skulle inte tro det. Beror på om du planterar barrotat eller inte.
          - Grejar jordförbättring? Menar du vid jordtrötthet eller?

Hoppas du lyckas. Havtorn är en mycket rolig växt som växer på ett sånt där härligt, knotigt sätt med silvriga blad som för tankarna till olivlundar vid medelhavet.

Edit: Aaah! Hittade denna: Torslunda försöksodling av havtorn

--------------------
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Hannele
          Inlägg 20-05-2005, 13:36
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (Big Gardener @ 20-05-2005, 14:20)
          Just nu verkar "klipp grenar-frys-tröska bären" -metoden vara den mest vedertagna.

Det var ju nån som odlar i kruka och flyttar dem i stora kylrum för att inte behöva klippa.
          (Såg jag dett i TV?)

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          KURT
          Inlägg 20-05-2005, 14:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Hannele @ 20-05-2005, 14:36)
          CITAT (Big Gardener @ 20-05-2005, 14:20)
          Just nu verkar "klipp grenar-frys-tröska bären" -metoden vara den mest vedertagna.

Det var ju nån som odlar i kruka och flyttar dem i stora kylrum för att inte behöva klippa.
          (Såg jag dett i TV?)

Menar du att de fryser hela plantan?

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-05-2005, 14:31
          Länk hit: #13

Medlem

TACK allihop för himla bra info!! Detta sparar jag till den dag jag får ytan fri och kan börja odla där, dokumenten likaså.

Jag har en del kontaker med frukt- o bärodlare så jag har hört en del om hur man försöker göra skördandet av havtorn mindre arbetsintensivt. På Öland klippte och slog man av bären ett tag, men det var ingen hit. Tyskarna kom på att frystorka grenarna. Jag funderar i mitt stilla sinne om man kan få sådan tillväxt i Sverige att det lönar sig att klipplocka så där.

Men det är odlarnas problem. Själv tänker jag plocka för hand i lugn och ro med solhatt vid mitt solgass vid vattnet. Jag älskar havtorn både som buske och som bär. Silver och orange, och så detta finurliga sätt att få behålla fröna genom att sätta dem långt inpå grenarna mellan långa sylvassa tornar. Man får plocka med flinka, pillriga fingrar och liksom lite kärleksfullt be busken om bär. Det tycker jag också om.

Smaken är GUDOMLIG och nyttiga som tusan lär de vara! Juice/råsaft från havtorn är den absolut bästa som går att åstadkomma.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 20-05-2005, 15:39
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (KURT @ 20-05-2005, 15:14)
          Menar du att de fryser hela plantan?

Ja, dom tog in hela krukan in i ett stort kylrum,
          eftersom bären blir godare då och är lättare att plocka.
          (I Sverige, undrar om inte det var Gröna Rum?) Ryska havtorn.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          lyckero
          Inlägg 20-05-2005, 19:41
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 3 011

Jag har både provat Julia och en pojke och Ljubitelskaja från Finland. Det sägs att även pojken spelar roll för hur stora bär det blir. Ljubitelskaja har betydligt större bär än Julia hos mig. De är dessutom lite lättare att plocka för hand tycker jag. Smaken kan jag knappast skilja på. De mognar lite olika också, skiljer någon vecka. Om du sätter frö ( som jag också provat) vet du inte om det blivit en pojke eller flicka förrän efter ett par år. De buskar jag fått på frö var betydligt sämre än de andra förädlade sorterna jag köpt, så de finns inte kvar. Däremot skjuter "Finnarna" aggressivt med rotskott. Betydligt mer än Julia. De kommer t o m upp genom asfalten på gatan bredvid...
          Hoppas din odling blir bra.
          mvh
          Lyckero

Citera
          Cilla
          Inlägg 20-05-2005, 20:45
          Länk hit: #16

Medlem

Vad bra att veta, tack! Jag har en känsla av att jag kommer att prova alla sorter hos mig. Tidigare var det en odlare från Helsingforstrakten här som hade flera finska sorter.

Ljubitelskajas rotskott låter trevligt, då kan jag föröka och ge bort plantor som jag gör med krikon och vildrosor.

Jag tror det kommer att bli en tät labyrint eller spiralplantering hos mig, ca 20 eller 30 plantor. Men det kräver förberedelse och blir inte av i år.

--------------------

Citera
          LinusE
          Inlägg 21-05-2005, 17:08
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 5 787

Jag hakar också på tråden!
          Jag planterade idag två havtornsbuskar av sorten Julia och Romeo. Satte dem med drygt 1,5 meters avstånd. Jag bor i zon 5, på gränsen till 6an så det är väl ovisst om dom klarar sig här men jag gör ett försök. Ska bli spännande till nästa vår att se hur det har gått för dem. Den där finska Ljubitelskaja kanske klarar sig bättre här? Men sen ang. jorden. Någon som vet om dem är väldigt kräsna med att det ska vara mycket sand? När jag planterade grävde jag ett hål, ca 30 cm djupt och 50cm i diameter. Den befintliga jorden är lerig så den tog jag bort. Blandande ihop en skottkärra med gammal kompostjord, väbrunnen bark och sand. Fyllde upp med det och planterade. Sen har jag myllat ner lite kogödsel just i ytan såhär efteråt. Tror ni som har havtorn att det kommer funkar? Jag är ganska grön på allt det här med trädgård, är bara 16 år gammal.

--------------------
          Linus i zon 5/6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon