Kul att du ska satsa på havtorn, Cilla! Det har pågått och pågår en hel del forskning fortfarande framför allt på Balsgård och Alnarp om odling av havtorn på professionell basis. Jag vet åtminstone en odlare som har satt igång.
Problemen kring havtorn gäller ofta skörden. Hur skördar du utan att skada bären? Just nu verkar "klipp grenar-frys-tröska bären" -metoden vara den mest vedertagna. Flera examensarbeten har på senare tid skrivits om havtorn och framför allt på skörden. SLU-biblioteken har onekligen flera arbeten i sin katalog
HavtornsarbetenDet finns personer som är mycket mer insatta i havtorn än vad jag är, och flera av de skrifter som Balsgård har lämnat ut tror jag ger betydligt bättre svar på dina frågor än min torftiga svar, men här är några:
-Havtorn är en ytterst blåstålig växt som trivs bra på sandiga och lätta jordar med mycket sol. Den är också kvävefixerande och torktålig. Din lokal verkar lämpa sig väl!
- Vill man odla havtorn ordentligt är det gängse plantavståndet runt 1,5 - 2 meter, beroende lite på vilken skördemetod man tänker sig. Men jag gissar att du inte tänker klippa grenarna för att skörda, så jag tycker att 2-2,5 meter är betydligt bättre.
- Vad jag känner till är de svenska sorterna rotäkta
- Känner inte till de finska sorterna så väl, men jag tror de är ganska likvärdiga, någon zon härdigare kanske
- Runt 10 procent hanar skulle jag tro.
- Mer vatten vid etablering än vanliga buskar? Nja, skulle inte tro det. Beror på om du planterar barrotat eller inte.
- Grejar jordförbättring? Menar du vid jordtrötthet eller?
Hoppas du lyckas. Havtorn är en mycket rolig växt som växer på ett sånt där härligt, knotigt sätt med silvriga blad som för tankarna till olivlundar vid medelhavet.
Edit: Aaah! Hittade denna:
Torslunda försöksodling av havtorn