Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Plantera äppleträd, Trots kräftrisken
          Jörgen
          Inlägg 28-03-2003, 23:44
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 100
          Medlem nr: 111

Kanske lite tjatigt det här, men om jag tar bort mitt kräftsmittade träd nu och planterar ett nytt under sommaren. Kan det gå? Eller måste jag vänta jag vänta till nästa år?

--------------------
          Lerzon 1.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Cilla
          Inlägg 29-03-2003, 07:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Det kan gå, men det är mindre risk om du väntar. Vill du plantera denna säsong kan du minska smittriskerna genom att

- ta bort trädet och alla grenar så snart du tagit bort det kräftsmittade trädet
          - plantera det nya trädet så långt bort från det smittade som möjligt
          - välja bort de sorter som är mest kräftbenägna
          - plantera det nya trädet upphöjt och se till att stället den ska stå i är väldränerat
          - vänta 1-1,5 år med första beskärningen

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 29-03-2003, 07:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Jag tror också att det kan vara bra att plantera en ny sort. Genetisk variation är alltid bra när det gäller motståndskraft mot sjukdomar.

Citera
          Jörgen
          Inlägg 29-03-2003, 23:27
          Länk hit: #4

Medlem

Ja, en ny sort blir det ju absolut. Det blir nog Aroma trots allt. Men jag kan inte hitta någonstans på nätet om det är kräftbenäget eller inte. Men det drabbas i alla fall inte av skorv. Och har verkligen tänt på det med att plantera det på en kulle och dränera. Om jag har fattat det rätt så ska man lägga grov sand en bit under rötterna?Tack än en gång Cilla och Kurt. rolleyes.gif

--------------------
          Lerzon 1.

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-03-2003, 10:58
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Hej,

Aroma är ett tämligen friskt äpple. Kan få kräfta men tillhör inte de mest kräftbenägna. Det är en relativt ny sort (1940-talets slut), korsning mellan Ingrid Marie och Filippa. Ett trevligt växtsätt har det också - utbrett och villigt, med frukt både på sporrar och spjut.

Jag tror att stenkross är det bästa att lägga längst ned i gropen, ett ca 20 cm lager i en ganska vidsträckt grop. Sedan kan man lägga samma kross i tunnare skikt mellan att man fyller på blandningen av ny och gammal jord. På så sätt kan rötterna välja; några söker sig till de syrerikare stenkrosslagren, andra till den våtare och mer näringsrika jorden. När man vattnar rinner jord ned i stenkrosskikten, men där kommer alltid vara en annan jordstruktur än i den jord som består av ler och humus.

Om man ska blanda den befintliga lerjorden med grov sand eller ej har ju diskuterats här. Jag har haft bra resultat med grov sand + grus, som är det jag lätt har tillgång till där jag bor. Och sedan en stor mängd humusmaterial, gärna med löv som inte hunnit brytas ned.

--------------------

Citera
          Jörgen
          Inlägg 31-03-2003, 22:06
          Länk hit: #6

Medlem

Tja. Jag vet inte varför jag har fastnat för Aroma mer än att det är så fantastiskt gott. Jag väljer gärna ett ÄNNU friskare träd om det är i närheten av den smak som Aroma har. Det är väldigt svårt och bestämma sig utifrån de webbsidorna jag har tittat på. Vad tycker du att jag skall ta. Nämn några. Det får ju inte bli FÖR stort med tanke på min lilla kolonitomt.
          Tack igen.

--------------------
          Lerzon 1.

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 01-04-2003, 05:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Kulle??!!`??

Nu spetsade hon öronen här :-)

Ringde 'min' plantskola igår och fick reda på att 'mina' äppelträd, de jag inte hann hämta i höstas p g a att snön kom alldeles för snabbt här står i kruka och kan alltså hämtas/planteras när som heöst :-) yeeehawww!

Stod i går kväll och skyfflade jord för brinnande livet - vi skall ha upp en ordentlig mur för att hålla jorden på plats på berget (det blir en provisorisk mur av tryckt virke så att vi inte är i tidsnöd för den RIKTIGA muren som alltså skall muras i viss stil för att smälta in med de övriga terasserna/murarna jag har)
          så min jordhög befinner sig till hälften på ltie fel ställe......åsså måste jag gräva upp(snyft) en gammeldags vit doftande syr3en med 1000 rotskott - åsså det värsta - en gigantisk thujastubbe :-(
          men skyfflandet i går kväll gjorde så att allting rukte bra närmare.

Alltså - kulle? Tänkte ge mina äppelträd en delvis upphöjd bädd - typ en 20 cm ovanför resten av marknivån, men det är kanske idee att höja upp mer?
          Och hur stora bör bäddarna vara egentligen?

Undrar Ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 04:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon