|
Jag skulle ta och plantera dem nu jag tror inte att de kan ligga hur länge som helst utan att dö. Det är på senvintern-våren man brukar plantera rhizomerna, på hösten brukar femöringen gå i vila och då kan man låta växten vara torr. Med narrhuvan kan det vara annorlunda jag tror det finns olika sorters Kohleria och en del går i vila över vintern och andra inte.
Blomsterfrämjandets skötselråd femöring + narrhuva:
Rödluva och Femöring - (Achimenes erecta och A. Longifloragrupen) Ursprung: Centralamerika, Mexico, Jamaica.
Skötselråd: Ljus och temperatur: Ljust, halvskuggigt, aldrig i solsken. Rumstemperatur. Vintertid svalare, ner till 10°C. Vatten och näring: Vattna jämnt med ljummet, kalkfattigt vatten och med svag näring från vår till september. Att tänka på: I september minskas vattengivan gradvis. I oktober ställer du undan den nervissnade plantan torr i rumstemperatur. I februari petar du fram rhizomerna, planterar dom i ny kalkfattig jord, blandad med torv och sand. Undvik stänk av kallt vatten på bladen. Lättskött.
Narrhuva - (Kohleria x gigantea) Ursprung: Hybrid efter arter från Colombia
Skötselråd: Ljus och temperatur: Ljust, halvskuggigt - ej soligt. Rumstemperatur, vintertid något svalare. Vatten och näring: Vattna måttligt, försiktigt med kalkfattigt vatten, vintertid sparsamt. Svag näring vår -höst. Att tänka på: Växten trivs i fuktig luft. Undvik stänk av kallt vatten, som ger fula fläckar på bladen. Till hösten sänker du värmen och minskar vattnet - dock ej så mycket att bladen vissnar. Plantera om på våren i kalkfattig, porös och genomsläpplig jord i väldränerad kruka. Rhizomerna i krukan kan delas upp i flera. Snart blommar växten igen.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|