Tänkte jag skulle ge er en rapport om hur det går med staketbygget.
Jodå, maken har ju lovat grannen att vi skulle bygga ett GEMENSAMT staket och maken håller alltid vad han lovar. Det skulle möjligtvis vara dödsfall eller egen begravning som skulle få honom att ändra sig på den punkten.
Efter att han huggit ner häcken och sprutat rötterna så att de skulle dö av, så behövde vi vänta några veckor efter den behandlingen att göra nytta.
Då kommer grannen och gnatar på mig för att det inte händer något och att det tar för lång tid. Jag förklarade för honom att det är lättare att hugga bort döda rötter än att dra bort de levande och att behandlingen tar tre veckor.
Så hade maken planeringssamtal med grannen om hur staketet skulle byggas. Grannen hade en hel del åsikter om hur det skulla vara. Det skulle läggas grov slipers mellan tomterna och vägas av, sedan skulle staketet monteras ovanpå detta.
Maken har transporterat bort allt det gamla häckmaterialet. Han har hämtat hem grus till att grusa under slipersen. Han ägnade nästan två hela arbetsdagar att dra bort alla gamla rötter, sträckan är trettiosju meter.
Nu är det så att på måndag börjar makens semester och vi har byggnadsställning bokad som kostar pengar för varje dag. Alltså vill vi ha staketet klart innan dess vilket vi talat om för grannen också.
Förra veckan påbörjades grävningen för läggning av slipersen. Nu fick sonen ta över eftersom vi hade bråttom att bli klara. Har har tillbringat ett par varma svettiga dagar med att gräva och väga av. Vi frågade grannen om han kunde ta hand om en del jord för det blir ju en hel del. Svaret blev nej, den får ni transpotera bort. Nu ligger det ett par kubikmeter jord på vår tomt som vi måste ta hand om
Varje kväll när grannen kommit hem från jobbet och sonen stått och grävt har han kommit som någon sorts arbetsledare och inpekterat jobbet. Så har han avslutat med att nu skall han gå in och duscha och äta efter en lång dags jobb. Det skall bli skönt att få ta igen sig.
Både sonen och jag har blivit ursinniga över hans både retsamma och nedvärderande attityd. Vi har tom grälat med far i huset för vi vill säga ifrån. Men maken vill inte. Vi tycker det känns som om han hellre låter grannen slänga skit på oss än att säga ifrån vilket vi är besvikna på.
Han säger att han skall säga ifrån ifall grannen vägrar att betala sin del, innan dess vill han inte säga något.
Nu börjar maken driva på riktigt rejält eftersom grannens arbetskraft han räknat med uteblivit och att byggnadsställningen som är beställd till måndag kostar pengar / dag. Så även midsommarafton jobbade sonen och maken.
Nu var allting avvägt och sedan hade de grusat botten för att inte slipersen skulle ruttna. De började på morgonen med att lägga slipersen och väga av på nytt. Grannen kommer och inspekterar och går därifrån igen. Nu fällde äntligen maken en kommentar om att han tyckte att grannen borde hjälpa till. Svaret blev att han brukade åka bort midsommarafton och tänkte göra så i år också.
Men inte åkte de bort inte. När sonen stod tre meter från deras altan och jobbade så fäller deras tonåriga barn kommentarer att där ute går dom och jobbar och vi sitter och har det bra. Hela familjen svarar med ett hånfullt gapskratt på det yttrandet. Familjen satt kvar på altanen hela dagen skrattade och fällde retsamma kommentarer.Klockan två på eftermiddagen var all slipersen lagd och nu tog min familj midsommar. Då går grannen ut och kopplar på sin husvagn och åker bort.
Idag är mina jobbare iväg och köper staket. Fömodligen kommer staketet att vara monterat innan kvällen. I morgon skall vi göra i ordning en räkning till grannen på hans materialdel. Jag är mycket tveksam till om vi får några pengar av honom.,
Ursäkta om jag gnäller men idag är jag arg. Mest på grannen och lite på gubben min, som jag tycker är för snäll.