Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Det där med staket, Vilka juridiska skyldigheter har man.
          Bettson
          Inlägg 13-06-2005, 10:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Dåliga staket häckar avgränsingar behöver ju bytas ses över ibland.

Vi hade knappt flyttat in i vårt renoveringsobjekt förrän första grannen började hoppa på oss om nytt staket.

Vi svarade då att visst skulle vi kunna ordna det men det stod inte så högt upp på prioriteringslistan eftersom vi knappt hade så vi kunde bo invändigt.

Efter två års tjat så gav vi upp och gick med på att renovera staketet. Drog igång och jobbade. Grannen blev överlycklig och eftersom vi gjorde träjobbet så tog de målningen. Vi delade därmed på kostnaden och arbete. Vi har bästa relationer med grannen.

Nästa granne önskade att vi tog ner häcken mellan tomterna och satte upp staket för "han " ville ha likvärdig inhägnad på hela sin tomt.

De kostar ju en del, så först försökte vi skrämma igång häcken. Det misslyckades. Själv vill jag gärna ha en ny häck men maken vill inte propsa på det och stöta sig med grannen.

I år fick vi ganska grininga kommentarer om staket. Vi har fortfarande halva fasaden att återställa efter branden så hela semestern är inbokad i år också. Maken jobbar mer än de flesta och mina krafter är ganska begränsade.

Nåväl maken säger att vi för väl färsöka klämma in ett staket också.
          Han har sprutat ihjäl häcken, började att gräva upp stubbar och rötter och det är inte lite. Han har fraktat hem grus för att lägga under slipersen.

Vi har varit och kostnadscheckat material. Nu har maken ägnat två arbetsdagar åt att ta bort häcken, Gräva rensa osv. Grannen kommer hem och tittar och hör och häpna och går in i huset. Kommer inte ut och hjälper till.

Nu undrar jag.Rim och reson säger mig att grannen som propsat på nytt staket både borde hjälpa till med jobbet och kostnaden. Eller finns det andra juridiska aspekter på det hela.

Hade jag promt velat ha ett nytt staket men grannen av någon anledning inte hade tid eller ork så skulle jag sagt att vi delar på kostnaden men jag vill ha staketet gjort nu därför gör jag jobbet. I annat fall så hade jag väntat tills grannen har tid.

Nu verkar det som om vi skall göra jobbet och ta kostnaden. wacko.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Hannele
          Inlägg 13-06-2005, 11:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Vi hade tur. Förra grannarna satte upp staket, urtan att diskutera med oss andra. Dom målade och skötte om det, alal år. De flyttade och de nya grannarna frågade, hur det är. Vi sa, att förra grannen har satt upp den och skött den hela tiden (på deras mark dessutom). OK, sa den nya grannen och fortsätter att sköta det.
          Skönnt, för själva skulle vi inte satt upp staket.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Bettson
          Inlägg 13-06-2005, 11:08
          Länk hit: #3

Medlem

Ja men här är det grannen som vill ha staketet, men han vill tydligen att vi skall göra jobbat och ta kostnaden.

Är vi skydiga till det?

Vi har både annat att lägga tiden på och annant att lägga pengarna på . Dessutom så kommer ett staket att bi dubblet så dyrt som en häck.

Jag vill hellre ha en häck.

VI vet inte riktigtk hur vi skall göra men vi måste fråga honom om staketet skall stå på vår mark eller hans.

Jag menar skall vi stå för kostnaden och jobbet så är det bättre att staketet står på vår mark så att vi gör som vi vill med det.

Citera
          Reserv
          Inlägg 13-06-2005, 11:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Vill grannen ha ett staket så är det okay för honom att sätta upp ett, på sin sida häcken . Om du flyttar dit och det står en häck som du tycker är duglig så är det upp till den missnöjda grannen att sätta upp nåt han är nöjd med. Inte heller behöver du betala nån kostnad på staketet han väljer att sätta upp. Sen är det upp till dig om du om några år inte vill ha nån häck längre, då har du ett färdigt staket när du river häcken. tongue.gif

Citera
          Rossi
          Inlägg 13-06-2005, 11:10
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Ring kommunen och hör vad som gäller just i er kommun när det gäller det juridiska.

Man skiljer t.ex. på regler vad gäller staket och plank.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Bettson
          Inlägg 13-06-2005, 11:12
          Länk hit: #6

Medlem

Att häcken dessutom är dålig är grannens förtjänst. Hans ex satte upp kycklingnät tätt innanför häcken som var gemensamt ägt. Det gjorde att gräset kvävde häcken som egentligen var fin från början. VIlken häck kan växa i meterhögt gräs med skav mot kycklingnät.

Det gjorde de för att de vill ha bort häcken.

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 13-06-2005, 13:12
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Bygg inget staket till grannen om ni inte själva vill ha det!!!

Vill han ha staket får han väl fixa (köpa, betala, bygga) det själv!

Vill ni ha en häck så står det såklart i er frihet att plantera en sådan (på er sida tomtgränsen, och inte just i tomtgränsen, kanske).

Med tanke på att ni har så mycket annat att göra, hade jag inte gjort något alls med staketet/häcken just nu...

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Anma
          Inlägg 13-06-2005, 13:19
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag håller med... varför ska man bygga staket/ta bort häcken för att grannen vill det? På ens egen mark gör man väl som man vill, nästan... En av mina grannar vill att vi ska ta ner våran jättefina tall "för att den skräpar ner på deras tomt" Men det kan dom glömma, sträckte mig till att ta ner den längsta av grenarna som hängde över till deras sida. Inte begär jag att de ska ta ner björken för att löven blåser in till oss...

Man behöver ju inte bli osams för det, de får lov att respektera att ni prioriterar annat... sen kan man ju ge dem lov att bygga staketet om dom vill.

Men det verkar ju som att ni redan satt igång med projektet... då kan man ju inte heller bara lägga ner... Plantera en häck på er sida om gränsen ni, det skulle jag ha gjort...

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 13-06-2005, 17:24
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (pisanggoreng @ 13-06-2005, 14:12)
          Bygg inget staket till grannen om ni inte själva vill ha det!!!

Vill han ha staket får han väl fixa (köpa, betala, bygga) det själv!

Vill ni ha en häck så står det såklart i er frihet att plantera en sådan (på er sida tomtgränsen, och inte just i tomtgränsen, kanske).

Med tanke på att ni har så mycket annat att göra, hade jag inte gjort något alls med staketet/häcken just nu...

Håller helt med.

Står gamla häcken i tomtgräns så äger ni halva var samma sak med staket. Då skall man gemensamt rusta upp måla m.m. när så behövs.
          Så om ni vill ha häck så får ni plantera den en bra bit in på sin egen tomt för den kommer ju att växa men då kan grannen inte säga något. Samma sak med staket. Men som sagt kolla med kommunen också.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          gunvor
          Inlägg 13-06-2005, 18:10
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 758
          Medlem nr: 4 450

det känns skönt att ha en häck - 5-6 meter hög vildvuxen gran och inga "vägg-i-vägg- grannar"

Att folk bara orkar vara så jobbiga!!!
          Säkert en utmaning med ett renoveringshus - men att ha tjatiga grannar dessutom måste vara påfrestande.

Citera
          pejori
          Inlägg 13-06-2005, 18:10
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

det finns ingen som helst anledning, att ni ska bygga och betala hans staket blink.gif blink.gif
          vill han ha ett staket, så får han fixa det själv blink.gif blink.gif
          att häcken är gemensam har ingen betydelse, då får han väl såga bort den del som står på hans tomt wink.gif wink.gif
          så låt du häcken vara kvar wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 13-06-2005, 21:58
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Bettson @ 13-06-2005, 11:55)
          Nu har maken ägnat två arbetsdagar åt att ta bort häcken, Gräva rensa osv. Grannen kommer hem och tittar och hör och häpna och går in i huset. Kommer inte ut och hjälper till.

Nu undrar jag.Rim och reson säger mig att grannen som propsat på nytt staket både borde hjälpa till med jobbet och kostnaden. Eller finns det andra juridiska aspekter på det hela.

Kan ni inte bara tala om för grannen nästa gång någon av er ser dom att -"nu har vi tagit bort häcken så nu kan ni sätta upp staketet när ni vill".
          Sen kan ju du sätta en ny häck när huset är klart och du tycker det är dags att ägna sig åt det.
          Anki

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          farbror B
          Inlägg 14-06-2005, 08:34
          Länk hit: #13

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Fann detta på Vi i Villas hemsida, där man hade samlat frågor av denna art och låtit jurister svara.
          Ha tålamod när du läser bara, det kommer relevant information så småningom....

Grann(o)sämja
          Vår granne tycker att våra träd och buskar är planterade för nära tomtgränsen - han kan inte komma åt att underhålla sitt staket, som täcker en del av tomtgränsen. Sedan planerar han att sätta upp ett nytt staket mellan tomterna.

Finns det något som ger honom stöd för hans uppfattning att vi planterat våra träd och buskar för nära tomtgränsen? Behöver han ha vårt godkännande att sätta upp ett nytt staket på tomtgränsen eller räcker det med att han placerar staketet på sin tomt?

Tråkigt när vi bott bredvid varandra i tretton år och aldrig tidigare funnits tillstymmelse till osämja.

Svar:
          De enda bestämmelser av grannelagsrättslig natur som finns i jordabalken (JB) och som är relevanta på denna fråga är stadgandet i 3 kap 1 § att var och en vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom skall ta skälig hänsyn till omgivningen samt stadgandet i 3 kap 2 § om rätt för fastighetsägare att under vissa förutsättningar ta bort rot eller gren som tränger in på fastigheten från angränsande område.

Om grannen behöver underhålla sitt staket, vilket jag tolkar som att det med vissa mellanrum behöver målas om, får ni vid dessa tillfällen se till att han får åtkomst till staketet genom att klippa rent framför det i tillräcklig omfattning.
          Om träd och buskar i övrigt inte hindrar grannen att nyttja sin tomt ser jag inget stöd för grannens uppfattning.

Beträffande grannens staket skall det i första hand vara så placerat att det står hans tomt och inte "tränger in" över tomtgränsen till er tomt.

Staketet kan då sättas upp utan ert medgivande.
          Observera dock att reglerna för exempelvis höjd på staket varierar bland landets kommuner. Det är därför viktigt att ta reda på vilka regler som gäller i hemkommunen.

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Hannele
          Inlägg 14-06-2005, 09:06
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Bettson @ 13-06-2005, 11:55)
          Vi hade knappt flyttat in i vårt renoveringsobjekt förrän första grannen började hoppa på oss om nytt staket.

Han passade på - och hoppas att ni nappar.
          Nej, låt han bygga själv på sin sida (som vår granne gjorde).

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Bettson
          Inlägg 26-06-2005, 11:57
          Länk hit: #15

Medlem

Tänkte jag skulle ge er en rapport om hur det går med staketbygget.

Jodå, maken har ju lovat grannen att vi skulle bygga ett GEMENSAMT staket och maken håller alltid vad han lovar. Det skulle möjligtvis vara dödsfall eller egen begravning som skulle få honom att ändra sig på den punkten.

Efter att han huggit ner häcken och sprutat rötterna så att de skulle dö av, så behövde vi vänta några veckor efter den behandlingen att göra nytta.

Då kommer grannen och gnatar på mig för att det inte händer något och att det tar för lång tid. Jag förklarade för honom att det är lättare att hugga bort döda rötter än att dra bort de levande och att behandlingen tar tre veckor.

Så hade maken planeringssamtal med grannen om hur staketet skulle byggas. Grannen hade en hel del åsikter om hur det skulla vara. Det skulle läggas grov slipers mellan tomterna och vägas av, sedan skulle staketet monteras ovanpå detta.

Maken har transporterat bort allt det gamla häckmaterialet. Han har hämtat hem grus till att grusa under slipersen. Han ägnade nästan två hela arbetsdagar att dra bort alla gamla rötter, sträckan är trettiosju meter.

Nu är det så att på måndag börjar makens semester och vi har byggnadsställning bokad som kostar pengar för varje dag. Alltså vill vi ha staketet klart innan dess vilket vi talat om för grannen också.

Förra veckan påbörjades grävningen för läggning av slipersen. Nu fick sonen ta över eftersom vi hade bråttom att bli klara. Har har tillbringat ett par varma svettiga dagar med att gräva och väga av. Vi frågade grannen om han kunde ta hand om en del jord för det blir ju en hel del. Svaret blev nej, den får ni transpotera bort. Nu ligger det ett par kubikmeter jord på vår tomt som vi måste ta hand om
          Varje kväll när grannen kommit hem från jobbet och sonen stått och grävt har han kommit som någon sorts arbetsledare och inpekterat jobbet. Så har han avslutat med att nu skall han gå in och duscha och äta efter en lång dags jobb. Det skall bli skönt att få ta igen sig.

Både sonen och jag har blivit ursinniga över hans både retsamma och nedvärderande attityd. Vi har tom grälat med far i huset för vi vill säga ifrån. Men maken vill inte. Vi tycker det känns som om han hellre låter grannen slänga skit på oss än att säga ifrån vilket vi är besvikna på.
          Han säger att han skall säga ifrån ifall grannen vägrar att betala sin del, innan dess vill han inte säga något.

Nu börjar maken driva på riktigt rejält eftersom grannens arbetskraft han räknat med uteblivit och att byggnadsställningen som är beställd till måndag kostar pengar / dag. Så även midsommarafton jobbade sonen och maken.
          Nu var allting avvägt och sedan hade de grusat botten för att inte slipersen skulle ruttna. De började på morgonen med att lägga slipersen och väga av på nytt. Grannen kommer och inspekterar och går därifrån igen. Nu fällde äntligen maken en kommentar om att han tyckte att grannen borde hjälpa till. Svaret blev att han brukade åka bort midsommarafton och tänkte göra så i år också.

Men inte åkte de bort inte. När sonen stod tre meter från deras altan och jobbade så fäller deras tonåriga barn kommentarer att där ute går dom och jobbar och vi sitter och har det bra. Hela familjen svarar med ett hånfullt gapskratt på det yttrandet. Familjen satt kvar på altanen hela dagen skrattade och fällde retsamma kommentarer.Klockan två på eftermiddagen var all slipersen lagd och nu tog min familj midsommar. Då går grannen ut och kopplar på sin husvagn och åker bort.

Idag är mina jobbare iväg och köper staket. Fömodligen kommer staketet att vara monterat innan kvällen. I morgon skall vi göra i ordning en räkning till grannen på hans materialdel. Jag är mycket tveksam till om vi får några pengar av honom.,

Ursäkta om jag gnäller men idag är jag arg. Mest på grannen och lite på gubben min, som jag tycker är för snäll. mad.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 26-06-2005, 12:02
          Länk hit: #16

Medlem

HM...om han inte vetalar sin del, så hade jag baske mej tagit ner stacketet igen mad.gif mad.gif mad.gif
          sen kunde grannen göra vad katten han vill, bygga eget eller låta det vara öppet sad.gif sad.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 26-06-2005, 12:02
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

Vilken idiot till granne! ohmy.gif mad.gif

Tyvärr tycker jag din man varit alltför "snäll"...

Ge grannen en saltad nota, som inkluderar alla arbetstimmar!

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Reserv
          Inlägg 26-06-2005, 12:07
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Material?? blink.gif Ta för fasiken bra betalt för arbetstiden också. Det är inte mer än rätt att eran granne betalar hela kalaset. Tur att det inte var min granne mad.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 26-06-2005, 12:11
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

Ta bort allt låt det vara ett gapande hål där!

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          pejori
          Inlägg 26-06-2005, 12:29
          Länk hit: #20

Medlem

han har lovat att sätta upp det, men inte sagt något om att inte ta ner det igen om han inte betalar rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 15:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon