Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför gillar kråkorna singelgiftet?
          lena:-)
          Inlägg 16-06-2005, 14:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Jag kom på dom i morse, kråkorna, det är dom som äter upp snigelgiftet...JAg har lagt ut flera kvällar i rad och dagen efte har det varit alldeles tomt. Igår la jag ut gift i pallkragarna, imorse satt dom där, hackade och for runt, förde oljud...........Vad gör man....och vad blir det med sniglarna...jo dom blir fler och kråkorna blir fler.....För dom tar väl inte skada antar jag, dom verkade mest nöjda. (kanske e kråk-uppåttjack i giftet???) mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          kristerh
          Inlägg 16-06-2005, 14:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag har läst nånstans att både kråkor och skator gillar giftet, så man får försöka att gömma det där de inte kommer åt, i täta buskar o gräs.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          lena:-)
          Inlägg 16-06-2005, 14:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

singelgift.....freudianskt så det förslår biggrin.gif

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          KURT
          Inlägg 16-06-2005, 14:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Om jag har förstått det rätt så innehåller det ju något organsikt ämne som lockar dit sniglarna. Förmodligen lockar det organiska ämnet också till sig andra djur. Det är oklart hur bra luktsinne fåglar egenligen har, men kråkfåglar är i alla fall mycket nyfikna så de provar nog att äta olika saker. Man bör kunna använda någon form av nät, tex hönsnät, för att hindra att igelkottar och andra djur äter snigelgiftet.

Enligt uppgift skall också järnsulfat fungera.

Citera
          *lena:-)*
          Inlägg 16-06-2005, 15:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 5 625

...ve de ruskiga sniglarna och ve kråkorna....jag kan inte skärma av eller lägga giftet så inte kråkorna kommer åt, dom satt ju tom och åt det jag lagt ut under ruccolabladen....... Kan det vara skillnad på olika sorters gift?
          Vet inte vilken sort jag hade förra året men nu har jag Weibulls. Men det ska ju vara samma "gift" i dem. mad.gif mad.gif mad.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-06-2005, 21:22
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det verksamma ämnet i Snigelfritt(järnsufat?) ges bl.a. till höns som kosttillskott eller nåt sånt så det är helt ofarligt för fåglar. Till sniglarna har man tillsatt ett ämne som lockar dom.

Fåglar har mycket dåligt till inget luktsinne. Det finns några undantag, gamar och stormfåglar bl.a.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          KURT
          Inlägg 17-06-2005, 06:08
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Gossen Ruda @ 16-06-2005, 22:22)
          Det verksamma ämnet i Snigelfritt(järnsufat?) ges bl.a. till höns som kosttillskott eller nåt sånt så det är helt ofarligt för fåglar. Till sniglarna har man tillsatt ett ämne som lockar dom.

Fåglar har mycket dåligt till inget luktsinne. Det finns några undantag, gamar och stormfåglar bl.a.

Det är väl de sydamerikanska gamarna som är kända för att ha så bra luktsinne (de härstammar från storkfåglar medan de afrikanska gamarna härstammar från rovfåglar). Men sammtidigt har har preliminär analys av kycklingens genuppsättning visat att de har en massa luktreceptorer, så kanske har de ändå inte så dåligt luktsinne!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 23:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon