Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mobbning i skolan, Skolor anmälda efter självmord
          Skatmor
          Inlägg 17-06-2005, 09:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT
          Föräldrarna till en 13-årig pojke som tog sitt liv i april har anmält två skolor i en västsvensk kommun till Skolverket.
          De anser att skolorna inte har agerat tillräckligt mot den mobbning som pojken utsatts för under flera år.

Man blir förskräckt när det uppenbaras att vissa skolor inte tar mobbning på allvar och att skolans ointresse för den mobbade 13-åringen fått till följd att han tog livet av sig.

http://expressen.se/index.jsp?d=201&a=301688

Expressen mad.gif

Citera
          6 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          kristerh
          Inlägg 17-06-2005, 10:13
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Ja det är fördjävligt att det inte tas på allvar mad.gif
          sedan borde den mobbingen som elever utsätter lärare för oxså tas upp.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          farbror B
          Inlägg 17-06-2005, 10:35
          Länk hit: #3

Gäster
          Antal inlägg: 1 824
          Medlem nr: 5 152

Sen måste jag få påpeka något!!

Det pratas alltid om mobbing och att det är skolans fel om det inte avbryts, skolans fel hit och skolans fel dit..

Skolpersonal gör säkert allt dom kan!
          Ministrar och andra säjer att man måste ta krafttag mot dom skolor som inte klarar av problemen...

När ska man ta krafttag mot mobbarna????

Sluta dalta med mobbare, kasta ut dom ur skolan och låt fredliga elever vara just ifred!

--------------------
          kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =)user posted image

Citera
          Rossi
          Inlägg 17-06-2005, 10:40
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Håller med farbror B. Varför ska de som mobbas tvinga byta skola för att komma bort från sina marodörer?

Detta gäller oordningen överhuvudtaget i skolorna tycker jag. Man vet att lärare/vuxna/föräldrar inte får lov att handgripligen reagera. Jag är inte för aga - det är inte det - men när man vet att man kommer undan och hotar lärarna att ringa BRIS och anmäla så kommer man liksom ingen vart. Men att bli utkastad från skolan som farbror B påpekar låter som en god idé.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          farbror B
          Inlägg 17-06-2005, 10:49
          Länk hit: #5

Gäster

Läste om en 15-årig flicka i en tidning!

Hon överfölls av fyra (4!!!) skol"kamrater", lades upp på ett pingisbord och där klädde de delvis av henne och slickade på hennes exponerade kropp.

(gråter fan av ilska när jag skriver detta..)

Hon anmälde dom och nästa dag i skolan mötte hon dom i korridoren, eftersom man enligt lag inte FÅR stänga av elever i grundskolan.
          Hon är psykiskt knäckt och har slutat gå i skolan, killarna är kvar i all välmåga..

VAR F-N ÄR RÄTTVISAN I DET? mad.gif sad.gif

--------------------

Citera
          Posse
          Inlägg 17-06-2005, 11:16
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Skatmor @ 17-06-2005, 10:13)
          CITAT
          Föräldrarna till en 13-årig pojke som tog sitt liv i april har anmält två skolor i en västsvensk kommun till Skolverket.
          De anser att skolorna inte har agerat tillräckligt mot den mobbning som pojken utsatts för under flera år.

Man blir förskräckt när det uppenbaras att vissa skolor inte tar mobbning på allvar och att skolans ointresse för den mobbade 13-åringen fått till följd att han tog livet av sig.

http://expressen.se/index.jsp?d=201&a=301688

Expressen mad.gif

Personligen anser jag nog att även webforuminnehavare borde kunna polisanmälas om de inte aktivt agerar mot ev mobbning på forumet.

Citera
          birgitek
          Inlägg 17-06-2005, 12:18
          Länk hit: #7

Gäster

Nä Posse, nu har du spårat ur totalt! För min del anser jag att det är SJUKT att jämföra lite smågnabb mellan vuxna människor på ett internetforum med den oerhört tragiska händelse som denna tråd tar upp.
          SKÄMS och SKÄRP till dej!
          Birgit Ek

P.S På mej verkar det som att du vill att alla ämnen skall sluta med bråk.D.S

Citera
          Pirum
          Inlägg 17-06-2005, 12:34
          Länk hit: #8

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (farbror B @ 17-06-2005, 11:49)
          Hon anmälde dom och nästa dag i skolan mötte hon dom i korridoren, eftersom man enligt lag inte FÅR stänga av elever i grundskolan.
          Hon är psykiskt knäckt och har slutat gå i skolan, killarna är kvar i all välmåga..

Skandal, sådana där fähundar borde skickas hem eller på anstalt, har inte i skola att göra. Den typen av sexuella övergrepp vittnar om att något är allvarligt fel innanför skallbenet.

Skolan är tveklöst den farligaste arbetsplatsen vi har i Sverige. Studenter, ända från småttingar till universitetsstuderande, omfattas dessutom inte av samma regler, lagar och trygghetssystem som övriga i Sverige boende personer.

Det måste tas krafttag mot mobbningen. Men samtidigt är det ju ett jättesvårt problem. Många av de värsta mobbarna har det nog inte så lätt på hemmaplan, och (mer?) stryk, hot, utskällningar hjälper nog knappast. Det gapas i vårt samhälle så ofta på "hårdare tag", men det inses inte att det är just "hårda tag" som ofta medverkat till att driva fram en ohållbar situation.

Så, jag är kanske inkonsekvent då, vill inte ha "hårdare tag", men vill skicka hem mobbare eller skicka dem på anstalt? Jag ser inte detta som hårdare tag, jag ser det som ett agerande som inte är till för att straffa, utan hjälpa, både förövare och offer.

Har ni sett den där antimobbningsreklamen på TV? Där vuxna människor beter sig som barn? Spottar på varandra osv. Mycket bra tycker jag, för den visar på hur absurd skolan är som tillåter sånt.

Självklart finns även vuxenmobbning, men det är inte ALLS i samma omfattning eller på samma nivåer som i grundskolan. Dels därför att många mobbare helt enkelt blir mindre korkade när de blir äldre, dels därför att vuxna lättare kan flytta på sig. Nej, det är inte lätt att flytta från ett jobb, men det är lätt att flytta från ett forum. Och bådadera är mycket enklare än att flytta från en skola pga mobbning.

Mobbning av barn gör mig verkligen upprörd, det är i mina ögon tusen gånger värre än om en vuxen diskrimineras pga rasism eller liknande.

--------------------
          zon2.5

Citera
          farbror B
          Inlägg 17-06-2005, 12:38
          Länk hit: #9

Gäster

CITAT (Pirum @ 17-06-2005, 13:34)
          CITAT (farbror B @ 17-06-2005, 11:49)

Skandal, sådana där fähundar borde skickas hem eller på anstalt, har inte i skola att göra. Den typen av sexuella övergrepp vittnar om att något är allvarligt fel innanför skallbenet.

Skolan är tveklöst den farligaste arbetsplatsen vi har i Sverige. Studenter, ända från småttingar till universitetsstuderande, omfattas dessutom inte av samma regler, lagar och trygghetssystem som övriga i Sverige boende personer.

Mmm håller fullständigt med!
          Begår man sexövergrepp i 14-15årsåldern, behöver man vård!
          Och de övriga eleverna behöver att dom kommer bort.

Angående reklamen!
          Skolan tillåter inte att folk spottar på varann...!!
          Polisanmäl allt som för vuxna skulle anses som brottsligt, så kanske nåt händer!!!

Om det jag berättade skulle hända en tjugoåring på stan en fredagkväll, skulle grabbarna kunna få två års fängelse!!!!

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 17-06-2005, 13:21
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

CITAT (birgitek @ 17-06-2005, 13:18)
          Nä Posse, nu har du spårat ur totalt! För min del anser jag att det är SJUKT att jämföra lite smågnabb mellan vuxna människor på ett internetforum med den oerhört tragiska händelse som denna tråd tar upp.
          Birgit Ek

Håller helt med Posse det är inte klokt att forumsinehavare inte agerar när det är mobbing vilket gör dom delvis till mobbare själva, på samma vis som dom som inte agerar på arbetsplatser när någon blir mobbad man skall agera då och det kan vara att säja till facket eller arbetsgivaren om man inte vågar att ingripa direkt.

Mvh andersen.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          birgitek
          Inlägg 17-06-2005, 13:45
          Länk hit: #11

Gäster

Jag tycker man skall vara försiktig med ords värdeinnebörd, mobbing är något fruktansvärt. Det är inte mobbing att säga emot, att ha en avvikande åsikt. Att opponera sej mot dumheter är inte heller att mobba.

Vem är det som blir mobbad här och vilka är det som mobbar? Visst finns här ett par negativa gnällspikar, men mobbing i dess rätta innebörd har jag inte sett till. dessutom är det frivilligt att delta här till skillnad från skolan.
          Birgit Ek

Citera
          farbror B
          Inlägg 17-06-2005, 13:48
          Länk hit: #12

Gäster

Så här säjer professorn i mobbning, Dan Olweus,om vad det egentligen är.

Mobbning är när en, eller flera personer, under en längre tid
          blir utsatta för negativa handlingar av en eller flera personer.

(skrev ur minnet, ifall det blev lite annorlunda)

--------------------

Citera
          pejori
          Inlägg 17-06-2005, 13:49
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

håller med dej birgitek... en del gnäller enbart för att skapa bråk och irritation på forumet:( sad.gif
          kollar man på deras inlägg, så är det bara negativa ochklart provokativa trådar dom deltar i
          jag har ett par tre stycken som jag aldrig kommer att svara på i fortsättningen. tror att det bästa är att tiga ihjäl dom wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          andersen
          Inlägg 17-06-2005, 14:00
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Håller helt med dej att mobbing är något fruktansvärt. Därför skall det inte tigas ihjäl utan tas upp som det problem som det är.

På frågan om det förekommer mobbing här på forumet, så är det på gränsen många gånger.Tycker dock att det var värre förut men det är väll ingen tröst och framför allt så beror det inte på webbansvarig dom lyser med sin frånvaro när det är tjafs och bråk här som kan uppfattas som mobbing.

Att man som du säjer inte tycker lika behöver inte betyda att man mobbar varandra för du Birgit och jag har tyckt olika många gånger utan att jag har tyckt mej blivit mobbad,hoppas att samma sak gäller dej.

Mvh andersen.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          birgitek
          Inlägg 17-06-2005, 14:11
          Länk hit: #15

Gäster

Nej Andersen, jag har aldrig kännt mej mobbad av dej fast vi många gånger tycker olika, tvärtom känns det ganska stimulerande. det är bra att bli lite provocerad ibland, då tänker man till en extra gång.
          När det gäller den här tråden så blev jag faktiskt riktigt arg och äcklad över Posses sätt att jämföra lite smågnabb med en händelse som drev ett barn att ta sitt liv.
          Tycker att Posse bör tänka efter en och annan gång innan han/hon ger sej ut i debatten ( det är en åsikt jag står för, så kalla det inte mobbing)
          Birgit Ek

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-06-2005, 14:49
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (kristerh @ 17-06-2005, 11:13)
          Ja det är fördjävligt att det inte tas på allvar mad.gif
          sedan borde den mobbingen som elever utsätter lärare för oxså tas upp.

Sedan borde den mobbingen som lärare utsätter elever för också tas upp.
          Alltför vanligt.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 17-06-2005, 16:51
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

CITAT (farbror B @ 17-06-2005, 11:35)
          Skolpersonal gör säkert allt dom kan!

Håller inte med!

Gick själv i en skola där all mobbning togs upp och utreddes snabbt som bara sjutton, de superfå gånger det nu inträffade. Och inte var det många mobbare på den skolan, inte.
          Så visst kan de göra något åt det!

Sen måste jag säga att det är alla vuxna människors ansvar att lägga sig i när de ser någon bli mobbad!

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          *Eko*
          Inlägg 17-06-2005, 17:13
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 393
          Medlem nr: 5 158

Det där med mobbning är jätte svårt!

Min son var mobbad i grundskolan. Som ni alla vet är risken väldigt stor om det kommer till mobbarnas kännedom att föräldrar har lagt sig i, samtidigt bemöter skolpersonalen en som en "krävande" förälder....
          De gör vad de kan men vackert och anonymt tal räcker inte långt... kunskap går inte alltid fram.... och nu talar jag inte enbart om ungar....

Jag har en tes som jag alltid kör på mig själv vad jag än gör. Det gäller frågan: Hur skulle det kännas om jag...och den önskar jag alla lärde sina barn....
          så enkelt att säga förstås! Eller hur...

Fromm har sagt: Det måste till en radikal förändring hos människohjärtat för att vi inte skall förinta oss själva.

Kramar till alla
          Eko

Citera
          Posse
          Inlägg 17-06-2005, 18:29
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (birgitek @ 17-06-2005, 13:18)
          Birgit Ek

Jag har inte läst artikeln Skatmor länkat till men det är troligen samma fall jag hört om på radio. Och jag har med engagemang lyssnat och läst om bl.a. andra skolmobbningsfall, och visst även startat en tråd om ett en gång.

Mobbare är i mitt tycke även personer som t.ex. beskyller andra för att vara sjuka och urspårade, och som försöker mästra och sätta sig på andra människor genom att t.ex. skriva "SKÄMS och SKÄRP till dej". F.ö. formuleringar mycket liknande den typ som tidigare undertecknats med Fenja.

Jag tycker att mobbarna även här på forumet - och dess innehavare - borde betänka vad artikeln Skatmor länkat till tycks handla om... att mobbning mycket väl kan driva offren till självmord.

Citera
          Reserv
          Inlägg 17-06-2005, 18:56
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Posse, du skämtar vá? blink.gif Att blanda in löjliga kommentarer i ett trädgårdsforum med mobbning som lett till självmord bland barn, hur patetiskt kan det bara bli? blink.gif wink.gif mad.gif Man häpnar över var toleransnivån ligger hos vissa individer, somliga har noll tolerans, vilket bara det kan verka stötande för omgivningen. Att ropa efter forumvärd så fort nån inte säger det som passar vederbörande är rena petitesserna, tråden handlar om ett mycket känsligt ämne, och du drar upp Tomas99! blink.gif Det finns ingen här på forat som mobbat den "herrn" (för gossen var väl inte passande det heller) Och om han skulle känna så, så tror jag inte att han har på ett fora att göra, han verkar i så fall vara aningen överkänslig för kritik. Vad är så speciellt med just Tomas99? Vad gör just honom till ett undantag, när han kritiserar allt och alla utan att du Posse säger ett knyst? Varför får han säga i princip samma ord till oss andra, men vi får inte ens svara på hans inlägg utan att klassas som mobbare. Är det här ett forum för vuxna människor eller för mentalt instabila personer? Ursäkta, men jag måste få fråga, jag har inte sagt att nån är det, men du framställer Tomas99 som en mycket skör person. Det här forat (och många, många fler) är kanske inte riktigt rätt plats att vara på om man är känslig som du tror/vet att Tomas99 är. sleep.gif

Och jag får väl på käften nu också för att jag tycker att dina kommentarer i den här tråden är löjliga i jämförelse med vad tråden egentligen vill beröra. sleep.gif Posse, det här är INTE mobbning av dig, det är mina åsikter, mina alldeles egna.

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon