Hej alla sork-störda!
Jag har också minst två sorkar (grupper?) i olika delar av trädgården. De gör minst en ny hög varje dag, igår var rekord med fyra nya högar på den lilla gräsplätten framför entrédörren. Har hört att det ska fungera med bananskal som man gräver ner i hålet där de trycker upp jorden. Har gjort detta idogt sedan någon månad, men det verkar inte fungera.
Läste förra veckan att sorkar ogillade lukten av hägg (skrapa barken av en färsk häggkvist och stoppa dit näsan: en lite tung myskdoft, inte olikt urin). Så jag har proppat gräsmattan full med decimeterlånga kvistar av hägg. Hursomhelst dyker det upp nya sorkhögar varje dag trots häggen.
Har jag otur slår alla kvistar rot och hela tomten växer igen med häggbuskar
Såg i Land en annons om ett medel, Revira hette det. Skulle skrämma bort allt vilt, inkl sorkar från trädgården. Hörde någon som trodde det var lecakulor impregnerade med vargurin. Är det någon på forumet som provat eller har hört om detta undermedel? Är det bara vargpiss är det OK, men jag vill inte proppa trädgården full av kemikalier. Då har jag hellre kvar sorkarna

. De är ju trots allt mat åt räv och uggla (vi har minst två kattugglepar som häckar i skogarna runt gården).
Tjaba,
Helena