Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hurra-hjälp-1600 kvm trädgård, Efter en pytteliten radhusträdgård ..
          pysse
          Inlägg 18-07-2005, 12:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 5 623

Vi har köpt sommarstuga och jag har helt plötsligt fått en trädgård på 1600kvm-jag som har beodlad min 100kvm radhusträdgård till max och även haft odlingslott.
          Tyvärr har de 1600kvm stått orörda i över 3 år och allt är helt igenvuxet.
          Jag vet inte riktigt vad jag skall börja med.

Där är en massa fruktträd-äpple,körsbär,plommon etc-men det verkar som om det bara är äppleträdet som ger frukt. Alla de andra verkar liksom förtorkade -är de sjuka eller är de för de inte har blivit beskurna ?

Meterhöga nässlor växer lite här och var. Vinbärsbuskar med massor av bär-kan man klippa ner dem lite när de är färdig bärade.

Kan jag dela och flytta mina egna kryddväxter nu eller måste jag vänta till våren?
          Många frågor från en förvirrad Pysse i Malmö

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          Lena N
          Inlägg 18-07-2005, 12:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 807
          Medlem nr: 361

Börja med att mota bort nässlor och annat oönskat genom att klippa ner med trimmer eller häcksax. Lägg sedan över någon marktäckning som får kväva rötterna. Lägger du på marktäckningen nu så måste den ligga på hela nästa sommar också för att kväva rötterna. Börja alltså med de ytor som du inte planerar att göra något åt i första hand så kan de ligga orörda medan du gör vid en bit i taget på annat håll.

Vinbären kan du gallra ur när de fällt bladen i höst. Klipp inte alla grenar en bit ner som en häck, utan gallra bort de äldsta grenarna nere vid marken.

I princip kan du flytta kryddväxterna nu, men har ni lika torrt i Malmö som här uppe i Göinge så råder jag dig att avvakta blötare väderlek, om du inte har obegränsad tillgång till vatten och tid att vattna.

Upphöjda bäddar, t ex pallkragar, med ogrässtoppande marktäckning under är ett bra sätt att komma ingång på ett ogräsinvaderat underlag.

Fruktträdens skötsel finns det de som kan bättre här.

Lycka till! smile.gif

--------------------
          Lena
          Norra Skåne, zon 2-3

"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.

Citera
          pusillus
          Inlägg 18-07-2005, 19:55
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 287
          Medlem nr: 5 931

Mitt tips är att röja försiktigt i början, det kan ju finnas små förkrymta guldklimpar kvar nere bland nässlorna, som bara vänta på att få lite ljus o vatten smile.gif
          Grattis till drömtomten föresten, det skulle väl inte varit roligt att ta över en färdigdesignad tomt, som är pedantskött ??biggrin.gif
          Lycka till
          Pusillus zon 3

--------------------
          Pusillus zon 3
          Småland

Citera
          Ophelia
          Inlägg 18-07-2005, 20:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

Börja röja lite. En bra tanke är att du tar med dig maken och ni spatserar runt med en stol och tittar lite här och där för att se vad ni skulle trivas först någonstans. Alltså var ni skulle vilja ha som fikaställe, sitta och umgås. Det är där ni ska börja först och främst. det andra kvittar ju egentligen. Har inget blivit gjort under lång tid så kan det ju säkert vänta en stund till. Det värsta ni kan göra är att börja dutta lite här och där för då blir det till slut för mycket och ni kommer att bli utleda på arbetet.

Vinbären kan beskäras på sensommaren-hösten efter bladen fallit.

Äppelträden kan beskäras i JAS (juli-augusti-september). Vill du se om du kan snygga till plommon och körsbär, kan de beskäras efter skörden.

Lycka till!! smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-07-2025, 06:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon