Jag planterade min sieboldii i fjol och den hade 18 blommor i somras, från midsommar tre veckor framåt. Varje blomma blommar i ett par dagar, men sedan kommer nya.
Rekommenderas, den vita färgen och doften är helt bedårande, dessutom så tittar blomman neråt på betraktaren.
Dock, det kan hända att sieboldiis blad fryser på våren vilket lär försämra blomningen. Hade inget sådant problem i år, i alla fall. Dessvärre plundrades knopparna tidigt på våren av fåglarna, men det hindrade inte blomningen (förutom att några blommor saknade en och annan tepal). Har aldrig träffat någon annan som hade själv problem med fåglar på magnolior.
Har tittat lite på tänkbara magnolior åt mig själv (zon II), och dessa blommar på våren och borde klara zon III: - Galaxy (rosa) - Eskimo (vit), blommorna tål frost - Merrill (Dr. Merrill) - Daybreak (rosa/orange), blommar som ung - Sunsation (gul), blommar som ung, lite osäker ang härdigheten - Sunspire (gul), blommar som ung, lite osäker ang härdigheten - Stjänrmagnolia (vit), liten
Men zon III är på gränsen för många magnoliasorter. Ovanstående uppgifter är hämtade från olika ställen på nätet så ingen garanti kan gesför att de är 100% korrekta.
|