| |
medlemsregister ?, Nån som har en bra ide ? |
|
|
|
|
25-07-2005, 11:40
|

Medlem
Antal inlägg: 411
Medlem nr: 3 745

|
Hej ! Eftersom jag vet att här brukar finnas folk med kunskaper om både det ena och det andra tänkte jag att jag skull fråga här, kantänkas att nån har en bra ide. Vi är en förening, mellan 2 och 3 hundra medlemmar, vi har naturligtvis ett medlemsregister redan nu, men det funkar ganska dåligt, skulle vilja ha nått bättre. Alltså ett register som är lättanvänt, alltså även för den som inte är så kunnig. som kan skriva ut etiketter som kan skriva ut listor på valda kriterier och som antingen är anpassat för våra behov eller som är lätt att anpassa, även för dumbommar Hälsningar Anncharlotte
|
|
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
|
25-07-2005, 14:15
|

Medlem
Antal inlägg: 750
Medlem nr: 3 737

|
är medlemmsansvarig i nordiska ciklidsällskapet och vi använder filemaker pro. inte mitt val var det vi använde när jag började men en så länge har det fungerat bra. Kan inte programmet alls men ettikett hantering och medlemshanteringen går väldigt lätt ändå och vi har ca 1300 medlemmar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:37
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Jag skulle satsa på SPCS ekonomiprogram för föreningar. Kostar 3100 kr.
Lättanvänt. Sortera medlemmar som aktiva, passiva. Medlemmarna kan tillhöra olika avdelningar mm. Du kan skriva ettiketter och göra urval på vilka du vill ha, kategori, postnummer mm.
Programmet har också avtalsfakturering vilket är bra. Då är det lätt att hålla reda på vilka medlemmar som betalat.
I föreningslivet så är bokföringskravet numera ganska stort och därför så borde föreningen hjälpa kassören med ett bra program så att tiden det åtgår till att vara kassör inte blir så stor.
Likaså stärkt ofta föreningens ekonomi om man lättare kan hålla reda på pengarna samt göra utskick lätt osv.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:39
|

Medlem
Antal inlägg: 750
Medlem nr: 3 737

|
vi kör e-redovisning från plusgirot för att hålla ihopp kassörens och medlemsansvarigs arbete, vi håller precis på å komma igång med det men det verkar som om det kommer fungera bra (speciellt när man bor i olika städer)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2005, 15:12
|
Medlem

|
Jo i och för sig. Men det var inte riktigt så jag menade.
Säg att du i en förening har dels medlemsavgift. Dels kurser eller andra aktiviteter som skall vara intäkterna i föreningen.
Avtalsfktureringen innebär att du skickar en faktura på medlemsaggiften och väljer då alla medlemmar. Fakturan utformas så att du bara lägger den i fänsterkuvert och skickar. Slipper dra ut etiketter och fixa, Sparar tid. Dessutom så är etiketter dyrt.
Dessutom kan du välja att göra utskick till passiva medlemmar genom brev och etikett.
Du kan också välja att fakturera kurserna för sig. Du kan göra urval vilka som gått grundkurs genom artikelregistret och erbjuda just dessa fortsättningskurs via utskick .
Och så en sak till. Fakturorna kan skicka via e-mail som pdf filer läsbara för alla medlemmar som har e.mail. Man kan välja det på medlemsnivå ifall inte alla har så skriver man ut resten på papper. Då sparar ni massa porto som brukar var en stor post i en förening.
Sedan så har vi detta med att folk inte betalar. Fakturorna som inte år betalade ( ni bokar lätt av med e-redovisningens utdrag) kommer på speciella listor så då behöver ni bara jobba med dom vid behov.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2005, 15:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (anncharlotte @ 25-07-2005, 12:40) Vi är en förening, mellan 2 och 3 hundra medlemmar, vi har naturligtvis ett medlemsregister redan nu, men det funkar ganska dåligt, skulle vilja ha nått bättre.
Hälsningar Anncharlotte Måste man inte ha tillstånd för att lägga upp ett medlemsregister, eller hur är det på den fronten?
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2005, 20:24
|

Medlem

|
Kan inte svara på vad lagar säjer om medlemsregister, men det är ju för en förening en nödvändighet, hur ska man annars kunna hålla koll på vilka medlemmar man har och vilka som tex ska tidning mm. I och med att du går med i föreningen så ger du ju ditt tillstånd till att ditt namn förekommer i registret. Att lägga ut registret på nätet därimot är ju en annan sak, det kan jag inte tänka mej är tillåtet. Jag har tittat på spcs, och visst det verkade bra, men vi har redan ett bra bokföringsprogram, så både av snålhet och av anledningen att jag då måste lära mej att handskas med étt nytt bokföringsprogram kändes det inte så intressant. Men kan tänkas att jag bör tänka om. Filemaker har jag också funderat på, men den provverision jag tittade på verkade inte ha så många funktioner som jag önskar, eller annars är det bara det att jag inte förstod. Tack i alla fall för alla era förslag.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2005, 20:28
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
I Filemaker Pro kan du bygga i princip de funktioner du vill ha, jag har använt det som medlems- och faktureringsregister många gånger. Ta kontakt med en bra programerare så får du det exakt som du vill. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
25-07-2005, 20:47
|

Medlem

|
Ja just, en bra programerare ! Var hittar man sådana ? Det får ju inte kosta alltför mycket heller.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-07-2005, 11:35
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
Halaj!
Ifall du har windows officepaket så finns det ett program där för just sånt här. Det heter Windows Access. Tyvärr kan jag det inte själv, så jag kan inte hjälpa dig.
//T
|
|
|
|
|
|
|
|
26-07-2005, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (anncharlotte @ 25-07-2005, 21:47) Ja just, en bra programerare ! Var hittar man sådana ? Det får ju inte kosta alltför mycket heller. Om ni är 2-300 medlemmar kanske det finns någon där som är programeringskunnig och kan hjälpa till med detta? Å andra sidan är väl ett bra fungerande program att hantera medlemmar i en vettig investering för vilken organisation som helst? Du får väga kostnaden mot fördelar i längden så gissar jag att det faktiskt hamnar på en vetttig nivå i slutändan i alla fall. Jämför tid det tar att sitta och skriva adresser till alla vid utskick mot att kunna ta ut etiketter till exempel. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
26-07-2005, 12:15
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
Har ni Access? Jag kan lätt göra en Accessdatabas åt er.
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
26-07-2005, 15:09
|

Medlem

|
Hej igen ! Jo visst är det en vettig investering för föreningen att skaffa ett bra program, problemet är väl snarast att vi lider brist på nån som är duktig nog till att kunna anpassa det just till oss. I alla fall någon som är villig att göra det, det är ju inte alltid samma sak. Ralf, ditt erbjudande känns intressant, jag själv har inte Access men det är inte jag som har hand om medlemsregistret och jag tror att hon som har det har tillgång till hela officepaketet, för det är väl där Access ligger ? Har du något exempel på hur det skulle kunna se ut och fungera ? Och så naturligtvis den där eviga frågan vad skulle du ta för att göra det ? Och så sista frågan, hur gör man då, du kopierar det på en cd och skickar hit och vi installerar det tillsammans med det ordinarie programmet, eller ?
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2005, 22:49
|

Medlem

|
Och vart tog Ralf vägen ?
|
|
|
|
|
|
|
|
04-08-2005, 23:01
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (anncharlotte @ 04-08-2005, 23:49) Och vart tog Ralf vägen ? Semester?
|
|
|
|
|
|
|
birgitek
|
05-08-2005, 09:33
|
Gäster

|
Jag rekomenderar också Access för alla typer av register, stora som små. Enkelt och funktionellt. Birgit Ek
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2005, 09:27
|

Medlem

|
Vi är fortfarande i behov av lite hjälp, så jag flyttar upp den här frågan en liten bit. Ralf tex , tror du att du kan hjälpa oss ?
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2005, 13:22
|
Medlem

|
CITAT (anncharlotte @ 19-08-2005, 10:27) Vi är fortfarande i behov av lite hjälp, så jag flyttar upp den här frågan en liten bit. Ralf tex , tror du att du kan hjälpa oss ? Om du ni skall föra en databas i acsess så oavsett vem som hjälper dig så bör du själv börja med att tänka ut vad du skall använda den till. Det avgör nämligen hur den skall byggas. Och sedan ett gott råd se till att det finns lite mera posisioner i databasen än vad ni har användning för till att börja med annars kan ni inte bygga ut. Många gånger så kommer man på flera användningsomräden efter hand. Positioner kandek det inte hette..... men du förstår vad jag menar, kanske.
|
|
|
|
|
|
|
|
19-08-2005, 13:36
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 15:37) Jag skulle satsa på SPCS ekonomiprogram för föreningar. Kostar 3100 kr. Ja, jag tror till och med jag sett det rabatterat rätt rejält nånstans. Vet inte om det gällde enbart idella föreningar dock. Tror det finns prov-version på spcs hemsida, men jag är stressad och har inte tid att leta upp någon... Jag håller som bäst på med att planera ett medlemsregister för en mindre förening, men har inte heller bestämt mig riktigt för hur det ska byggas upp.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
3 användare läser den här tråden just nu (3 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|