|
Vad är folkvett egentligen?, Hur gör ni? |
|
|
|
25-07-2005, 13:45
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
Säg att man står i en kassakö. Plötsligt öppnar en kassa till bredvid den där du står och köar. I mitt huvud så är det den som köat längts som skall ha företräde till nya kassan. Alltså byter jag inte kassakö om jag står långt bak men jag verkar nästan vara ensam om den åsikten. Men om jag står längre fram och verkligen tycker att det vore min tur så har jag märkt att det inte lönar sig om man inte är blixtsnabb. Rör du dig inte tillräckligt fort så står du plötsligt mellan två kassaköer så det är säkrast att stå kvar. Även jag har snabba dagar och har hunnit först fram till nya kassan. Då har det inträffat att personer bakom mig har kastat sina varor från ungefär en meters håll upp på bandet och hävdat att han var först trots att han stod bakom mig. Så där med avgränsningspinnen. I mitt huvud så är det artigt att lägga pinnen framför sina varor. Dvs visa den som står före i kön att jag inte inkräktar på hans/hennes utrymme och naturligtvis inte tänker blanda våra varor så att det blir fel person som betalar. Jag tycker det känns oartigt att lägga en pinne efter mig ungefär som om jag misstänkte personen efter mig att vara oärlig och få mig att betala hans varor. Samtidigt hade jag en sur yngre man efter mig i kassan förra veckan som fällde kommentaren " lägg dit en pinne när du är klar kärringdj*l". Den snällt köande artiga svensken verkar snart vara ett minne blott. Men jag blir lite nyfiken. Hur gör ni?
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
25-07-2005, 13:53
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Företräde till den nyöppnade kassan har jag aldrig sett att nån får... det är djungelns lag som gäller, jag har inte heller sett att nån kastar sina varor för att komma först  var handlar du jag lägger alltid en pinne efter mig om tillfälle ges, och är tacksam om någon annan gör det om jag står efter i kön, jag tycker det är självklart att man lägger pinnen efter sig. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
25-07-2005, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 14:45) Jag tycker det känns oartigt att lägga en pinne efter mig ungefär som om jag misstänkte personen efter mig att vara oärlig och få mig att betala hans varor. Jag tycker det är omtanke att han framför mej lägger en pinne åt mej.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
25-07-2005, 13:57
|
Medlem

|
Jag tar inte illa upp om någon lägger en pinne framför mig men har fått lära mig att man borde lägga sin före för att inte vara oartig mot den efter. Men som sagt jag blev kallad kärringdj*l i förra veckan för det. Och Krister, jat uttryckte mig kanske lite luddugt angående företräde. Det har väl ingen men djungelns lag tycker jag är otrevlig. Hänsyn kanske man skulle kalla det att låta de som väntat längst få komma först till nya kassan. Fast "hänsyn" kanske inte existerar längre.
|
|
|
|
|
25-07-2005, 13:59
|
Medlem

|
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 14:57) Fast "hänsyn" kanske inte existerar längre.  Jag håller med, hänsyn blir mer o mer sällsynt. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:07
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Håller helt med dej ang kassakö, Bettson... Den som har vassast armbågar hamnar först...
Däremot håller jag inte med dej ang pinnen...
Tycker tom tvärtom! Det är artigt, man säger typ: Varsågod, nu har jag plockat upp mina varor, nu är det din tur..
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:12
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 15:03) Men det är inte folkvett att parkera sin shoppingvagn fullt med skräp.  ja det blir man lika förb på varje gång, fullt med rester efter korvätande familjer och annat roligt, en annan sak som inte hör hit förutom att det gäller livsmedelsaffärer är de ofräscha varukorgarna, undrar hur mycket bakterier det finns i dem tittar man i dem så finns både det ena och det andra intorkat, finns det ingen "disk" för dem? om inte så kanske det skulle vara en affärsidé till någon företagsam arbetslös att uppfinna en sådan maskin. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:17
|
Medlem

|
CITAT (Caprice @ 25-07-2005, 15:07) Håller helt med dej ang kassakö, Bettson... Den som har vassast armbågar hamnar först...
Däremot håller jag inte med dej ang pinnen...
Tycker tom tvärtom! Det är artigt, man säger typ: Varsågod, nu har jag plockat upp mina varor, nu är det din tur.. Aha.... då kanske man får ändra åsikt. får väl lägga både före och efter. Det är ju många som inte använder dylika pinnar alls.
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:21
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 25-07-2005, 15:12) CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 15:03) Men det är inte folkvett att parkera sin shoppingvagn fullt med skräp. :( :wacko: ja det blir man lika förb på varje gång, fullt med rester efter korvätande familjer och annat roligt, en annan sak som inte hör hit förutom att det gäller livsmedelsaffärer är de ofräscha varukorgarna, undrar hur mycket bakterier det finns i dem tittar man i dem så finns både det ena och det andra intorkat, finns det ingen "disk" för dem? om inte så kanske det skulle vara en affärsidé till någon företagsam arbetslös att uppfinna en sådan maskin. krister Det har i alla fall funnits ett företag som tvättat och servat kundvagnar. lagat trasiak och smort uppp hjul och dyl. ¨ Företaget i fråga hade en egen buss med tvätthall, högtryckstvätt och annat och kom och servade vagnar på plats. Ryktesvis har jag också härt att företaget upphärt pga att de var mobila och använde "allmänna" avloppsystemet till tvättvattnet. Jag vet inte om det senaste är sant men jag tycker att kundvagnaran verkar vara smutsigare och mera trögslyttade senaste året.
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:21
|
Medlem

|
Ibland finns det ju bara en pinne som ligger längst framme vid kassörskan  onåelig för den som börjar lasta på bandet. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:24
|
Medlem

|
ANnat ofog när manhandlar är också att lämna kundvagnar mitt på parkeringen. Det är lätt hänt att köra på en kundvagn eftersom de ofta inte syns i backspeglarana. Onödiga bucklor liksom...på bilen alltså.
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:33
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
 Bettson, kanske ska du testa att scanna själv - och betala själv med kort. Då slipper du köer, "felplacerade" pinnar och smutsiga shoppingvagnar, eftersom du kan lägga varorna direkt i dina egna kassar. Toppen! Går väldigt fort också.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:38
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 15:33)  Bettson, kanske ska du testa att scanna själv - och betala själv med kort. Då slipper du köer, "felplacerade" pinnar och smutsiga shoppingvagnar, eftersom du kan lägga varorna direkt i dina egna kassar. Toppen! Går väldigt fort också. Finns inte på min ort. Då får jag åka till stora staden.
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:39
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 25-07-2005, 15:33) Toppen! Går väldigt fort också. Visst är det bra med självscanning, om det finns kassor att betala i, jag var och storhandlade förra onsd och det var längre kö till scanningskassorna än till de ordinarie. jag var urförb, först ska vi göra kassörskans jobb och scanna, då tycker jag att man kan förvänta sig att snabbt få betala. Påpekade det och fick till svar att "vi har personalbrist". krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:50
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Kassakön bryr jag mej inte om utan jag står kvar i alla lägen. pinnen lägger jag alltid efter mej och det händer att jag får tack för det.
Men ett ofog i affären är när folk sparkar korgen med fötterna framför sig det tycker jag är snuskigt, lika så när stora barn sitter i kundvagnen då brukar jag tänka var har dom där fötterna trampat i.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
25-07-2005, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 660
Medlem nr: 3 402

|
Ny kassakö, tror jag är olika på olika ställen i landet och i olika affärer. Det är nog lättare att vara artig på ett litet ställe eller i kvartersbutiken eftersom ens bekanta och grannar handlar där, än på en stormarknad. Pinnen lägger jag alltid bakom mina varor för att personen bakom ska slippa sträcka sig efter den (själv når jag inte så långt) och så att de ser att jag är klar. Att nästan rycka kundvagnen ur händerna på folk är inte folkvett. Jag har oftast en polett och inte en tia som jag hämtar ut vagnen med, och den vill jag ha kvar!
--------------------
Kattgräs zon 3 (tror jag)
|
|
|
|
|
25-07-2005, 15:02
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 25-07-2005, 15:50) Kassakön bryr jag mej inte om utan jag står kvar i alla lägen. pinnen lägger jag alltid efter mej och det händer att jag får tack för det.
Men ett ofog i affären är när folk sparkar korgen med fötterna framför sig det tycker jag är snuskigt, lika så när stora barn sitter i kundvagnen då brukar jag tänka var har dom där fötterna trampat i. Håller med. Inte känns det kul att lägga sina grönsaker och frukter i en sådan vagn.
|
|
|
|
|
25-07-2005, 15:13
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
CITAT (Bettson @ 25-07-2005, 15:24) Annat ofog när man handlar är också att lämna kundvagnar mitt på parkeringen. Det är lätt hänt att köra på en kundvagn eftersom de ofta inte syns i backspeglarana. Onödiga bucklor liksom...på bilen alltså. Håller med dig i detta fallet. Det som irriterar mig också är när de som duktig och ställer tillbaka vagnen för det mesta ställa den sist i den längsta raden trots att det är utanför taket fast det finns flera tomma rader längre in. När det är sådant väder som det har varit sista dagarna så får man alltid ta en blöt vagn. I kassakön lägger jag pinnen bakom mina varor, öppnas det flera kassor är det djungelns lag.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
25-07-2005, 15:19
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Jaha...och hur gör ni med streckkoderna då? Vänder ni dem rätt eller travar ni stora högar på bandet?? En kassörska här blev nästan tårögt tacksam när jag gjorde det...som jag alltid gör...jag hade "räddat hela dan" åt henne... Annars så lägger jag aldrig nån pinne efter mig...men väl före mig...efteråt tänker jag inte på eftersom jag har väldigt bråttom att få packat undan mina varor så att andras får plats eftersom jag oftast har en överfull vagn när jag handlar.. Och jag ser det som "tur"om en ny kassa öppnar...och så mycket som jag får köa pga av norrmän som ska dividera tobak och kylling så skulle jag aldrig komma på tanken att vara generös i det fallet... Just nu så undviker jag stan överhuvudtaget...jag har planerat att handla imorgon kl 9 eftersom det har regnat ett par dagar och i morgon skall det vara vackert väder då KANSKE det går att komma in utan att behöva köa i evigheter...VANSINNET ÄR I FULL GÅNG
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|