Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sommarcypress, Dåliga frön eller sbs?
          Katti med torpet
          Inlägg 07-04-2003, 11:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Jag har sått sommarcypress (Brasisca... någonting, har inte namnet tillgängligt).
          Förlåt, försökt så, borde jag kanske skriva. Inte ett frö gror nämligen. sad.gif

Första gången sådde jag i miniväxthus med ca 20 grader, I tron att jag låtit dem torka ut första gången sådde jag om dem 3 veckor senare under plast och denna gång i 23-25 graders värme. Lik för baskat finns det inte ett frö som gror. Brukar de vara svårflörtade, i senaste AoT stod de ju upptagna i en lista över "lättsådda växter"...
          Vad gör jag för fel?

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 07-04-2003, 11:59
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

I seed germination database kan man hitta att växten är ljusgroende och fröna bara ska strös ut på ytan av såjorden, groningstid ca. 2v i rumstemperatur (runt +20).

Här är länk till seed germination database, växten finns med under sitt gamla namn Kochia, numera har den egentligen bytt till Bassia. Tabellen finns längre ner på sidan.

http://www.backyardgardener.com/tm.html

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Katti med torpet
          Inlägg 07-04-2003, 12:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 906
          Medlem nr: 190

Hm, tyckte ju att det var så jag gjorde...
          Det där med ljusgroende, måste de stå under ett lysrör eller räcker det med halvtaskig rumsbelysning? Sista gången satte jag sålådan ovanpå hyllan för att de skulle få det lite varmare, de innebär att de inte fick någon direkt belysning men helmörkt var det ju inte...

--------------------
          Odlar i kall zon 3.

Citera
          mynta
          Inlägg 09-04-2003, 06:30
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 257
          Medlem nr: 710

Du har nog fått dåliga frön! Mina är sådda under totalt reglementsvidriga former...*S* Jag låt min två-årige son öppna & strö ut fröerna i en glasslåda med jord, för knappt en vecka sedan. Sedan jämnade jag till sådden lite, i hopp om att de skulle komma upp rätt jämt fördelade. Lillkillen vattnade (det blev MYCKET vatten: oj då...) Åsså satte jag plastfolie på. De gror, som attan nu! Så inte upplever jag dem som särskilt svårflörtade inte. Å andra sidan är det första ggn som jag ger mig på sommarcypress (blev blixtförälskad på GBG centralstation förra hösten) så jag vet inte hur de brukar bete sig... unsure.gif

Citera
          thuja
          Inlägg 25-04-2003, 16:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 1 247

Har nyss satt cypressfrön till att gro, tog dem från kottarna på min ädelcypress. Någon som vet ifall det funkar? Pratade med en plantskola och de sådde aldrig frön, tog endast sticklingar och hormonbehandlade dem. Berätta gärna hur det gick med dina frön.

Citera
          mynta
          Inlägg 26-04-2003, 06:55
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 257
          Medlem nr: 710

Sommarcypress är tyvärr ingen riktig cypress. Det är en ettårig ört med nåliknande, dock mjuka blad, som fått sitt namn då de liknar just den omtalade barrväxten. När det gäller barrväxtsådd så ska jag förresten så koreagran, det ska bli intressant & se vad som kommer upp... *vara förväntansfull*

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 09:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon