Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Kronskt trötthetssyndrom, Kvinnorna hårdast drabbade
          Skatmor
          Inlägg 29-07-2005, 09:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT
          Närmare 200 000 personer i Sverige lider av en svårartad trötthet utan medicinsk förklaring. 80 procent av dessa är kvinnor visar en färsk undersökning från Karolinska institutet, skriver Birgitta Evengård.I andra länder får de drabbade behandling i primärvården. I vårt land lämnas de utan vård. De som lider av en förlamande trötthet utan att man vet orsaken måste stå ut med alla påhopp, utan att de får någon hjälp. Jag har arbetat i tolv år med patienter med långvarigt trötthetstillstånd och jag känner en viss förtvivlan över vad denna grupp av individer, en kvinnodominerad undergrupp i den stora trötthetsepidemin får stå ut med, skriver Birgitta Evengård.

Det måste vara psykiskt knäckande att råka ut för detta stora lidande som det innebär att lida av långvarigt trötthetstillstånd och inte bli trodd av läkarvården, utan bli betraktad som en patient som simulerar endast.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=5...ousRenderType=2

DN

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 13)
          Biggan_
          Inlägg 29-07-2005, 10:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Det hela beror nog på att det inte är jämlikhet mellan kvinnor och män.
          Att det är en så stor andel kvinnor som lider av trötthet beror nog på att det fortfarande oftast är kvinnorna som har det mesta arbetet och ansvaret i hemmet och för barnen och dessutom har ett jobb utom hemmet.
          Vad det gäller sjukvården, så är den inte jämlik vad det gäller män och kvinnor.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Posse
          Inlägg 29-07-2005, 14:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (Birgitta P @ 29-07-2005, 11:09)
          Att det är en så stor andel kvinnor som lider av trötthet beror nog på att det fortfarande oftast är kvinnorna som har det mesta arbetet och ansvaret i hemmet och för barnen och dessutom har ett jobb utom hemmet.

Efter att ha ögnat igenom debattartikeln minns jag inte att det stod något om huruvida de drabbade lever ensamma, i parrelationer, i kärnfamilj eller är ensamstående föräldrar.

Jag tror att kanske den främsta orsaken till kroniskt trötthetssyndrom är den totalsjuka arbetsmarknad som politikerna skapat. Där åtskilliga hundratusentals människor tvingas leva i ofrivillig anställningslöshet, och under en än allt större, förnedrande och stressande press från myndigheterna.
          Detta medan många av dem som ännu har anställningar tvingas "jobba för två" och ofta i stor otrygghet. Och tvingas att till stor del försörja dem som försatts i arbetslöshet.

Besökstips: Sveriges Anställningslösas Landsorganisation

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-07-2005, 14:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Är det en period just nu då kvinnor ska nedvärderas och ifrågasättas eller? det pågår juh en undersökning av kvinnor med fibromyalgi "kärringbränna", nu tror en del psykologer (män kan jag väl förmoda) att det går att lindra symptomen hos fibromyalgipatienter genom gruppterapi wacko.gif blink.gif Herre jösses i helv..e! blink.gif Dom kan aldrig vart sammanboende med en kvinna som inte sovit en hel natt på grund av dessa kroniska smärtor, som hellre velat dö än att ha detta helvete på jorden. Hur kan man bara va´så förbannat dum så man tror att detta blir bättre av gruppterapi? unsure.gif det är juh detsamma som att säga att alla kvinnor med fibromyalgi är psykiskt sjuka eller hypokondriker sad.gif Tragiskt! Jag känner med alla dessa kvinnor som bär eran smärta både invändigt och utvändigt sad.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 29-07-2005, 16:27
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Tack Reserv för dina ord. För Fibromyalgi är ett helvete....

Elisabeth - en som vet

Citera
          Ophelia
          Inlägg 29-07-2005, 18:25
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

De som jag träffar och som har fibromyalgi har alla sagt att dessa gruppträffar är bland de bästa som hänt dem. smile.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 29-07-2005, 18:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Reserv @ 29-07-2005, 15:48)
          Är det en period just nu då kvinnor ska nedvärderas och ifrågasättas eller? det pågår juh en undersökning av kvinnor med fibromyalgi "kärringbränna", nu tror en del psykologer (män kan jag väl förmoda) att det går att lindra symptomen hos fibromyalgipatienter genom gruppterapi wacko.gif blink.gif Herre jösses i helv..e! blink.gif Dom kan aldrig vart sammanboende med en kvinna som inte sovit en hel natt på grund av dessa kroniska smärtor, som hellre velat dö än att ha detta helvete på jorden. Hur kan man bara va´så förbannat dum så man tror att detta blir bättre av gruppterapi? unsure.gif det är juh detsamma som att säga att alla kvinnor med fibromyalgi är psykiskt sjuka eller hypokondriker sad.gif Tragiskt! Jag känner med alla dessa kvinnor som bär eran smärta både invändigt och utvändigt sad.gif

tack från mej med wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Irene_L
          Inlägg 29-07-2005, 19:01
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Gruppträffar är bra för man träffar folk som förstår hur det är att ha värk. Träffarna gör inte att värken blir mindre men man kan tillsammans stötta varandra och försöka hitta en mening i livet fastän man har ständig värk.
          Det är ingen heller som tycker att man är konstig om man plötsligt börjar att gråta eller måste ställa sig upp pga värken. ALLA i gruppen fattar. Det är det som känns så bra wub.gif
          mvh
          Irene

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 29-07-2005, 21:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

Min brors dotter har kronisk trätthetssyndrom och hon var inte utarbetad eller så. Utan det bara kom i unga år. Började redan vid 16 år med olika difusa besvär och det tog fram till ca 19-20 års åldern innan de hittade den rätta diagnosen. Så det behöver inte bero på dubbelarbete som någon var inne på tidigare.
          Idag medicinerar hon (uppåttjack) så hon måste alltid ha med sig tillstånd att inneha detta medel vart hon än åker utifall hon blir stoppad av polisen.
          Nu mår hon bra och har trafikkort och kör långtradare på nätterna och det går jättebra.

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera
          zaaritha
          Inlägg 29-07-2005, 21:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag har en sjukdom jämställd med fibromyalgi. Det ÄR sabla jobbigt!!
          Jag lider inte av kronisk trötthet--men i min muskelsjukdom ingår en jobbig
          trötthet, så jag förstår dem!

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-07-2005, 13:51
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Har också diagnos fibromyalgi som deldiagnos.

En läkare sa till mig för tio år sedan att allt var undersökt, det fanns ingenting att ha ont i, jag bara upplevde att jag hade ont.

Hur i hela friden man kan säga något sådant som läkare övergår mitt förstånd. Det skulle kunna utlösa ett självmord rent utav.

Fast blixt och dunder, ilskan slog ner i mitt huvud i rätt ögonblick och jag blev så klartänkt att jag svarade.

Hörrö du, är du så säker på din diagnos att du med säkerhet vet att jag inte har ont utan upplever mig ha ont. Ja, sa han. OK menade jag, det är detsamma som att säga att läkarvetenskapen numera inte gör några framsteg. Det ville han inte hålla med om.

Jag talade så om, att det var en gång för länge sedan som kvinnor födde med hjälp av jordemor, det mesta gick bra. Så började läkarvetenskapen intressera sig för födslar, då dog kvinnornan som flugor på sjukhusen.

Så var det en läkare som kom på att det hade något med renlighet att göra. Läkarna gick raka vägen från obduktioner till kvinnoklinikerna och tog i tanterna. Läkaren kom på att om de tvättade sig noggrannt däremellan så klarade sig barnaföderskorna.

Alla andra läkare sa att han hade fel för tanterna dog att dunster som steg up ur kärren. Läkaren som sa att det hade med hygien att göra spärrade de in på dårhus. Hans kollegor var också säkra på sin sak.

Historien visade vem som var dåraktigast. Alltså sa jag till min läkare. Du har fullkomligt fel. Det är inte så att jag inte har ont, det är du som ännu inte lärt dig diagnostisera min smärta.

Efter den salvan sa han inte så mycket.

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-07-2005, 13:53
          Länk hit: #12

Medlem

För övrigt borde alla fibromyalgiker gå till en duktig utbildad Chiropraktor som även tar sig an mjukdelproblem.

Mycket muskelsmärta förvärras av felställningar och låsningar. Tar man bort dessa så minskar man på den totala muskelsmärtan. Man kan få otroligt bra resultat.

Citera
          Ophelia
          Inlägg 30-07-2005, 14:09
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

CITAT (Bettson @ 30-07-2005, 14:53)
          För övrigt borde alla fibromyalgiker gå till en duktig utbildad Chiropraktor som även tar sig an mjukdelproblem.

Mycket muskelsmärta förvärras av felställningar och låsningar. Tar man bort dessa så minskar man på den totala muskelsmärtan. Man kan få otroligt bra resultat.

Jag har hört av en kvinna som jag går och får behandlingar av (har ej fibromyalgi själv, går dit i förebyggande syfte för att hålla kroppen i trim) att många av dem hon träffar med fibromyalgi tycks vara "överrörliga" som yngre. Hon var intresserad av att börja studera detta. Låter som det du skriver skulle vara som det min massör också talar om. Hon använder olika massagesätt beroende på hur den som har smärta upplever den. Vissa delar fungerar att massera en gång, nästa gång masserar hon andra delar.

Citera
          Bettson
          Inlägg 30-07-2005, 15:20
          Länk hit: #14

Medlem

Har fått förklaring av min chiropraktor att en låsning eller blockering ger överrörlighet på annat ställe.

Jag har själv konstaterats överrörlig. Blev ordinerad sjukgymnasik mot överrörligheten. Jag blev bara värre.

Så har jag fått hjälp att få bort låsningar. Då har överrörligheten minskat eftersom kroppen blir mera naturligt stabil. Efter det så är sjukgymnasik och träning toppen.

Fast numera är hästen och jag själv bästa sjukgymnasten. Vi vet numera väldigt väl vad vi skall göra så vi överlämnar samhällletws resurser som ju är begränsade till andra.

För övrigt tog jag min som till chiropraktorn igår för första gången. Sonen var väldigt skeptisk. Jag övertalade honom till aatt göra en diagnos enbart.

Sonen kommer hem utan ryggvärk, går rakare, rör sig bättre och tycker han fått ett nytt liv. OCh mamma är glad.
          rolleyes.gif rolleyes.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 14:45

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon