Medlem
Antal inlägg: 1 934
Medlem nr: 17
Skojar du , eller?
Fiskar ska inte äta kött från däggdjur. Risken är stor att levern blir förfettad och fisken lider oerhört och går en kvalfull död till mötes.
Hur kommer det sig att vill ge regnbågen falukorv?
Sammla ihop vattenlevande larver och eller insekter, annars så finns det laxfoder, men det måste användas med förnuft så inte vattnet blir förstört, och fisken dör av det.
Medlem
Antal inlägg: 863
Medlem nr: 305
å herre gud så okunniga vi är. Det var en kamrat till oss som kom hit med falukorv och menade att fisken skulle ha blandad mat eller vad jag skall säga. Regnbågarna har hela tiden fått fiskfoder som fiskhandlaren hade med sig och matats med varje dag och det tycker dom om. Jag har aldrig velat ge regnbågen falukorv och inte vill jag heller att människor skall fiska upp dessa fiskar som jag matar varje dag, tycker att de hör hit i dammen och skall vara där alltjämnt. Fiskarna har blivit större och fått en finare färg och ser ut att trivas bra. Laxfoder måste användas med förnuft säger du, vad menar du med det? Jag måste fråga ty jag är helt ovetande om det här med laxodling. Kanske jag matar dem för mycket? Fiskhandlaren sa ett par nävar om dagen och jag tänker det är olika vilka nävar man har, mina är inte så stora.
Medlem
CITAT (Virgo @ 02-08-2005, 00:58)
Skojar du , eller?
Fiskar ska inte äta kött från däggdjur. Risken är stor att levern blir förfettad och fisken lider oerhört och går en kvalfull död till mötes.
Hur kommer det sig att vill ge regnbågen falukorv?
Sammla ihop vattenlevande larver och eller insekter, annars så finns det laxfoder, men det måste användas med förnuft så inte vattnet blir förstört, och fisken dör av det.
Har funderat lite på ditt inlägg.
Hur skall jag kunna fånga vattenlevande larver och insekter för att mätta 10 st regnbågslaxar á 1-1.5 kg?
Medlem
Antal inlägg: 727
Medlem nr: 3 230
Det är inga som helst problem att fånga mygglarver m m i en håv.
Helst ska det kanske vara något så när stillastående vatten.
Minns när jag var barn och min far o jag var i gamla "brott" uppe i skogen här och fånga sådant till akvariet........ Han hade stora ciklider bl annat som älska sånt "käk"
Medlem
Mygglarver finns i dammen och även andra vattenlevande insekter. Dammen fylls på en gång i veckan med ungeför 10.000 liter vatten från sjön och det följer med många smådjur därifrån dessutom matar jag dem med fiskfoder varje dag.
Men min undran, varför äter inte regnbågen falukorv, det finns ju så många andra fiskarter som äter däggdjur?