|
mycket död och våld!, Sthlm |
|
|
|
02-08-2005, 01:36
|
Medlem
Antal inlägg: 218
Medlem nr: 5 434

|
I kväll var jag sen på krogen, igen. Ett av "mina" ställen ligger i den norra delen av gamla stan. (sthlm) Förra våren var jag på väg hem en kväll, såg nåt som hänt vid kajen ock polisen kom. Av någon anledning hamnade jag INNANFÖR avspärrningarna, vet inte varför. Dykare drog sedan upp en människa,fem meter från mig, det luktade frultansvärt! Liket var så ruttet att jag inte såg annat än .....ruttet! I förra veckan stog jag och väntade på bussen vid en allmänn toalett. Ambulans kom dit och hämtade en kvinna som tagit överdos, jag såg sprutan, och dött! I vintras var jar där när polisen kom och hämtade en styckad kropp på isen,i en soppsäck, som tidningarna skrev om, Såg för två veckor sedan en kvinna få stryk (av en man så klart). Jag stod ett par meter ifrån och kvinnan skrek till mig -GÖR NÅGOT! Mannen, i 45 årsåldern, gick snabbt därifrån. Ni som läst mina åsikter i detta ämne vet vad jag tycker::::::::::::: Det är min förbannade skyldighet som MAN att ingripa!!! Av många anledningar förstår jag att det kan va obehagligt, men då kan man ringa polisen. Dom hinner inte dit men man brydde sig åtmindstånne, och det hamnar i statistiken! Kanske kan tillräckligt många anmälningar öka stats budgeten mot detta! Tillbaka till historien; kvinnan skrek -gör något! Jag klev fram och klappade till honom!! ( jag SÅG ju när han slog kvinnan) Vad händer då??? Jo, tre unga TJEJER! sliter tag i mig och JAG for en utskällning! Dom säger att jag ljuger! Mannen springer därifrån, och JAG får faan av tjejerna! Trotts att dom såg allt! Det ändrar inte min inställning: SLÅR en man en kvinna, oavsett anledning, och jag ser det, då slår jag tillbaka!!! Och jag slår JÄVLIGT hårt!!! Jag har som sagt full förståelse för den stora allmänheten av män som inte vågar göra något våldsamt motstånd. Att gå fram och slå någon på käften ligger inte naturligt för dom flesta.( som tur är) men vi killar kan inte blunda och låta eländet pågå! Jag har sagt det tidigare, om Du vet något och behöver hjälp med någon man som slår kvinnor, barn eller djur; skriv till mig privat, jag kommer!!! För övrigt hade jag en trevlig kväll i "dödens zon" Magnus
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
02-08-2005, 02:19
|

Medlem
Antal inlägg: 305
Medlem nr: 4 339

|
Visst behöver vi alla både män och kvinnor göra något för att stoppa allt våld och förstörelse som tyvärr förekommer. Men om man som du säger är emot våld hur kan man då använda sig av det själv. Att stoppa våld med våld löser ju ingenting. Det är väl snarare så att våld föder våld. Se bara på ditt eget exempel. Du ville stoppa det du såg genom att göra samma sak själv, dessutom fick du andra på dig, och den första förövaren försvann och kan göra samma sak igen. Du vill att brottsstatistiken ska öka så att det det blir mer pengar till att bekämpa brott. Är det då rätt sätt att genom att själv bruka våld se till att det blir mer fall att anmäla? Våld ska inte få förekomma oavsett kön eller något annat. Till sist men absolut inte minst så tycker jag det är direkt och totalt olämpligt och ansvarslöst att erbjuda "sina tjänster" som du gör. Ställ gärna upp för alla misshandlade både män, kvinnor, barn och djur men gör det på ett annat sätt än att erbjuda mera våld. Har för mig att det inte är första gången du gör det här och då säkert på flera andra ställen. Våld löser inte våld genom att använda sig av det så visar du bara att du tycker att det är ett accaptabelt sätt att lösa problem på.
--------------------
" Vänlighet är den gyllene kedja som håller ihop samhället."
|
|
|
|
|
02-08-2005, 07:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
CITAT (shiva @ 02-08-2005, 02:36) Jag har sagt det tidigare, om Du vet något och behöver hjälp med någon man som slår kvinnor, barn eller djur; skriv till mig privat, jag kommer!!!  Odlas egna hit-man..? [Jag rekommenderar att ringa polisen; 112]
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
02-08-2005, 08:25
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Usch vilken berättelse, du skulle kunna skriva en deckare;) du måste ha ett starkt psyke efter att ha sett allt det där, jag tycker ändå att det var bra gjort av dig att slå till misshandlaren, "våld löser inte våld" jo ibland gör det det, iofs vet man inte hur killen hade reagerat om någon kommit fram till honom och bett honom sluta, det kanske hade blivit så att han bytte objekt på misshandeln. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
02-08-2005, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Huvva, vad mycket du upplevt  . Vad hemskt!!! Du får en kram från mig, som motvikt
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
02-08-2005, 11:00
|
Medlem
Antal inlägg: 270
Medlem nr: 6 074

|
 Du skall förmodligen lära dig ett eller annat eftersom du hamnar i dessa situationer . Kanske ödmjukhet mot livet .??Kanske ändra attityd mot vissa ingrodda vanor , som attt vara rädda om varandra ,säga nej till alla former av våld. Vad vinner du på att gå och slå ner folk ?????? Du kanske kan vara en god förebild för svaga män som slår sina kvinnor att det det är svagt och fegt att sänka sig på en så låg nivå ,att slå någon vad det än gäller både människor och djur . Jag undrar , om du kan slå en man kan du väl även slå en kvinna var går gränsen?????? våld som våld
|
|
|
|
|
02-08-2005, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
.....jag kan ärligt talat förstå din reaktion...hade nog gärna klappat till jag med trots min "kvinnlighet".... Men man måste väl sansa sig och göra det som behövs...bryta det som sker med minsta möjliga våld....hur mycket det än kliar i knogarna...ofta räcker det nog med att bara uppmärksamma och inte bara stå och låtsas som om inget händer...
--------------------
|
|
|
|
|
02-08-2005, 12:24
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
02-08-2005, 12:46
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Bra gjort grabben, inte skulle det hjälpt att snacka han tillrätta heller, är man så feg så man ger sig på en kvinna ska dom ha sig en jävel. Oftast så har den som försökt ingripa (med ickevåld) blivit attackerad istället med allvarliga skador till följd, våld föder våld? Näe, tror inte det i detta sammanhang, är väl bättre att dom får känna på hur en rejäl smäll känns, då kanske dom tänker till lite. det är så mycket mjäkande med våldsbrottslingar så det är bara bra att nån tar i med hårdhandskarna.
|
|
|
|
|
02-08-2005, 14:48
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
Jag tycker inte det var bra,jag tycker att våld löser inga problem och om våld skall brukas så är det i yttersta nödfall, det undrar jag om det värkligen var efter som tre tjejer inte tyckte så.
Är det inte så att du tycker att många konflikter skall lösas med våld? har läst flera inlägg nu där du säjer så.Och om så är fallet så tänk om!
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
02-08-2005, 15:00
|
Medlem

|
Klart att våld kan lösa våld  Tänk om nån håller på att bli våldtagen, ska man bara be "herrn" att vänligast kliva av damen och inte göra om det? Eller när en man spöar skiten ur en kvinna, ska man då be honom att sköta detta inanför hemmets väggar så vi andra slipper se misshandeln? I båda fallen är jag säker på att våld löser problemet för dom utsatta kvinnorna, den ena slipper att bli våltagen och den andra slippen däng. Men jag är väl lika våldsbenägen som Shiva då kanske, men det ska ni alla veta, jag har aldrig oprovocerat eller utan anledning dragit på nån en jävel.
|
|
|
|
|
02-08-2005, 15:08
|

Medlem

|
Reserv jag skrev om yttersta nödfall våldtäkt är ett sådant, annars så har vi polisen som har laglig rätt att utöva ett visst våld, och dom behöver ingen hjälp med det av vanliga medborgare.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
02-08-2005, 15:11
|
Medlem

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
02-08-2005, 15:12
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 02-08-2005, 16:08) Reserv jag skrev om yttersta nödfall våldtäkt är ett sådant, annars så har vi polisen som har laglig rätt att utöva ett visst våld, och dom behöver ingen hjälp med det av vanliga medborgare. Menar du på ditt fullaste allvar att du bara ringer polisen om du ser att nån råbuse spöar upp en kvinna, eller hoppar på skallen på en kille?  Ursäkta, men nånstans så måste det va´en mental Svaghet hos mänskligheten om man inte ingriper i såna fall, och då menar jag med egen muskelstyrka.
|
|
|
|
|
02-08-2005, 15:13
|
Medlem

|
CITAT (andersen @ 02-08-2005, 16:08) polisen som har laglig rätt att utöva ett visst våld, den rätten har ALLA medborgare....kallas nödvärnslag " du har rätt att använda så mycket våld som det krävs för att förhindra brott eller för att skydda din egendom"
--------------------
|
|
|
|
|
02-08-2005, 15:13
|
Medlem

|
Tanken med att skriva så aggresivt som jag gjort är delvis för att skaba debatt. Om det är FEL sätt att uttrycka mig så, eller om det är FEL att erbjuda sådan hjälp kan diskuteras (och det är ju det vi gör). Jag tror inte att NÅGOT sätt är fel när sånt här jäkla otäckt prolem diskuteras, alla sätt att belysa elende är bra, eftersom det skapar just -debatt. Kanske det jag skrev får EN kille att hålla igen nästa slag, eller kanske att EN kvinna känner sig lite säkrare när Hon vill gå ut då Hon hör att åtmindstånne en del killar faktiskt griper in om det behövs, då har jag gjort något bra ialla fall, dek kan väll ingen säga emot? Och det är syftet med det jag skrev! Ja, jag har väll ett lite brutalt sätt i vissa fall, sån är jag, men jag provocerar aldrig fram bråk, och nej, "liv", det är väldigt långt bort att jag skulle slå en kvinna, mår illa av att bara tänka tanken! Magnus
|
|
|
|
|
02-08-2005, 15:27
|

Medlem

|
CITAT (shiva @ 02-08-2005, 16:13) Tanken med att skriva så aggresivt som jag gjort är delvis för att skaba debatt. Om det är FEL sätt att uttrycka mig så, eller om det är FEL att erbjuda sådan hjälp kan diskuteras (och det är ju det vi gör). Jag tror inte att NÅGOT sätt är fel när sånt här jäkla otäckt prolem diskuteras, alla sätt att belysa elende är bra, eftersom det skapar just -debatt. Kanske det jag skrev får EN kille att hålla igen nästa slag, eller kanske att EN kvinna känner sig lite säkrare när Hon vill gå ut då Hon hör att åtmindstånne en del killar faktiskt griper in om det behövs, då har jag gjort något bra ialla fall, dek kan väll ingen säga emot? Och det är syftet med det jag skrev! Ja, jag har väll ett lite brutalt sätt i vissa fall, sån är jag, men jag provocerar aldrig fram bråk, och nej, "liv", det är väldigt långt bort att jag skulle slå en kvinna, mår illa av att bara tänka tanken! Magnus Magnus det här var bättre formulerat,ok du har en poäng i det du säjer, men jag tycker ialla fall att man ska vara väldig försiktig att bruka våld.
--------------------
|
|
|
|
|
02-08-2005, 16:51
|
Medlem
Antal inlägg: 270
Medlem nr: 6 074

|
Om en stor stark kvinna provocerar dig till vansinne ? Vad är då som håller dig tillbaka ???????Bara en undran hur folk tänker i olika sammanhang .....Är det helt och hållet könet som avgjör ? Men jag är glad att du inte slår tjejer . Det är det så många andra som gjör , och för all del , det finns tjejer som spöar sina killar med . Men att alla medborgare bör reagera vid åsynen av våldshandlingar , det tycker jag är en skyldighet . Om alla reagerar har gärningsmannen ingen chans . Alla för en , en för alla
|
|
|
|
|
02-08-2005, 17:58
|
Medlem
Antal inlägg: 188
Medlem nr: 6 050

|
Min kompis gick emellan en gång när en tjej blev misshandlad av sin kille. Det slutade med att de båda (tjejen och kompisen) hamnade på sjukhus och killen i fängelse. Han var påtänd och totalt omöjlig att stoppa, det behövdes 4 poliser för att få ner han. Killen var typ en tvärhand lång och vägde max 65kg.
Inte så länge sedan blev en kille misshandlad till döds för att han sa åt några som pinka i en trappuppgång.
Så kan det också gå.
--------------------
Argumentera aldrig med idioter, de drar ner dig till sin nivå och vinner där på erfarenhet!
|
|
|
|
|
02-08-2005, 20:10
|
Medlem

|
CITAT (Tropeden @ 02-08-2005, 18:58) Min kompis gick emellan en gång när en tjej blev misshandlad av sin kille. Det slutade med att de båda (tjejen och kompisen) hamnade på sjukhus och killen i fängelse. Han var påtänd och totalt omöjlig att stoppa, det behövdes 4 poliser för att få ner han. Killen var typ en tvärhand lång och vägde max 65kg.
Inte så länge sedan blev en kille misshandlad till döds för att han sa åt några som pinka i en trappuppgång.
Så kan det också gå. Exakt! Hade dom som stod och tittade på haft mod att ingripa hade Han kanske levt idag! Menar inte att man ska riskera livet, men flera kan göra något. I Frankrike är det straffbart att inte göra något. Sedan måste man kanske bedömma allvaret i händelsen, pinka i en port eller misshandla en kvinna är lite ogömnförbart. Appropå det här med att -våld inte löser våld, man kan ju prata. Detta är lite annorlunda exempel, men bevis på att det faktiskt finns undantag: om inte våld hade använts som problemlösning på förtiotalet hade kanske vi här hemma alla hetat Gûnther, Heinrich och Grötschen idag! Och Gröna rum (das grooone zimmer) varit dubbat på tyska! Jag vet at det var väldigt långsökt, men JAG tyckte det var roligt sagt av mej!  :lol:Magnus
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|