Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dolda telefonnummer, Har ni råkat ut för.
          Bettson
          Inlägg 15-08-2005, 14:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Jag blir lite konfys. Det ringer från ett dolt telefonnummer till min företagstelefon. Så fort jag svarar så lägger det på.

Det ringer 3-5 ggr per dag och under tiden jag hade semester så fylldes telefonsvararen.

Man undrar vad det kan vara. Är det inbrottsrekognosering, eller någon som beställt tillgänglighetsräkning( finns det tro) eller vad sjutton kan det vara.
          ¨
          Varför ringa överhuvudtaget om man ändå läger på wacko.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Kathy
          Inlägg 15-08-2005, 14:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Bettson @ 15-08-2005, 15:30)
          Jag blir lite konfys. Det ringer från ett dolt telefonnummer till min företagstelefon. Så fort jag svarar så lägger det på.

Det ringer 3-5 ggr per dag och under tiden jag hade semester så fylldes telefonsvararen.

Man undrar vad det kan vara. Är det inbrottsrekognosering, eller någon som beställt tillgänglighetsräkning( finns det tro) eller vad sjutton kan det vara.
          ¨
          Varför ringa överhuvudtaget om man ändå läger på wacko.gif

Du har kanske en hemlig beundrare som gärna vill prata med dig...men blir nervös då han hör din röst, och lägger på luren. wink.gif

Citera
          carol
          Inlägg 15-08-2005, 14:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 419
          Medlem nr: 3 867

Kan väl vara telefonförsäljare, en del ringer väl upp med hjälp av dator? Har hört att de ringer till flera samtidigt och om flera också svarar så lägger dom på och ringer upp igen senare. Men det kan ju vara något annat åxå... otrevligt... huh.gif unsure.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-08-2005, 14:53
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (carol @ 15-08-2005, 15:45)
          Kan väl vara telefonförsäljare, en del ringer väl upp med hjälp av dator? Har hört att de ringer till flera samtidigt och om flera också svarar så lägger dom på och ringer upp igen senare. Men det kan ju vara något annat åxå... otrevligt... huh.gif unsure.gif

Aha..... kan det vara så. Jag har begärt spårning från Telia nu. Om det är någon av deras kunder så kan de ta fram lista, men är det nanna operatör så kan de inte se något.

Mycket napp måste de få för det har hållit på sedan midsommar. Dessutom så fylldes telefonsvararen under min semester.

Det är i så fall en avancerad form att trakasseri, tycker jag. Har annat att göra än att springa och svara för att en dator ska ringa upp. Järnvägar när jag får tag på dom.

mad.gif

Citera
          Annlo
          Inlägg 15-08-2005, 14:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Usch ja visst är det otrevligt... mad.gif
          Men jag tror också att det är telefonförsäljare... De bestämmer inte själva när de ska ringa upp nästa kund utan det ringer upp direkt efter att de lagt på med den föregående kunden! Oftast ialla fall...

Citera
          birgitek
          Inlägg 15-08-2005, 15:01
          Länk hit: #6

Gäster

Tror också att det är telefonförsäljare, datorn ringer upp flera nummer samtidigt och säljaren tar det första svaret, övr samtal bryts. Vet inte om NIX fungerar för företag, jag har det hemma och det är jätteskönt att slippa telefonsäljare.
          Birgit Ek

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-08-2005, 15:02
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Annlo @ 15-08-2005, 15:56)
          Men jag tror också att det är telefonförsäljare... De bestämmer inte själva när de ska ringa upp nästa kund utan det ringer upp direkt efter att de lagt på med den föregående kunden! Oftast ialla fall...

man vill ju inte ha det som i USA. Där vågar folk inte svara om de inte känner igen numret därför att just datorer ringer upp. Det finn sförinspelade rekalmbudskap så det är nästa lika illa som att försöka avbryta dessa som ringer upp och läser från koncept idag.

Odta i USA så går bandspelare med inspelad text och inte förrän man svarar ja så får man prata med en människa. Innan dess går banspelaren och kan gå uppemot tjugo minuter då telefonen är blockerad.

Sånt vill man inte ha hit.

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-08-2005, 15:22
          Länk hit: #8

Medlem

De anvädner sig av datorer för att spara arbetstid. Säljaren skall vara effektiv.

Men vem bryr sig om min tid. Bara och springa och svara för att genast få brutet samtal i örat för att inom någon timme bli uppringd på nytt.

Snacka om nonchalans mot kunderna. mad.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 15-08-2005, 15:22
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

hm...tror nog mer på att det är någon som har ett horn i sidan på dej bettson sad.gif sad.gif
          antingen någon privatperson som är sur på dej, eller någon kund som känner sig orättvist behandlad. huh.gif huh.gif
          tänk bakåt vad som hänt, samt vad som hände när det första samtalet kom. dom är närmare än du tror unsure.gif unsure.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-08-2005, 15:23
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (pejori @ 15-08-2005, 16:22)
          hm...tror nog mer på att det är någon som har ett horn i sidan på dej bettson sad.gif sad.gif
          antingen någon privatperson som är sur på dej, eller någon kund som känner sig orättvist behandlad. huh.gif huh.gif
          tänk bakåt vad som hänt, samt vad som hände när det första samtalet kom. dom är närmare än du tror unsure.gif unsure.gif

Är jag så hemsk....... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 15-08-2005, 15:24
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

inte då laugh.gif laugh.gif
          men hur gick det med staketgrannen? är han sur kanske?
          laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-08-2005, 15:31
          Länk hit: #12

Medlem

Nej han var alldeles förkrossad när han fick räkningen.

Vi har inte sagt ett ont ord till karlen fasten både sonen och jag har haft god lust att strypa honom. Eller åtminstone minska luften och sparka han på smalbenen.

Vi gjorde i ordning en räkning där vi tagit upp allla kostnader utom arbete. Vi tom tog milersättning för inköp av material. Det hade vi aldrig gjort annars om han hade hjälpt till och inte uppfört sig illa. Men bara för att demonstrera vårt missnäje lite.

Vi var så trevliga mot honom , gav honom räkningen på nästan sjutusen spänn och påpekade att då var ändå inte arbetet med så det var billigt.

Han fick betala sin halva på tretusenfemhundra fast det tog tre veckor innan han hostade fram pengarna. Fast han kunde då inte ha någon som helst brist på varan eftersom han köpte ett nytt renoveringsobjekt på PowerMeet.

Vi är fortfarande trevliga mot honom men vi väser gubbdj*l i mungipan när vi går därifrån. wink.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 15-08-2005, 15:46
          Länk hit: #13

Medlem

För övrigt har jag mailat till post & telestyrelsen. Det ska bli intressant oc se vad de svarar.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 16-08-2005, 09:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Bettson @ 15-08-2005, 16:31)

Vad skönt att den historien fick ett hyfsat lyckligt slut. Har funderat över hur det gick.

Min första tanke ang. din telefonmarodör var också datorieserade försäljare, men tycker frekvensen är för hög. Visst ringer de ofta, men inte så ofta. unsure.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Bettson
          Inlägg 16-08-2005, 10:02
          Länk hit: #15

Medlem

De bommar igen telefonsvararen omjag är borta några dagar. De ringer ju tills det kommer ett svar och går då telefonsvararen igång så får man sitta och rensa. Sedna kan man undra eftersom telefonsvararen var full hur många av mina egna viktiga samtal som jag missar pga detta okynne.

Attans är att de har dolt telfonnummer. Om de inte har telia som jag har så kan inte telia spåra heller. Då går det i princip inte att bli av med.

Bara finna sig i att bli fortsattt trakasserad eller fixa en lagändring.

Förmodligen blir det den senare grejen.

Citera
          Bettson
          Inlägg 16-08-2005, 10:05
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Ewa L @ 16-08-2005, 10:26)
          CITAT (Bettson @ 15-08-2005, 16:31)

Vad skönt att den historien fick ett hyfsat lyckligt slut. Har funderat över hur det gick.

Det värsta med den grejen var att grannen lyckades få hela familjen i obalans och vara oense.

Kan rapportera att den balanden är återställd. Fast det tog lite tid, framförallt med sonen.

Grejen var nog egentligen att grannen tänkte sig att flytta , nu fick han inte det hus han ville ha så hanhar kommit på att han måste bo kvar ett tag till.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-08-2005, 10:18
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Bettson @ 15-08-2005, 16:02)
          CITAT (Annlo @ 15-08-2005, 15:56)

man vill ju inte ha det som i USA. Där vågar folk inte svara om de inte känner igen numret därför att just datorer ringer upp. Det finn sförinspelade rekalmbudskap så det är nästa lika illa som att försöka avbryta dessa som ringer upp och läser från koncept idag.

Odta i USA så går bandspelare med inspelad text och inte förrän man svarar ja så får man prata med en människa. Innan dess går banspelaren och kan gå uppemot tjugo minuter då telefonen är blockerad.

Sånt vill man inte ha hit.

Ingen risk i Sverige. B-sluttiden är satt till 90 sekunder. Lägger man på kan inte den uppringande hålla samtalet längre. Tiden är satt för att man skall kunna byta telefon eller liknande. Ringer man däremot själv upp klipps samtalet direkt om man lägger på, A-slut.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bettson
          Inlägg 17-08-2005, 07:28
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-08-2005, 11:18)
          [Ingen risk i Sverige. B-sluttiden är satt till 90 sekunder. Lägger man på kan inte den uppringande hålla samtalet längre. Tiden är satt för att man skall kunna byta telefon eller liknande. Ringer man däremot själv upp klipps samtalet direkt om man lägger på, A-slut.

Har dom ändrat tiden? Förr var den sju minuter. Kollade det när mina barn var små och ständigt och jämt lyfte av luren. Man var livrädd för stora teleräkningar så dyrt som det var att ringa förr.

Citera
          Bettson
          Inlägg 17-08-2005, 07:38
          Länk hit: #19

Medlem

Jag mailade post & Telestyrelsen i förra veckan.

Fick faktiskt omgående ett svar som förmodligen var ett standardsvar. Helt i det blå. Det utreddes hette det att man även skulle kunna driva tvister i allmänna reklamationsnämnden där beloppet understeg 1000 kr.

Jag tackade för att de inte läst mitt mail och påpekade att jag knappast kunde driva en tvist där jag inte visste vem motparten var. Dessutom handlade det inte om pengar utan om olägenheten av att springa och svara för att sedan bara få ett klick i örat eller fylld telefonsvarare som gör att mina "riktiga" affärssamtal går mig förbi.

Enligt min mening borde uppringning med dator förbjudas av den anledningen. Endast manuell uppringning så att mottagaren slipper tomma samtal.

Dessutom så anser jag att telefonförsäljning till företagare ej får ske från dolt nummer. Man måste få veta vem motparten är.

Nu helt plötsligt så betraktades mitt andra mail som en anmälan och ärendet ligger nu hos en handläggare.

Detta kanske bara är ett ptoblem för mig, ni andra kanske inte är drabbade. Men ni som är det. Skicka gärna en anmälan ni också. Ju fler dessto bättre.

Telefonen är snart annars ett media som inte fungerar. Folk är inte anträffbara när man vill nå dom och man kan inte freda sig utan att missa sina viktiga samtal.

Citera
          MrNorth
          Inlägg 17-08-2005, 10:37
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

Jag brukar inte svara på samtal med dolt nummer... vet inte varför.

Svar inte heller på onormalt långa nummer utan vettig landskod framför (får ibland samtal från japan, filippinerna och storbritannien och de landskoderna känner jag igen). 9 fall av 10 är det telefonförsäljare med dessa "skumma" telefonnummer. Har svarat på nåt enstaka...

/Henrik

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon