|
Tjeckisk mjölk på ICA |
|
|
birgitek
|
17-08-2005, 08:56
|
Gäster

|
Nu skall ju "präktiga" ICA möta konkurrensen från "förfärliga" LIDL med tjeckisk H-mjölk, Undrar varför det inte finns svensk H-mjölk i butikerna, (finns ute i skärgården på sommaren till ett vansinnigt pris) Tycker att det är jättepraktiskt med lång hållbarhet, bruka köpa 10 liter åt gången på Lidl och det räcker en månad. Behöver inte åka till butiken så ofta och behöver heller inte slänga en massa gammal mjölk. Sparar alltså både miljö och pengar. Birgit Ek
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
17-08-2005, 09:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 09:56) Nu skall ju "präktiga" ICA möta konkurrensen från "förfärliga" LIDL med tjeckisk H-mjölk, Undrar varför det inte finns svensk H-mjölk i butikerna, (finns ute i skärgården på sommaren till ett vansinnigt pris) Tycker att det är jättepraktiskt med lång hållbarhet, bruka köpa 10 liter åt gången på Lidl och det räcker en månad. Behöver inte åka till butiken så ofta och behöver heller inte slänga en massa gammal mjölk. Sparar alltså både miljö och pengar. Birgit Ek Birgit hur tänker du nu?när du säjer att Tjeckisk mjölk är en seger för miljön? Den skall transporteras på lastbil hit det kan inte vara bra för miljön! Spara pengar hur tänker du då? om alla handlar på LIDLså lär alla få jobba på samma sätt som folk arbetar på LIDL =5timmars arbets dag utan rast ska du då betala hyran så blir du tvungen att arbeta på två jobb=10timmar utan rast hur går det då för barnen på dagis?skall dom vara där i så lång tid?.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
17-08-2005, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 192
Medlem nr: 5 942

|
sen kan man väl undra vad dom gjort med mjölken så att den håller så länge.......?
--------------------
Gud sover i stenen, andas i växten, drömmer i djuret och vaknar i människan
Indiskt ordspråk
|
|
|
|
|
17-08-2005, 09:27
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Eftersom den inte kyls så kan den sägas spara energi, men den smakar ju inte gott alls. Och den bör väl kylas innan man dricker den. Men hur mycket billigare blir den? Man måste väl vara extremkonsument om det ska handla om mer än några tior i veckan. Jag förstår att familjer med många barn gör av med mycket mjölk, men det är mycket annat i kundvagnen som brukar kosta mer än mjölken.
Själv föredrar jag den ekologiska mjölken, jag köper hellre mindre kött eller struntar i chokladkakan om jag behöver spara pengar.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
17-08-2005, 09:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 130
Medlem nr: 51

|
CITAT (mayababy @ 17-08-2005, 10:22) sen kan man väl undra vad dom gjort med mjölken så att den håller så länge.......? Den värms till 135-140°C i 2-4 sekunder och blir därmed hållbarare, vad man kan fråga sig är hur går det med vitaminerna?och hur nyttig blir den mjölken? Glömde vanlig mjölk värms till 72 grader i 16 sekunder.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
17-08-2005, 09:47
|
Medlem
Antal inlägg: 491
Medlem nr: 2 831

|
Det är väldigt egendomligt att alla handlar på såna skitställen som lidl o netto (och även ica och willys har ju sina lågpris varor som euroshopper o eldorado)... Jag är verkligen ingen högavlönad individ men jag handlar så mycket jag kan på coop forum, och då väljer jag närhelst det är möjligt änglamarks ekologiska varor, gärna de med rättvisemärket också!!! Visst det är några kronor dyrare men hellre det att hälla i sig osunda varor från diverse lågpriskedjor... snålheten bedrar visheten, heter det ju.
Dessutom får jag dubbla påäng på alla ekologiska varor på coop, alltid nåt. Fram för miljön, bort med hemska företag som lidl!!
(sen är ju coops "extra" sortiment ingen höjdare heller, men man har iaf ett val...)
/henrik
|
|
|
|
birgitek
|
17-08-2005, 09:53
|
Gäster

|
Så här menar jag! Jag har ca en mil till affär, om jag köper mjölk 2 ggr/ vecka så blir det 4 mils bilkörning/vecka, 16 mil/månad osv. det är väl bra för miljön att minska bilkörningen. Sparar både tid och pengar, billigare mjölk, mindre spill, mindre bilkörning etc. Naturligtvis skulle jag lika gärna köpa svensk mjölk om H-varianten fanns i butikerna till bra pris. Birgit Ek
P.s. Nu är jag iofs ingen stor mjölkkonsument, en skvätt till kaffet och till viss matlagning, aldrig som dryck - då är vatten både godare och nyttigare tycker jag. Tio liter per månad bruka räcka och jag tycker att det är praktiskt att kunna lägga upp ett lager och slippa att åka till affären bara för en liter mjölk. D.s
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:23
|
Medlem

|
Jag köper alltid arlas ekologiska mjölk, och de håller sig (om man inte har den ståendes ute i solen i flera timmar) ca 1 vecka efter bäst före datum utan problem...
/henrik
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Och jag dricker inte mjölk alls!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:27
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Ja, åtminstone om man har 2-3C i kylen, vid +8 är det inte mycket färskmjölk som håller sig efter "bäst-före" visade nån undersökning häromdagen. Tror att nån snubbe på Arla sade att för varje 3 grader man sänkte temperaturen så fördubblades hållbarheten...eller nåt sånt. Det är stor skillnad på +2 och +8. ( http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=228597 Testet tar också död på myten att mjölk är färsk dagar efter att bäst före datumet passerats. Två dagar efter utsatt bäst före datum hade alla fabrikat med två undantag så höga bakterievärden att de var otjänliga att dricka, enligt Livsmedelsverkets gränsvärden. Mjölk från Wapnö var otjänlig på bäst före dagen. ) Bra att Coop äntligen gett dubbla poäng på änglamarksvaror, jag föreslog för några år sedan att de borde ge dubbla poäng på alla ekologiska varor, men eftersom jag inte är medlem så tror jag inte att de lyssnade på mig Mjölk med lång hållbarhet är säket utmärkt för bak osv, det var mest när det gällde att dricka mjölk till mat som jag menade att den var usel (för det är den).
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:34
|
Medlem

|
Jag har +7 och jag drack senast igår mjölk som var 4 dagar gammal, den luktade helt okej och smakade helt okej. Har smakat lidls mjölk en gång, spyvarning.... söt och otäck. Funkar förmodligen till bak och matlagning, men inget man dricker som det är....
Testade för skojss kull willys yoghurt (gjord i tyskland). Smakade inte speciellt gott, den var mycket sötare än arlas, samt att den hade en otäck kemikalie-bismak...
Är kvalitet inget som räknas längre??? Är det bara lågpris som gäller?
/henrik
|
|
|
|
|
17-08-2005, 10:39
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Vill ni ha lång hållbarhet på mjölken så köp svensk minimjölk, ju mindre fett i mjölken ju längre håller den. Vet iofs inte hur den är att dricka eftersom jag inte dricker mjölk men i kaffet är den helt ok.
--------------------
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:22
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Vilket löjligt trams om Lidl o de andra lågprisaffärerna äter o dricker ni inget när ni är utomlands, tror inte de tillhandahåller svensk mat o dryck där  låt folk handla var de vill, en stor del av lidls mjölk o youghurt, köttvaror o annat kommer från finland, o de varorna är det definitivt inget fel på  enda anledningen till att handla svensk mjölk är väl att gynna de svenska bönderna allt annat är bara snack, visst det är kanske inte så bra för miljön att frakta matvaror långa vägar, men de ville ju köpa in svensk mjölk i sina affärer men mäktiga Arla ville inte låta mjölken säljas i Lidls egna förpackningar (med sitt eget namn på), därför tvingas de köpa in mjölken långt ifrån, jag tycker att det är bra att någon tar kamp mot de som är emot konkurrens och vill sätta vilka priser som helst. Och vad tror ni det serveras för mat på restauranger o lunchrestauranger? Och vill man betala dubbelt på coop jämfört med andra "normalprisaffärer" och få några fjuttiga poäng så är väl det ok. kan tilläggas att jag inte handlar speciellt mycket på Lidl o de andra affärerna eftersom jag inte har bil, men det händer ibland. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:30
|

Medlem
Antal inlägg: 421
Medlem nr: 1 087

|
jag betalar gärna nån krona mer för att behålla de få svenska mjölkbönderna som finns kvar. Jag tycker att det handlar om man vill ha kvar några mjölkproducenter här eller om det är ok att allt ska flyttas till billigare länder.
Äter endast svenskt kött då jag vill stödja svensk djurhållning och öppna landskap. Jag tycker det är synd att många endast ser till sin egen plånbok och inte till helheten. Om vi inte köper svenskproducerad mat blir bönderna arbetslösa och får då bidrag som vi får betala via högre skatt.
--------------------
karin
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:33
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Lidl har nyligen kommit till Norrtälje och min bror hade varit där och handlat en gång. Han sa att kassorna var jättekonstigt utformade så att personalen var tvungna att stå i konstiga obekväma ställningar. Kassabandet var jättekort och slutade rakt ut i tomma intet så att om man handlar mycket så är man är tvungen att antingen vara två eller springa som en tätting och ta emot grejerna....annars ramlade de rakt i golvet. Detta var för att Lidl ville ha ut folk så fort som möjligt efter att de betalat.
Jag säger bara...de kan gott slippa ha kunder alls om de har den inställningen till folk. Aldrig att jag kommer att sätta min fot där iallafall.
Och när man är utomlands är man ju tvungen att äta det som finns...men att jag brukar vaccinera mig mot kolera innan jag åker säger ju en del om vad jag skulle tycka om att behöva äta sånt varje dag.
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:37
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (mekare @ 17-08-2005, 12:30) jag betalar gärna nån krona mer för att behålla de få svenska mjölkbönderna som finns kvar. Jag tycker att det handlar om man vill ha kvar några mjölkproducenter här eller om det är ok att allt ska flyttas till billigare länder.
Äter endast svenskt kött då jag vill stödja svensk djurhållning och öppna landskap. Jag tycker det är synd att många endast ser till sin egen plånbok och inte till helheten. Om vi inte köper svenskproducerad mat blir bönderna arbetslösa och får då bidrag som vi får betala via högre skatt. Exakt så tänker jag. Jag köper bara svenskt kött och svenska mejerivaror. Jag anser att vi behöver våra svenska bönder, och köper vi då tysk mjölk och brasiliansk oxfilé så kan inte bönderna fortsätta sin verksamhet. Då får det väl kosta några kronor då, för den goda sakens skull
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:38
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-08-2005, 12:33) Kassabandet var jättekort och slutade rakt ut i tomma intet så att om man handlar mycket så är man är tvungen att antingen vara två eller springa som en tätting och ta emot grejerna....annars ramlade de rakt i golvet. Detta var för att Lidl ville ha ut folk så fort som möjligt efter att de betalat. Om du har varit i Tyskland och shoppat någon gång så kanske du har sett att det är så det ser ut på varuhusen där. Det är inte meningen att man ska stå och packa varorna i sina kassar där bakom bandet som man gör i Sverige utan när varorna kommer ut på bandet och har registrerats i kassan ska du direkt lägga dem i vagnen/korgen igen. Packa dem i dina kassar får du gå bort vid ett bord och göra så att du inte stoppar tempot för de andra i kön. "Zack, zack!" som man säger i Tyskland.  Tempo! Måste ju få tillägga att det även finns varor från svenska producenter/företag på Lidl. Har köpt vanlig Port Salut-ost där av precis samma märke som finns på Coop och Ica men 20 kronor billigare per kilo.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:39
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
CITAT (mekare @ 17-08-2005, 12:30) jag betalar gärna nån krona mer för att behålla de få svenska mjölkbönderna som finns kvar. Jag tycker att det handlar om man vill ha kvar några mjölkproducenter här eller om det är ok att allt ska flyttas till billigare länder.
Äter endast svenskt kött då jag vill stödja svensk djurhållning och öppna landskap. Jag tycker det är synd att många endast ser till sin egen plånbok och inte till helheten. Om vi inte köper svenskproducerad mat blir bönderna arbetslösa och får då bidrag som vi får betala via högre skatt.  Du kan ju betala en och annan krona mer om du vill och kan. Men jag har faktiskt inte råd att tänka som du även om jag vill. Vi finns faktist, vi som inte har mer än sex tusen kronor i månaden som ska räcka till allt.Då är det faktiskt inte bara att handla på det sätt som man kanske skulle vilja
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:43
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-08-2005, 12:33) Lidl har nyligen kommit till Norrtälje och min bror hade varit där och handlat en gång. Han sa att kassorna var jättekonstigt utformade så att personalen var tvungna att stå i konstiga obekväma ställningar. Kassabandet var jättekort och slutade rakt ut i tomma intet så att om man handlar mycket så är man är tvungen att antingen vara två eller springa som en tätting och ta emot grejerna....annars ramlade de rakt i golvet. Detta var för att Lidl ville ha ut folk så fort som möjligt efter att de betalat.
Jag säger bara...de kan gott slippa ha kunder alls om de har den inställningen till folk. Aldrig att jag kommer att sätta min fot där iallafall.
Och när man är utomlands är man ju tvungen att äta det som finns...men att jag brukar vaccinera mig mot kolera innan jag åker säger ju en del om vad jag skulle tycka om att behöva äta sånt varje dag. kan hålla med om att kassorna är konstigt utformade  men att varorna hamnar på golvet är väl en överdrift  de stoppar ju bandet om det är fullt, dessutom finns en kant, men utrymmet är litet, samma sak kan ju även hända på tex ica, kassörskorna bara matar på med nya varor fast det är fullt, man får skrika åt dem att stoppa bandet eftersom varorna kläms sönder, i just Norrtäljes Lidl har de jättetrevlig personal som tom hjälper till att fylla kassarna om man behöver, iallafall i somras. Jag tycker gott du kan testa Lidl, de är inte så farliga  men utbudet är ju inte så stort, men det vet man ju när man går dit o handlar, de har dessutom jättefin frukt o frächa grönsaker. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
17-08-2005, 11:47
|

Medlem

|
Och Lidl har jättebilligt mineralvatten!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|