|
Angående fattiga, studenters rätt till |
|
|
|
27-08-2005, 09:33
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
socialbidrag. Läste i tidningen om kommunen som inte anser att fattiga studenter ska rätt till hjälp med hyran under sommaren, då de(kommunen alltså) anser att studiemedlet ska räcka. Det här kan ju i och för sig vara en kontroversiell fråga, men ett av kommunens argument var att -; Å andra sidan har de valt att studera. vad jag undrar över är -; Hur i h-vete kan nån i dagens sverige välja att INTE studera Vad tycker ni?
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
27-08-2005, 09:41
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
Hur menar du;jag fattar inte riktigt frågan?
|
|
|
|
|
27-08-2005, 09:52
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Med tanke på arbetsmarknaden så har väl inte ungdomen nåt egentligt val heller. Är du inte högskoleutbildad så får du knappt lägga upp bröd i bröddisken på Konsum.  Att socialen sen även kräver att föräldrarna ska ta ett ekonomiskt ansvar till "barnet" fyllt 25 gör att inte många ungdomar kan flytta hemifrån om dom inte har ett fast jobb. Därför sitter man med huset fullt av folk och ett stort as till hund som skulle behövt ett alldeles eget rum. Jag har inte rå att föda mina barn om dom ska ha ett eget boende, så därför är familjekollektiv bästa lösningen, 6 egna barn och pojk och flickvänner på det blir en hel drös det.
|
|
|
|
|
27-08-2005, 09:57
|
Medlem
Antal inlägg: 9 297
Medlem nr: 6 292

|
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 10:52) Med tanke på arbetsmarknaden så har väl inte ungdomen nåt egentligt val heller. Är du inte högskoleutbildad så får du knappt lägga upp bröd i bröddisken på Konsum.  Att socialen sen även kräver att föräldrarna ska ta ett ekonomiskt ansvar till "barnet" fyllt 25 gör att inte många ungdomar kan flytta hemifrån om dom inte har ett fast jobb. Därför sitter man med huset fullt av folk och ett stort as till hund som skulle behövt ett alldeles eget rum. Jag har inte rå att föda mina barn om dom ska ha ett eget boende, så därför är familjekollektiv bästa lösningen, 6 egna barn och pojk och flickvänner på det blir en hel drös det. Jag måste bara säga en sak:dig Reserv och din familj skulle jag mer än gärna vilja lära känna och jag har sagt det förrut:du har ett STORT hjärta med plats för många  Och jag är säker på att din hustru är lika underbar ochh alla i din familj;även "det stora aset" till hund
|
|
|
|
|
27-08-2005, 10:01
|

Medlem

|
CITAT (silos @ 27-08-2005, 10:41) Hur menar du;jag fattar inte riktigt frågan? Med fattiga studenter menas att de studerar och inte har nåt extrajobb bredvid.De har alltså endast studielånen/studie- stödet att klara sig på. Ganska många är ju dessutom( flertalet tom) hänvisade att bo på annan ort än hemorten, när de ska gå på högskola eller universitet
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
27-08-2005, 10:27
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller.
|
|
|
|
|
27-08-2005, 10:33
|
Medlem

|
CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 11:27) Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller. I Sundsvall finns det 100 lediga jobb till drygt 4000 arbetslösa, förklara gärna för dessa vilka "valmöjligheter" dom har. Inte ens på Mac donalds kommer dom in utan kockutbildning, då är det illa.
|
|
|
|
|
27-08-2005, 10:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 900
Medlem nr: 3 535

|
Införande av tre terminer per år har diskuterats. De som vill kan då plugga på sommaren också, och samtidigt bli färdiga snabbare.
--------------------
Zon 1, Skånes västkust
Besök gärna Buxus.se
|
|
|
|
|
27-08-2005, 10:40
|

Medlem

|
CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 11:27) Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller. När jag var ung, ja då fanns det valmöjligheter, men idag??! Hur kan du ens påstå nåt dylikt. I vilken värld lever du i Mina nu vuxna barn som bägge två verkligen ville arbeta först, innan de fortsatte med vidarestudier fick till slut bita i det sura äpplet och sätta sig i skolbänken. Det är i alla fall 10 år sedan för den yngsta.Idag är det ännu värre.
--------------------
|
|
|
|
|
27-08-2005, 10:43
|
Medlem

|
Okay, jag tar tillbaks lite av det jag skrivit. Det finns nåt som heter "svågerpolitik", om man har tur att ha släkt eller vänner som kan anställa dom arbetslösa så har man juh valmöjlighet. Men om man inte har dom kontakterna då, hur mycket valmöjlighet har den arbetslöse då? Sen kan det kanske va´stora skillnader mellan storstäderna och en småstad.
|
|
|
|
|
27-08-2005, 10:57
|

Medlem

|
Man behöver inte ha släktingar för att kunna få arbete utan en akademisk utbildning. Det är höjden av trams om man tror det. Däremot får man vara beredd att flytta, att kanske ta två deltidsarbeten och vara beredd att ta ett arbete som kanske inte är det drömyrke man vill ha. Valmöjligheten finns ALLTID. En del av de yrken som finns på arbetsförmedlingens hemsida kräver en viss utbildning men dock inte en akademisk. Ett tips är att slänga in ansökningar till företag oavsett om de söker folk eller inte samt tjata, det är så jag har fått arbeten INNAN jag VALDE att gå vidare i livet och skaffade mig en akademisk utbildning (började läsa sent och har mycket kortare tid inom den akademiska banan än vad jag haft i icke kvalificerade yrkesarbeten). Har inte heller haft några släktingar/vänner som hjälpt mig. I dagsläget har jag mycket kontakter med arbetsgivare/chefer och har lärt mig att eget initiativ och viljan att få arbete hos dem är viktigare än utbildning (om det inte är yrken som verkligen kräver en speciell utbildning).
|
|
|
|
|
27-08-2005, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Sommarjobb???...fick då min 17 åriga dotter räkna med att ha för att betala hyran under lovet när vi inte får nåt inackorderingstillägg... Man är faktiskt vuxen nog att försörja sig själv vid den åldern och det är dags att föräldrar och myndigheter slutar dalta med ungarna.... Annars får man rätta mun efter matsäcken och planera...men det är inte alla som vill det... Fattiga!...skitsnack ärligt talat...det finns inte många fattiga i det här landet...
Och det går nog att städa toaletter på McDonalds utan högskolestudier också...om det kniper...även i större städer..
...så tycker jag...och dottern har överlevt sommaren även om hon inte kunnat strö pengar runt sig precis...
..blir jag halshuggen nu?
--------------------
|
|
|
|
|
27-08-2005, 11:09
|

Medlem

|
CITAT (Tesa @ 27-08-2005, 12:01) Sommarjobb???...fick då min 17 åriga dotter räkna med att ha för att betala hyran under lovet när vi inte får nåt inackorderingstillägg... Man är faktiskt vuxen nog att försörja sig själv vid den åldern och det är dags att föräldrar och myndigheter slutar dalta med ungarna.... Annars får man rätta mun efter matsäcken och planera...men det är inte alla som vill det... Fattiga!...skitsnack ärligt talat...det finns inte många fattiga i det här landet...
Och det går nog att städa toaletter på McDonalds utan högskolestudier också...om det kniper...även i större städer..
...så tycker jag...och dottern har överlevt sommaren även om hon inte kunnat strö pengar runt sig precis...
..blir jag halshuggen nu? Näe...inte av mig. Det är ju faktiskt så. Tycker det låter som om du har fötterna på jorden och att ni verkar ha koll på läget
|
|
|
|
|
27-08-2005, 11:11
|

Medlem

|
CITAT (Evgeni @ 27-08-2005, 11:40) CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 11:27) Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller. När jag var ung, ja då fanns det valmöjligheter, men idag??! Hur kan du ens påstå nåt dylikt. I vilken värld lever du i Mina nu vuxna barn som bägge två verkligen ville arbeta först, innan de fortsatte med vidarestudier fick till slut bita i det sura äpplet och sätta sig i skolbänken. Det är i alla fall 10 år sedan för den yngsta.Idag är det ännu värre.  Jag lever i samma värld som du fast jag tror att jag har insett för bra längesedan att vill man ha ett arbete så kan det innebära att man får flytta eller även ta arbeten som man egentigen inte vill ha. Det är inget konstigt med min syn på världen men jag köper inte att folk inte har en valmöjlighet.
|
|
|
|
|
27-08-2005, 11:13
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 11:33) CITAT (Ophelia @ 27-08-2005, 11:27) Valmöjligheten finns ju alltid. Den går ju knappast att resonera sig bort från. Finns många arbeten som inte kräver någon högre utbildning. Tycker att valmöjlighetsresonemanget inte håller. I Sundsvall finns det 100 lediga jobb till drygt 4000 arbetslösa, förklara gärna för dessa vilka "valmöjligheter" dom har. Inte ens på Mac donalds kommer dom in utan kockutbildning, då är det illa. Kanske pendling eller flytt? Lagt in ansökningar hos arbetsgivare som inte har arbeten hos arbetsförmedlingen?
|
|
|
|
|
27-08-2005, 11:17
|
Medlem

|
Nja Tesa, inte halshuggen men du lever i det blå tycker jag. Att få sommarjobb är inte heller det lättaste i dagens läge. Muggarna på Mac Donalds städas av kökspersonalen, så där är det inte heller nåt att diskutera. Visst är barnen vuxna i mina ögon, men inte i kommunens, jag ska försörja barnen till dom fyllt 25 så är det bara. Och visst kan man rätta mun efter matsäcken, som oftast består av storkok och billig mat. Arbetsmarkande dryper inte av lediga jobb för ungdomar direkt och det är ingen efterfrågan på dom heller. Jag tycker att du Tesa intar en lite fisförnäm attityd när du säger att det är skitsnack att Svenska studenter är fattiga, hur insatt är du verkligen i frågan? Om dom inte tar studielån så är dom fattiga, och studielånet är juh som att ta ett lån på banken. Inte faen blir du väl rikare av att ta ett lån? Näe, du ska juh betala igen skiten med ränta dessutom (visserligen ligger räntan på studielånen väldans lågt, men ändå).
|
|
|
|
|
27-08-2005, 11:19
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 27-08-2005, 12:17) Nja Tesa, inte halshuggen men du lever i det blå tycker jag. Att få sommarjobb är inte heller det lättaste i dagens läge. Muggarna på Mac Donalds städas av kökspersonalen, så där är det inte heller nåt att diskutera. Visst är barnen vuxna i mina ögon, men inte i kommunens, jag ska försörja barnen till dom fyllt 25 så är det bara. Och visst kan man rätta mun efter matsäcken, som oftast består av storkok och billig mat. Arbetsmarkande dryper inte av lediga jobb för ungdomar direkt och det är ingen efterfrågan på dom heller. Jag tycker att du Tesa intar en lite fisförnäm attityd när du säger att det är skitsnack att Svenska studenter är fattiga, hur insatt är du verkligen i frågan? Om dom inte tar studielån så är dom fattiga, och studielånet är juh som att ta ett lån på banken. Inte faen blir du väl rikare av att ta ett lån? Näe, du ska juh betala igen skiten med ränta dessutom (visserligen ligger räntan på studielånen väldans lågt, men ändå). Jamen herregud.....ett lån om man ska studera, det får man räkna med. Alla har vi val vi gör.
|
|
|
|
|
27-08-2005, 11:22
|

Medlem

|
CITAT (AnitaGg @ 27-08-2005, 12:17) Jo, visst får man lättare jobb om man lägger manken till ordentligt. Det är nog ingen tvekan om. Men det blir ju inte FLER jobb för det. Hur man än vänder och vrider på det så räcker inte jobben till alla. Nej....tror att det vore en utopi att tro det om man sak räkna till att alla skulle söka alla ledida arbeten som finns tillgängliga. Men nu tror jag knappast att alla är så drivna att de gör det.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|