Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 1 112
Hej! Är helt novis vad gäller det här med trädgård. Tycker det vore vackert med en rosen häck på ca 25-30m. Vågar man sig på detta som trädgårdsamatör? Är det mycket jobb för att hålla den i någorlunda gott skick. Kan någon ge en prisindikation? (Förstår att det varierar beroende på sort.)
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Det finns lättskötta rossorter. Vilken växtzon?? Vilken typ av jord? Soligt eller lite skuggigt? Är växtplatsen torr eller lite mera fuktig?? Vilken färg ska rosen ha??
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 1 112
Tomten ligger i GBG. Ca 300m ifrån havet. Dock relativt lungt då den ligger i en svacka. Om jag förstår det hela rätt är GBG i Zon 2 men jag vet inte hur det kustnära läget påverkar. Vet att det generellt "växte bra på tomten tidigare" (Har tyvärr förstört en del då vi precis byggt på tomten).
Där jag planerat häcken är det soligt hela dagen. Vad gäller jorden har jag svårta att uttala mig. Var dock ute och grävde häromdagen och den verkar vara ganska skiktad. Underst sand därpå ett mera kompaktlager och på toppen ca 20 cm med "matjord"
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Rosa rugosa som innan föreslagitts. Jag skulle blanda med lite andra växter med för att få lite variation Det är itne helt fel med ett lågt staket annars som rososna kan få 'välla' över kanten kanske