CITAT (Hannele @ 01-09-2005, 13:23)
CITAT (Bettson @ 01-09-2005, 12:54)
Men det är faktist inte lätt att träna när det gör så förbenat ONT...........
Jag tycker att man blir starkare av styrketräning och minskar värken.
(Även mensvärk och annat miskar av gympa, dumt av unga tjejer att skolka då..) Kanske kan du träffa sjukgymnast, som hjälper att hitta program, som passar dej?
Lite
reklam av min hovleverantör, om man vill ha roliga, även lite större kläder.
Gud bevare mig för sjukgymnaster. De har orsakat mig så mycket smärta genom åren så hälften kunde vara nog.
Jga har lärt mig att aldrig träna när jag har låsningar som chiropraktorn måste fixa till. Jag har tränat tio år i sjukgymnastik, enligt sjukgymnasterna så har jag bara varit lat. Men eftersom de inte klarar av att diagnostisera låsningar så har en hel del av deras rörelser de gett mig förvärrat problemen.
Senaste gången jag var hos sjukgymnast så skulle det utarbetas ett program jag skulle göra i vattenbassäng själv.
Sjukgymnasten började på en tio gånger för hög nivå för min hälsa. Massor med sk peppande glada käcka tillrop. Trots mina protester så hävdade hon att de var så lätt motion så det skulle vem som helst klara.
Jag bet ihop och gjorde som kärringen (förlåt) sa. När jag trodde jag skulle dö ( har lite problem med luftrörern också) så vänder hon på programmet och kräver att jag skulle göra lika kmycket till.
När jag sa att jag inte orkade så blev jag riktigt hånad. Nåväl då, jag bet ihop lite till och fortsatte fast jag inte kunda andas ordentligt. Körde nästan helt slut på programmet tills jag kollapsade i bassängen och fick livräddas upp.
Det är faktiskt så att alla inte klarar att träna fast man vill. För min egen del behöver jag gå ner tio kilo för att inte kroppen skall protestera allt för mycket.
Jag menar., har man två skadade nackkotor, ett stelt parti på 2 dm i bröstryggen der det finns i alla fall fyra ställen som låser sig då och då. Dessa låsningar gör att jag inte kan lyfta armarna, inte sova på rygg, ibland inte sova alls.
Fyra utläkta diskbråck i ländryggen, instabilitet i SI-leder, äkta och falsk ischias samt fibrmyalgi och i perioder även ledvärk.
Ibland så är det ett äventyr att bara ta sig ur sängen. Att ta sig nerför trappan kan ta tjugo minuter ibland på morgonen. Ledvärken blir värre vissa perioder, som har med vädret att göra. Kan inte äta så mycket värktabletter eftersom huvudet är den resurs som skall försörja mig.
Den träning jag mpåste göra är streching efter chiropraktikbehandlingarna för att hålla mig så rak som möjligt och att behandlingen räcker lite längre tid. Däremellan är det "lätt" motion för att hålla pumpen igång.
Just nu så har jag jätteproblem med händer vilket gör att jag skriver fel så det räcker till ett alster extra minst. Fast livet måste röra på sig i alla fall.
Det är bara att bryta ihop och komma igen.
Men gå till sjukgymnast, aldrig. Deras metoder har gjort mig tillräckligt illa och skall inte få göra mig illa igen.
Egentligen har sjukvården klassat mig som 100% icke arbetsför med jag vägrade att acceptera det. OCh tur är det för nu var det visst någon politiker som sa att sjukersättningen skulle sänkas till 40 %. Så det är tur man står på sig och gör så gott man kan.